Het denken van Plato.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het belang van scheppingslessen
Advertisements

Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
PLATO.
De filosofie van Seneca
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 2 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN DE NABOOTSINGSTHEORIE Maarten Steenhagen.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 3: Griekse.
Paragraaf 2.3 Geloven en weten..
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Rechtvaardigheid Les 1 Ethiek – Rechtvaardigheid – Les 1
3.2 Het bestuur van de polis
Schijn en Werkelijkheid
Als we nou een definitie van rechtvaardig-
Filoleeuwenhorst.wikispaces.com.
GESCHIEDENIS VAN HET SOCIOLOGISCH DENKEN (De Griekse Denkers)
Onderwerp Filosofie 1BaMV
 Zoon van Ariston en Perictione  Athene  Invloed van Socrates.
FIlosofie Natuurfilosofen Sofisten, Socrates, Plato Stoa en Epicurisme Door: E. Mos-Burgers.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Paragraaf 2.1 Vorige les: ontstaan landbouwsamenleving
De Griekse cultuur.
De grieken en hun nieuwe manier van denken.
Dialoog gaat online verder
Denken over wetenschap
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Moraliteit Les 1 Ethiek – Moraliteit – Les 1 Datum:
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
College 4 Kennisleer.
Zintuigen en verstand Wat je weet en wat je ziet.
VRIENDSCHAP SOCRATISCH GESPREK WAT IS VRIENDSCHAP?
DE KLASSIEKE OUDHEID DE ONTWIKKELING VAN HET WETENSCHAPPELIJK DENKEN EN HET DENKEN OVER BURGERSCHAP EN POLITIEK IN DE GRIEKSE STADSTAAT.
Griekse mythen en wetenschap
VeiligheidsBINGO.
Antwoorden op opdracht en vragen theater
Plato.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 5: Par 3B, Weten
Boekhouding en administratie
Het innovatieboek Inleiding Deel I Waardecreatie 1.Wat is innovatie 2.Waarom innoveren we Deel II Innoveren 3.Het innovatieproces 4.Dromen 5.Denken 6.Durven.
H1 Tijd van van ontdekkers en hervormers (16e eeuw)
Terugkoppeling vorige les. Uitleg met filmpje. Opdracht.
Het wonder van de mens Wat is de mens?.
aanwezigheid station veiligheid actie politie schoonheid advertentie prestatie operatie hoeveelheid moeilijkheid directie dankbaarheid vakantie informatie.
Agenda: Situering Planning en locatie bepalen Kennismaking en leervragen.
Herhaling 2 Kubisme, Futurisme, De Stijl, Constructivisme, Functionalisme, Bauhaus, Dada, Surrealisme, Nieuwe zakelijkheid,/ Magisch realisme.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
1VWO Hoofdstuk 3: de Grieken.
3.3 Geloven en Weten Wetenschap.
7.2 Plato en zijn voorgangers in de wijsbegeerte
H2.1 De Griekse Democratie
STIMULEREND KIEZEN Een blik op de wereld van de industrie INLEIDING.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Vluchtelingen en lokaal bestuur (en gezondheid)?.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
1.
Griekenland Door Vincent en Ahmet.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Thema Leven deel 1 Wat is wetenschap?.
Hoofdstuk 3 De Grieken.
Analyse maken Stap één bij projecten.
Naam Quiz Free Powerpoint Templates.
Sesamstraat Part II Erin..... Eruit......
De toekomst van God volgens de filosofen
Dit is de vraag Hier komen allerlei antwoorden!!! antwoord 1
Hoofdstuk IV: Griekenland Par 4: Het nieuwe denken
Filosofie en wetenschap
Wij geloven in de goede Vader
Monitoring Vooral om van te leren.
Transcript van de presentatie:

Het denken van Plato

I. Over Plato’s werk - Wie? Plato is filosoof, 5e – 4e E v.C., Athene - Wat? 1e systematische filosoof uitleg van werkelijkheid in al zijn aspecten vanuit 1 ordenend beginsel Hoe? Dialogen in navolging van leermeester Socrates waarom? Dood Socrates met gifbeker universele objectieve waarheid veilig stellen

II. Kennismaking: allegorie de grot en de lijn

LIJN GROT SCHEMA Zichtbare Beeld Objecten In grot Schaduwen rotswand Rondgedragen artefacten in grot Zintuiglijke wereld Worden Ontstaan & vergaan Kenbare Begrip (wiskunde) Ware kennis Buiten grot Schaduwen levende wezens Levende wezens Ideeënwereld Zijn Onveranderlijk

III. Plato’s systeem a) Kenprobleem: hoe objectieve waarheid veilig stellen? Antwoord: door vooropstellen abstracte ideeënwereld eeuwig en onverandelijk onafhankelijk van zintuiglijke wereld b) Kosmologisch probleem: hoe twee werelden samendenken? Antwoord: door participatie

c) Metafysisch probleem: hoe beweging van participatie verklaren c) Metafysisch probleem: hoe beweging van participatie verklaren? Antwoord: door Idee Goede als doeloorzaak  Zie schema bord