Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 1 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4
Advertisements

Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Wordt de wereld een dorp? Turkije: buurman of verweggistan?
Hst 4: De wereld indelen.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
1.4 een geglobaliseerde wereld
Groot-Brittannië en India en Kenia
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
Invloed maquiladora’s op verschillende schaalniveaus
Indonesië.
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hst 4: De wereld indelen.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Samenvatting hoofdstuk 2
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 10 t/m 12
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 8 t/m 14
Hoofdstuk 1 Par. 10 en 11.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 11 t/m 14
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
Aardrijkskunde 5 havo ( ) H1, les 7 L.A. Hoogteijling.
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
AARDRIJKSKUNDE.
Schematische samenvatting
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 6
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 8 t/m 14
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Tortilla curtain Grens USA - Mexico.
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 1 en 2
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Globalisering.
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Globalisering.
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 13 t/m 20
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
5 havo 1 Globalisering § 6-9.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
1.4 Een geglobaliseerde wereld Welke gevolgen heeft globalisering?
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Paragraaf 13.6 Globalisering.
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 5
A H1 samenhang & verscheidenheid P7 Globalisering en cultuur / pag
De cultuur van Zuidoost-Azië
1.4 Globalisering: one culture?
1.1 Globalisering: one world?
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 1 t/m 4

inhoud Op de grens (par. 1) Globalisering: economisch bekeken (par. 2) Globalisering: politiek bekeken (par. 3) Globalisering: cultureel bekeken (par. 4)

Globalisering in Chengdu, China. Dimensie?

Globlisering op de grens Tortilla Curtain

Op de grens Barrière Pull Push

Om welke dimensies van globalisering gaat het? Migratie Maquiladora REIS

Globalisering: economisch Oorzaken: Liberalisering wereldhandel Opkomst MNO’s Gesteund door: snelle opkomst transport- en informatietechnologie Waarom profiteert de haven van Rotterdam van de economische globalisering?

Wereldreis van een spijkerbroek 6 3 4 1 7 2 5 Globalisering is het proces waarbij de verwevenheid tussen gebieden toeneemt o.a. door opdeling productieketen

Hoe blijkt de economische globalisering uit dit figuur ? Globalisering: economisch ? ProductieHandel ? Hoe blijkt de economische globalisering uit dit figuur ?

Hoe blijkt globalisering uit dit beeld?

Globalisering zorgt voor eenwording maar ook voor verbrokkeling Productieprocessen op elkaar afgestemd Gebieden economisch met elkaar verbonden Verbrokkeling Sommige delen doen mee; andere nauwelijks Afhankelijkheid

Verbrokkeling op nationaal niveau Tegenstelling: Oostkust <> binnenland Stad <> platteland Hoe noemen we dit verschijnsel?

Globalisering in de politiek Nationale staat verliest invloed door: opkomst supranationale organisaties opkomst NGO’s lokalisering Geef van elke oorzaak een voorbeeld.

Op weg naar een wereldregering? Nee: wel meer blokvorming groei regionaal bewustzijn Komt een Irakees bij ijscoman Bush.. “Heb je ook andere smaken?”

Blokvorming in Europa ? Samen-werken? Graag Fuseren? Nee, dank je! Uitbreiding ?

Globalisering: cultureel bekeken Leidt tot: Heterogenisering > ontstaan transnationale gemeenschappen Homogenisering > cultuurgrenzen vervagen

Engels als lingua franca. Wat veroorzaakt culturele globalisering? Diffusie door : internationale migratie toerisme moderne communicatie Engels als lingua franca. Inlandse talen bedreigd! Turkije: in 2006 25 miljoen toeristen!

Hoe blijkt culturele globalisering uit dit beeld? AMERIKANISERING

Spuugles in Beijing “Vely good!!” Is dit een voorbeeld van cultuur-verandering door globalisering?

Zijn we op weg naar en wereldcultuur? Nee want: Culturele identiteit moeilijk te veranderen Vaak nemen alleen de rijkeren westerse cultuurelementen over Niet-westerse culturen beïnvloeden ook de westerse cultuur Culturen integreren vreemde elementen in hun cultuur.