Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Inhoud De olifant wordt een aziatische tijger (par. 1) Verschillen in welvaart (par. 2) Bevolkingsspreiding en cultuurgebieden (par. 3) De politieke en sociale wereldkaart (par. 4)
Op het snijpunt van culturen
De wereld verandert maar niet iedereen doet mee
Patronen: meten welvaartsverschillen A. BNP/hoofd B. De verdeling van de beroeps-bevolking Centrum Semi-periferie Periferie Leven in het centrum, leven in de semi-periferie en leven in de periferie.
Nadelen van BNP als maatstaf voor welvaart Verschil in koopkracht Informele sector telt niet mee BNP versluiert verschillen Ongelijkheid
In China verdient 10% van de bevolking 60% van het inkomen In China verdient 10% van de bevolking 60% van het inkomen. In een socialistisch land! Pinnen in Shanghai Strategisch bedelen in Shanghai
Sociale ongelijkheid hangt vaak samen met.. Een laag welzijn *
Patronen: de spreiding van de bevolking
Waarom zijn sommige gebieden dicht bevolkt? A Gunstige ligging B Koloniale verleden C Gunstige natuurlijke omstandigheden bijv. ZO- Azië
Natte rijstbouw in de Mekongdelta, Vietnam Bevolkingsdichtheid: 465 mensen p/km². Hoe kan dat?
De natuur zit mee Vochtig, warm, vlak en vruchtbaar > meerdere oogsten per jaar mogelijk Natte rijstbouw kan: a Veel monden voeden b Veel handen werk bieden Regel: Natuurlijke omstandigheden hebben grote invloed op bevolkingsdichtheid.
Bevolkingsspreiding verandert door: natuurlijke groei en door... migratie
Door migratie treedt menging van culturen op Proces van diffusie: een voorbeeld uit de rapmuziek
Patronen: democratisch gehalte Nepal Regel: in het algemeen is het democratisch gehalte van rijke landen hoger. Onderwijs kan bijdragen aan het democratisch gehalte van een land.
In Nepal is het daarmee nog slecht gesteld In arme landen zijn de omstandigheden in het onderwijs vaak heel slecht: slechte gebouwen, slecht lesmateriaal en overvolle klassen.
Vooral meisjes verlaten vroegtijdig de school. Les in Ouagadougou Vooral meisjes verlaten vroegtijdig de school.