Business School Nederland Dé Action Learning MBA januari 2009
Onderscheidende kenmerken Action Learning: eigen praktijk centraal Nederlandstalig Rendement deelnemer en organisatie Flexibel studieprogramma (parallelgroepen) Klant- en kwaliteitsgericht (evaluaties) Drukke agenda manager is uitgangspunt januari 2009
Onderscheidende kenmerken Business School Nederland Eigen materiaal Start voor- en najaar Projecten i.p.v. dode cases en/of tentamens Netwerk (BSN International, Q-alumni) Databases (Ebsco en Vraagbaak) januari 2009
Action Learning Kennis opdoen = onvoldoende (L = P + Q + I + R) Al doende leert men (leerstijlen van Kolb) Docent in een andere rol Set / subset / persoonlijk netwerk Gezamenlijk leren januari 2009
Action Learning in het kort Leren in en van praktijk Tijdens de studie werken aan echte problemen: Geen ‘dode’ cases maar ‘real life’ Voordeel voor student èn organisatie Docenten uit de praktijk (‘working professionals’) Geen kennistentamens Kleine groep (18 deelnemers)
Structuur bijeenkomsten Executive MBA 1e half jaar P O O O O O O O O O LA + ALP’- EN M M M HRM-1 M MM-1 M HRM-2 M MM-2 M OM-3 M MM-3 M HRM-3 A OM-1 A OM-2 A A 3 weken 5 weken 5-15 weken januari 2009
Start Up Kennismaking met: Elkaar Elkaar’s organisaties (presentatie) Business School Nederland Studie-opbouw: instructie/toelichting
Subset Het kernelement van Action Learning Groepje 4 tot 7 studenten Bereiden studiebijeenkomsten voor (verplicht) Lezen elkaars stukken Intervisie – ook na de studie januari 2009
Core Courses Operations management (rapportage via ALP) Human resources management (rapportage via VAL) Marketing management (rapportage via ALP) Financieel management (rapportage via VAL) Informatie management (rapportage via ALP) Strategisch management (rapportage via ALP of VAL) Internationaal management (groepsproject met subset) januari 2009
International Management Apart onderdeel Groepsopdracht met subset Buitenlandreis januari 2009
Virtual Action Learning HRM + FM Intensief gebruik van internet Feedback op elkaars stukken Peer (onderlinge)-beoordeling en RFC Snelle start productie: Leerarrangementen Snelle afronding van de core course: spreiding studielast januari 2009
Wat is een ALP? Oplossen van een probleem in de organisatie (implementeren) Draagvlak van organisatie is absoluut nodig! Voordeel voor organisatie én student Toelichting door directeur RFC, Willy Egberink (Projectrapportage) www.requestforcomment.nl Beoordeling volgens vaste schema’s/criteria januari 2009
Beoordelingscriteria ALP Stijl structuur en presentatie Plan van aanpak Onderzoek & analyse Genereren & beoordelen alternatieven Implementatie Reflectie januari 2009
Major Er zijn de volgende Majors: Leiderschap, Veranderkunde, Sales, Insurance, Zorg, Allianties en MVO drie onderdelen SM – paper (een PEP) ipv ALP Masterclass: tweedaagse afgesloten met een PEP Dissertation op het gebied van de major Vermelding op de bul januari 2009
Major - PEP Persoonlijk Effectiviteits Paper Visie n.a.v. de visies besproken in de Masterclass Koppelen in de eigen praktijk Argumentatie - creativiteit – overtuigingskracht (advies richting directie) januari 2009
Studielast Afhankelijk van leessnelheid, ondersteuning organisatie etc. Begin veel leeswerk. 10 tot 15 uur Topdrukte bij inleveren ALP’en + voorbereiden FM/IM/SM Dat is in maart – april of september - oktober Drie opdrachten af? Gefeliciteerd, u bent geslaagd! januari 2009
Studielast MBA fase 2/3 Studielast MBA fase 2/3 Te behalen ECTS Totaal uren Organisatieverslag n.v.t.k Core Course (6x5) 30k 840k International Management 7k 196k Organisatieanalyse 3k 84k Literatuuronderzoek 5k 140k Master’s Project 13k 364k EML 2k 56k Totaal 60 1680 Studielast per week, exclusief contacturen 10 á 15 uurk
Studielastverlichting Snellezen door Schouten & Nelissen MWM2: onderzoeksondersteuning online januari 2009
Internetbeleid Business School Nederland In principe staat al het studiemateriaal op de site Materiaal op de site is ‘leading’ www.bsn.eu Informatie over sets (emailadressen, opdrachtinformatie, lesrooster etc.) Ook studiewijzers en de studiegids Managementboeken – studenten + docenten top 10 januari 2009