Trainer B Disciplineoriëntering

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
De elektronische verzamelaanvraag Ruben Fontaine Markt- en Inkomensbeheer – dienst Aangiftes.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Beter afspelen.
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Interprovinciale vergadering 13 december 2006 Door Ine Plovie
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Seizoen Resultaten Leiden – Vlaanderen 68 – 3 Vlaanderen – Dukes8 – 34 Amsterdam – Vlaanderen44 – 15 Vlaanderen – Hilversum8 – 36 Vlaanderen.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Testen & Meten Algemene theorie.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Passie - Verrijzenis Arcabas
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Workshop Informatievaardigheden
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 9 Het eerste bijbod 1Contract 1, hoofdstuk 9.
Voorlichting fysieke belasting
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Waar gaat het nou toch om?!
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Transcript van de presentatie:

Trainer B Disciplineoriëntering September 2010 Trainer B Atletiek - Disciplineoriëntering Module 2B: Sporttechnische module Talentdetectie (inclusief testen & meten) Owen Malone Module 2 - Talentdetectie (inclusief testen & meten)

Talentdetectie: Wat is talent? Welke testen? Testbatterijen Opdracht Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Overzicht Structuren VAL Talentdetectie: Wat is talent? Welke testen? Testbatterijen Voorbeeld provinciale talentdetectie Opdracht

Topsportpiramide: Waarom Topsport? Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Topsportpiramide: Waarom Topsport? Waarom topsport?: Successen topsport zorgen voor uitstraling land en sport Wisselwerking topsport <> Participatie Idolen en voorbeelden zorgen voor motivatie en doorstroming

Topsportpiramide: Elitewerking Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Topsportpiramide: Elitewerking Waarom topsport?: Successen topsport zorgen voor uitstraling land en sport Wisselwerking topsport <> Participatie Idolen en voorbeelden zorgen voor motivatie (doelen) en doorstroming

Topsportpiramide: Onderste sectie Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Topsportpiramide: Onderste sectie Waarom topsport?: Successen topsport zorgen voor uitstraling land en sport Wisselwerking topsport <> Participatie Idolen en voorbeelden zorgen voor motivatie en doorstroming

Talentdetectie: Wat is ‘talent’? Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Talentdetectie: Wat is ‘talent’? Selectie/oriëntering op basis van prestaties?

Talentdetectie: Wat is ‘talent’? Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Talentdetectie: Wat is ‘talent’? Selectie op basis van prestaties?

Wat beïnvloedt prestaties bij de jeugd? Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Wat is ‘talent’? Wat beïnvloedt prestaties bij de jeugd? Maturatiestatus Relatieve Leeftijdseffect Training

SL > CL Gemiddeld verschil SL-CL SL < CL 9 10 11 12 6 7 8 13 14 Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Attributes of the radiographic standard of reference for the National Health Examination Survey. Pyle SI, Waterhouse AM, Greulich WW. Am J Phys Anthropol. 1971 Nov;35(3):331-7. SL > CL Gemiddeld verschil SL-CL SL < CL 9 10 11 12 6 7 8 13 14 15

CL=13 j, maturiteitseffecten op gestalte Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Beunen et al. 1978 CL=13 j, maturiteitseffecten op gestalte SL= 13 j, “lee(r/f)tijd”- effecten op gestalte (chronologische tijdeffecten)

Niet enkel maturiteit, maar leeftijd op zich (‘leertijd’) verklaren Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Niet enkel maturiteit, maar leeftijd op zich (‘leertijd’) verklaren verbetering in prestaties op meer complexe performance taken

Relatieve Leeftijdseffect Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Relatieve Leeftijdseffect Helsen WF, Van Winckel J, Williams AM (2005). The relative age effect in youth soccer across Europe. Journal of Sports Sciences, 23(6), 629-636.

Relatieve Leeftijdseffect VAL-Elite 2001-2008 Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Relatieve Leeftijdseffect VAL-Elite 2001-2008

Bewegingsgeschiedenis Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Training Korte termijn Vroege specialisatie Zware conditionele belasting Bewegingsgeschiedenis

=> Technische disciplines eisen leerproces Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Wat is ‘talent’? Prestaties? => Technische disciplines eisen leerproces => Prestatie beoordeelt product en niet proces => Vaardigheden beoordelen (voorwaarde voor leerproces/technische ontwikkeling) Vaardigheden beoordelen

Talent is multidimensioneel Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Wat is ‘talent’? Prestaties => ontoereikend Talent is multidimensioneel

Talent is multidimensioneel Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Talent is multidimensioneel Alle factoren die ervoor kunnen zorgen dat een atleet kan uitgroeien tot een hoog prestatieniveau op de seniorleeftijd!

Talent is multidimensioneel Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Talent is multidimensioneel Anthropometrie Kracht Snelheid Uithouding Lenigheid Coördinatie – Psychomotoriek - Aanleringsvermogen Trainbaarheid Motivatie Club + Trainers Ouders … Anthropometrie: vb. lange arm discus, lengte hoogspringen Snelheid: werper moet ook snel zijn over 30m Uithouding: ook explosieve atleet moet basisconditie hebben om grote trainingsvolumes te verwerken

Meerdere combinaties mogelijk Opletten met vroege oriëntering! Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Talentdetectie Proberen de (combinatie van) eigenschappen te meten die goede voorspellers zijn van een prestatie op senior-leeftijd Meerdere combinaties mogelijk Opletten met vroege oriëntering! opties open houden (veelzijdige ontwikkeling!) vb. verspringen

=> Meerdere jaren zelfde test => Evoluties door de jaren heen Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Talentdetectie Eénmalig? => Longitudinaal => Meerdere jaren zelfde test => Evoluties door de jaren heen ECHTER: Nummers en statistieken zeggen niet alles => ‘Oog van de trainer’

Talentdetectie: Welke testen? Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Talentdetectie: Welke testen? Waarom wil ik meten? Wat wil ik meten? Wat meet mijn test (validiteit)? Is mijn test specifiek? Kan mijn test herhaald worden (betrouwbaarheid)? Kan mijn test een toekomstige prestatie ‘voorspellen’?

Talentdetectie / -identificatie Talentoriëntatie Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Waarom wil ik meten? Talentdetectie / -identificatie Talentoriëntatie Kennis van sterke en zwakke punten Conditiepeil van de atleet Heeft training het beoogde effect? Voorspellen van wedstrijdprestatie

Welke vaardigheid/eigenschap wil ik meten? Vb. 100m : Snelheid Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Wat wil ik meten? Welke vaardigheid/eigenschap wil ik meten? Vb. 100m : Snelheid Start Versnelling Maximale snelheid Snelheidsuithouding

Meet mijn test wat ik wil meten (Validiteit!) Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Wat meet mijn test? Meet mijn test wat ik wil meten (Validiteit!) Vb. 30m-test met oogjes op 0-10-30-40m 0-30m: versnelling 10-40m: maximale snelheid? Vb. Staande hoogtesprong zonder vooruitrekking Meet deze test sprongkracht?

Vb. Staande hoogtesprong met vooruitrekking Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Is mijn test specifiek? Zijn de resultaten van mijn test bruikbaar om te transfereren naar een atletiekdiscipline? Vb. Staande hoogtesprong met vooruitrekking Is er een verband met het hoogspringen?

Kan mijn test herhaald worden? Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Kan mijn test herhaald worden? Indien ik mijn test herhaal, krijg ik dan dezelfde resultaten? Standaardisatie!!! Alle voorwaarden vastleggen Starthouding Start Uitvoering Testers: welke informatie aan atleten, hoe meten,… Apparatuur: meetlinten, gewichten,… Volgorde testen Intensieve en rustige testen afwisselen Testen voor armen en benen afwisselen Eerst de meest explosieve testen, uithouding als laatste

Kan mijn test herhaald worden? (2) Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Kan mijn test herhaald worden? (2) Beïnvloedende factoren => moeten zoveel mogelijk onder controle gehouden worden Extern => toestand van de omgeving Wind Temperatuur Ondergrond Schoeisel

Kan mijn test herhaald worden? (3) Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Kan mijn test herhaald worden? (3) Beïnvloedende factoren => moeten zoveel mogelijk onder controle gehouden worden Intern => toestand van de atleet Vermoeidheid atleet Begin of einde training? Voorgaande dagen? Slaap + rust? Bij testbatterij: volgorde van de testen Voeding + hydratatie Motivatie!

Kan mijn test een prestatie ‘voorspellen’? Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Kan mijn test een prestatie ‘voorspellen’? Betrouwbaarheid, specificiteit, validiteit Longitudinaal testen Zoveel mogelijk factoren in rekening brengen Statistisch onderzoek Correlaties Voorspellende modellen (regressie-analyse)

Praktijkvoorbeeld: Talentidentificatie VAL Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Praktijkvoorbeeld: Talentidentificatie VAL via clubtesten op de VAL-website OF organisatie van een meerkamp in de club OF observaties tijdens training,… Min/Cad/Schol Niveau 1 TALENTDETECTIE OP CLUBNIVEAU: club organiseert zelf talentdetectie 2 Provinciale Talentendagen PROVINCIALE TALENTENWERKING 3 Federale talentendag FEDERALE TALENTENWERKING Trainingen Min/Cad/(Schol)* Federale Trainingsgroep SELECTIE DOOR DE CLUB SELECTIE DOOR DE FEDERATIE: (resultaten talentendag, scouters, provinciale trainers,…) => Terugkoppeling naar clubs (clubs kunnen aanvraag doen om extra atleten op te nemen) *: De talentontwikkeling richt zich qua inhoud vooral op miniemen en cadetten (basistraining). Scholieren die voldoen aan de criteria mogen echter steeds aansluiten bij deze trainingen Algemene structuur – categorieën

Talentdetectie: Provinciale testbatterij Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Talentdetectie: Provinciale testbatterij 30m Staand/Vliegend Sit and reach Ritmeloop 4-sprong Cross-hopping Staande hoogtesprong Medecinebalstoten Shuttle werpen/tennisbalwerpen uit ridderstand Staande vertesprong Shuttle Run Ladderloop 6’-loop Anthropometrie (Lichaamslengte/Lichaamsgewicht) Bevraging trainingsgeschiedenis

30m Staand/Vliegend Elektronische oogjes op 30m Staand: Vliegend: Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) 30m Staand/Vliegend Elektronische oogjes op 30m Staand: Vanuit stilstand Eerste been doorbreekt de sensoren Meet versnellingsfase (explosiviteit) Vliegend: Tot 30m inloop Max snelheid 2m voor oogjes Meet maximale snelheid 2x staand, 1x vliegend Vanuit stand: meet aanleg voor alle explosieve disciplines

Lenigheidsbank (Nulpunt 20cm) Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Sit and Reach Lenigheidsbank (Nulpunt 20cm) Meet lenigheid van onderrug, bekken, hamstrings Bepalend voor talent?

30m met horde (30cm) op 7m-11m-19m-24m Scouting (1-5) op: Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Ritmeloop 30m met horde (30cm) op 7m-11m-19m-24m Scouting (1-5) op: Ritmegevoel 2-benigheid Trippelen Meet snelheidsbehoud en aanpassingsvermogen over hindernissen

4 loopsprongen met landing in zandbak Scouting op ‘sprongvoet’ (0-1): Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) 4-sprong Vanuit stilstand! 4 loopsprongen met landing in zandbak Scouting op ‘sprongvoet’ (0-1): Grote impuls uit het enkelgewricht Meet explosieve dynamische kracht (1-benig) + sprongcoördinatie Hinkstap – hoogspringen – werpnummers?

30” tweevoetig uit het middelste vierkant en terug springen Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Cross-hopping 30” tweevoetig uit het middelste vierkant en terug springen Meet coördinatievermogen (cave: zeer trainbaar!) 1 2 3 4 START

Hoogtesprong (meter tikken) – reikhoogte met/zonder vooruitrekking Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Staande hoogtesprong Hoogtesprong (meter tikken) – reikhoogte met/zonder vooruitrekking Meet explosieve beenkracht

Medecinebal (2kg) vanuit de borst stoten Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Medecinebalstoten Medecinebal (2kg) vanuit de borst stoten Voeten moeten op de grond blijven (specificiteit?) Cave uitvoering! Meet de stootkracht (combinatie been-romp-arm)

Shuttle werpen/tennisbalwerpen uit ridderstand Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Shuttle werpen/tennisbalwerpen uit ridderstand Shuttle werpen Badmintonpluim op zeil gooien naar centrale lijn Afstand en afwijking worden gemeten Tennisbalwerpen Ridderstand Meet werpkracht slagworp

Tweevoetige sprong op mat of in zandbak Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Staande vertesprong Tweevoetige sprong op mat of in zandbak Meet explosieve beenkracht (werpen!)

Meet repeated sprint ability (specificiteit?) Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Shuttle Run 5x heen en terug over 5m Meet repeated sprint ability (specificiteit?)

Loopladder (12 sporten met 45cm tussenafstand) Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Ladderloop Loopladder (12 sporten met 45cm tussenafstand) Scouting op ‘snelle voetplaatsing’: kort (re)actief contact Meet frequentie en (loop)coördinatie

6’ lopen op afgebakend parcours Organisatie! Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) 6’-loop 6’ lopen op afgebakend parcours Organisatie! Meet algemene cardiorespiratoire uithouding (~ VO2 max)

Anthropometrie (Lichaamslengte/Lichaamsgewicht) Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Anthropometrie (Lichaamslengte/Lichaamsgewicht) Zeer belangrijk (indicator maturatie!) Relatieve maten Vertesprong/lengte Hoogtesprong/lengte Medecinebalstoten/gewicht Overcompensatie?

Bevraging trainingsgeschiedenis Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Bevraging trainingsgeschiedenis Op welke leeftijd ben je begonnen met atletiek? Hoeveel uren train je per week? Welke sporten doe je of heb je gedaan?

Output Provinciale talentendag Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Output Provinciale talentendag

Output Provinciale talentendag Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Output Provinciale talentendag

Talentdetectie: Federale Structuur Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Talentdetectie: Federale Structuur via clubtesten op de VAL-website OF organisatie van een meerkamp in de club OF observaties tijdens training,… Min/Cad/Schol Niveau 1 TALENTDETECTIE OP CLUBNIVEAU: club organiseert zelf talentdetectie 2 Provinciale Talentendagen PROVINCIALE TALENTENWERKING 3 Federale talentendag FEDERALE TALENTENWERKING Trainingen Min/Cad/(Schol)* Federale Trainingsgroep SELECTIE DOOR DE CLUB SELECTIE DOOR DE FEDERATIE: (resultaten talentendag, scouters, provinciale trainers,…) => Terugkoppeling naar clubs (clubs kunnen aanvraag doen om extra atleten op te nemen) *: De talentontwikkeling richt zich qua inhoud vooral op miniemen en cadetten (basistraining). Scholieren die voldoen aan de criteria mogen echter steeds aansluiten bij deze trainingen Algemene structuur – categorieën

3 sessies (3x1u): Lopen, werpen, springen Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Federale talentendag 3 sessies (3x1u): Lopen, werpen, springen ‘Oog van de trainer’ (kwalitatieve scouting) 1 trainer, 1 scouter

Output Federale Talentendag Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Output Federale Talentendag

Output: Talentendossier Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Output: Talentendossier

Selecteer de testen in functie van de mogelijkheden van jouw club Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Opdracht Bedenk zelf een systeem voor talentdetectie of –oriëntering in jouw club Selecteer de testen in functie van de mogelijkheden van jouw club Evt.: Oog van de trainer => Hoe ga je dit doen? Wie is scouter? Wat beoordeelt hij/zij? Pas je systeem toe op enkele atleten (MIN/CAD) uit jouw club (min. 5)

Iedereen stuurt op voorhand zijn testprotocol door naar owen@val.be Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Volgende les: 16/12/10 Iedereen stuurt op voorhand zijn testprotocol door naar owen@val.be Voorstelling eigen talentdetectie (10’): Wat getest? Waarom? Resultaten atleten (anoniem) + adviezen naar atleet Analyse eigen systeem: Wat heb je ervaren? Wat kan beter?

Contact Owen Malone Tel: 02/474.72.36 - GSM: 0494/16.30.23 Trainer B Atletiek - Discipline-oriëntering - Module 2B - Talentdetectie (inclusief testen & meten) Contact Owen Malone Tel: 02/474.72.36 - GSM: 0494/16.30.23 Mail: owen@val.be