Een dialoog met klanten opbouwen Hoofdstuk 3, Interactieve marketing Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Direct Marketing Directe verkoop Ondersteuning van verkoopactiviteiten Klantbehoud en -loyaliteit Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Directe verkoop Via catalogus Via mailing Via website (e-commerce) Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Ondersteuning verkoopactiviteiten Selecteren Voorbereiden Stimuleren Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Klantbehoud en -loyaliteit Een goed management van klantrelaties leidt tot tevreden klanten Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Klantwaarde Klantenpiramide naar loyaliteit van de klant (figuur 3.1) Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Customer Lifetime Value Totale klantwaarde Waarde die een klant kan hebben voor een organisatie Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Databasemarketing Een goede database is de basis voor effectieve direct marketing Essentieel: Ontwikkeling van de database Doelstellingen voor de ontwikkeling Binnen de database een segmentatie op: Recente aankopen Frequentie van de aankopen Omvang van de aankopen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Marketingacties Klantenprofilering Behouden goede klanten Klanten bedanken Cross-selling Klantencommunicatie programma Onderzoek Genereren nieuwe klanten Op-maat-gesneden aanbiedingen kunnen doen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Media en instrumenten DM Figuur 3.4 Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Permission based marketing Opt-in: gebruikers stemmen in met benadering Dubbele Opt-in: nieuwe wetgeving OPTA. Bedrijven moeten kunnen bewijzen dat klant akkoord is Voordeel: klanten zijn geïnteresseerd Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Loyaliteitsprogramma Planmatige aanpak voor aanmoediging herhalingsaankopen Klantenbinding creëren Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Customer Relationship Management Beheersen en managen van de klantrelaties Bouwen van infrastructuur voor ontwikkeling duurzame relaties CRM is een strategie. Uitvoering berust op: Kennis van de klant Geïndividualiseerde waardepropositie Relatiestrategie Zorgvuldige communicatie Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
CRM en internet Integratie van offline en online contacten Meerdere contactmomenten Ontstaan dialoog sneller en eenvoudiger Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010