Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F
Conclusie: Kwaliteit van het onderzoek Selecte steekproef in provincies &locaties Locatie Aselect geënquêteerd Geënquêteerd in Limburg, Noord-Brabant en Zuid-Holland 123 enquêtes afgenomen (respons 100%) Enquêtes afgenomen in indoorskihal Snowworld Landgraaf & Zoetermeer Enquêtes afgenomen in 4 sportwinkels : Decathlon Kerkrade, Intersport Megastore Roermond, Perry Sport Eindhoven en Wilkin Sport Tilburg
Conclusie: Segmentatie Gesegmenteerd: Demografische factoren (leeftijd) Economische factoren (inkomen) Sociaal-culturele factoren (opleidingsniveau) Technologische factoren (media) Deze criteria komen uit het DESTEP-model.
Conclusie: Doelgroepbepaling Leeftijd doelgroep tussen 15 en 30 jaar HBO opleiding volgen/genoten Bereidt +/- 30 km te rijden Beneden modaal inkomen Skiën1 á 2 keer per jaar Beste bereik via: Reclamefolders Internetsites Televisie
Conclusie: Positionering & USP Niet voldoende ingespeeld op afnemers van skiproducten Tevreden over kwaliteit, maar niet modieus genoeg Niet genoeg producten aanwezig in de winkels USP Salomon :
Conclusie: Product Skikleding kwalitatief sterk Doelgroep vindt producten niet trendy en modieus lijdt tot geen aankoop Afnemers vinden assortiment niet diep genoeg Salomon breed assortiment kleding lijkt teveel op elkaar Consument vindt design, water- en windbestendigheid zeer belangrijk
Conclusie: Prijs Uit onderzoek ski jas €100,- tot €200,- uitgeven Voor een skibroek €50,- tot €150,- uitgeven Prijs Salomon kleding ligt gemiddeld hoger dan de mensen willen uitgeven Hoogste verkoopfrequentie Oktober t/m Februari
Conclusie: Communicatie 60% afnemers niet bereikt door communicatie/promotie Salomon maakt weinig van Instore Promotion Afnemers nu door reclamefolders bereikt sport(speciaal)zaken. Afnemers kunnen via televisiereclame, reclamefolders en internet het beste bereikt worden Reclame verspreiden tussen September en Februari
Conclusie: Distributie Afnemers kopen skiproducten voornamelijk in Grote sportwinkels (bv. Intersport) Sportspeciaalzaken (bv. Somers Herten) Mensen +/- 30 km rijden voor een ruim aanbod Salomon producten Grotendeels verkrijgbaar bij grote steden
Aanbevelingen voor tactische marketing op hoofdlijnen: Doelgroep: Meer inspelen op de doelgroep Positionering en USP: Niet goed ingespeeld Productbeslissingen: Modieuzer maken Prijsbeslissingen: Goedkopere lijn introduceren Communicatiebeslissingen: Meer Instore Promotion Distributiebeslissingen: Meer producten in winkels
EINDE