Technologie Hoe de Europeanen de technieken ontwikkelde die ze in staat stelde de wereld te veroveren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overgang van handelskapitalisme naar Industrieel kapitalisme
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Hoe het houden van vee de kansen van de Europeanen bepaalden.
Omgaan met geschiedenis
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 2: Het Ontstaan.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Kenmerk 11 De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd.
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 3: Mesopotamië:
de tijd van burgers en stoommachines
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Hoofdstuk 4 Sociaal bewustzijn.
Hoofdstuk 1 Koude Oorlog en dekolonisatie in Indochina
De IndustriËle revolutie
De tijd van regenten en vorsten
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
5.1 Wat kun je doen met groen?
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Paragraaf 4,3 Centrum van de wereld!
Kolonisatie en Dekolonisatie
Prehistorie (tot 3000 v. Chr) Oudheid (3000 v. Chr-500 n. Chr.)
Veranderend wereldbeeld, 1300 – 1600
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
Europeanen in Amerika, Afrika en Azië
Renaissance en Opstand
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Van polis tot keizerrijk
De eerste mensen § 1.1 & 1.2.
Renaissance en Opstand
Vragen vorige les. Uitleg. Opdracht. Quiz. Afsluiting.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
De gelaagde samenleving
(Pre-) Historie Wat is wat? Een gelijktijdig begin?
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
VERENIGDE STATEN De weg naar wereldmacht | Het federale bestuur | The Roaring Twenties.
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Hoofdstuk 3 Paragraaf 2 ‘Hofstelsel en horigheid’
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
Grote economische groei in Zuidoost- Azië.
Dide Breuer.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Hoofdstuk 9 De economische sprong van Europa
de tijd van burgers en stoommachines
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Geschiedenis 3de jaar.
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Kenmerk 3 Het Ontstaan van de eerste stedelijke gemeenschappen / samenlevingen Les 6: Het Ontstaan.
1.1 Globalisering: one world?
Transcript van de presentatie:

Technologie Hoe de Europeanen de technieken ontwikkelde die ze in staat stelde de wereld te veroveren.

Wat gaan we bekijken? Wanneer worden er uitvindingen gedaan? Hoe worden die verspreid? Welke uitvindingen hebben de loop van de geschiedenis bepaald?

Uitvindingen Worden uit nood geboren Ontstaan vanuit nieuwsgierigheid Worden per ongeluk gedaan

Acceptatie Economisch voordeel Sociaal aanzien Verenigbaar met gevestigde belangen Duidelijk gemakkelijker

Verspreiding De verspreiding van techniek wordt beïnvloed door : Economische en organisatorische factoren Ideologische factoren We kijken ook naar Tegenstrijdigheden

Economie en organisatie Goedkope arbeid of slaven remt ontwikkeling Octrooien en eigendomsrechten stimuleren innovaties Geïndustrialiseerde samenleving biedt kans in aanraking te komen met techniek Kapitalisme: investeringen kunnen winst opleveren Individualiteit van de samenleving: de uitvinding is echt van jezelf

Ideologische factoren Het bewust nemen van risico komt in de ene samenleving meer voor dan in de andere Wetenschappelijke houding (ontstaan in de renaissance) Tolerantie naar verschillende meningen Religie: hoe staat de godsdienst tegenover vernieuwingen

Tegenstrijdigheden Oorlogen stimuleren techniek, maar maakt ook veel kapot Gecentraliseerd bestuur kan ontwikkelingen stimuleren, maar ook juist verbieden Een streng klimaat dwingt tot uitvindingen om te kunnen overleven; een gunstig klimaat geeft de mogelijkheid te experimenteren Aanwezigheid van hulpbronnen ontwikkeld de winning er van; afwezigheid van hulpbronnen dwingt te zoeken naar alternatieven

Verspreiding Door acceptatie Door verdringing; de gemeenschap die het niet heeft is zo in het nadeel dat ze verdwijnt

Verspreiding Handel Spionage Emigratie Oorlog Diffusie: iets zien en proberen na te maken.

Stapeling van techniek Door diversiteit binnen Europa moest men, in tegenstelling tot China en Japan, wel aan de wapenwedloop naar geweren meedoen. Er was geen sterk centraal gezag in Europa.

Uitvindingen die bepalend waren Wapens Schrift