Paragraaf 3.4. Er kwamen veel nieuwe kolonisten wonen. Zij leefden op kleine boerderijtjes In midden en zuiden van de VS leefden men juist op grote boerderijen,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Advertisements

H3 Industralisatie en Ismen.
Historische helden Edward Jenner werd geboren in 1749 in Engeland. Als kind hield Edward al van wetenschap en natuur. Hij bracht uren door aan de oevers.
Afrika en de slavenhandel
Plantagekolonies Transatlantische slavenhandel Abolitionisme
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Paragraaf 4.2 Onafhankelijkheid.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Grote ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
De Republiek in een tijd van vorsten
De samenleving in de Vroege Middeleeuwen
Plantagelandbouw.
De VS worden een wereldmacht
Het cultuurstelsel verdwijnt
Paragraaf 3 Honger en ellende.
Hoofdstuk 3.
Machtige heren, halfvrije boeren
De WIC ( ) 1623: handel in koloniale waren van Amerika naar Amsterdam (zout, suiker, tabak) Kaapvaart (Piet Heyn) Vanaf 1636: ook slavenhandel.
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
Hoofdstuk 5 |de Verenigde Staten worden een wereldmacht.
Columbus van Tibaut en Niel
Hofstelsel en horigheid
Paragraaf 2 Het cultuurstelsel.
Hoofdstuk 2.
Slavernij in Europese kolonies
Slavernij in de VS.
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
Migratie , Het Grote Menselijke Verhaal. Voor miljoenen mensen uit heel Europa waren de loodsen van de Red Star Line op het Antwerpse Eilandje de.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Paragraaf 2.3 Amerika vóór Columbus.
Hoofdstuk 3.
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Geschiedenis van Suriname
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Kolonialisme en slavernij
Geschiedenis van Suriname
Wat de Nederlandse Opstand is
Industriële Revolutie
De economie in de Gouden eeuw
De opkomst van Holland.
Paragraaf 1.3 Geen vaste woonplaats.
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Paragraaf 2 Er komen weer steden.
Grote Ontdekkingsreizen en hun gevolgen
Hoofdstuk 2: Ontdekking en verovering
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
Slavernij in Europese kolonies
Oorzaken Directe oorzaken -Aanleiding Indirecte oorzaken
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
H8.4 Slavernij en de Abolitionisten
De Vikingen.
De Verenigde Staten. §2. Voor indianen is geen plek meer. Voordat de Europeanen kwamen, waren de indianen de enige bewoners van Amerika. De indianen hadden.
De Verenigde Staten. §1. Dertien Staten vormen één land. In 1607 stichtten de Engelsen dertien kolonies aan de oostkust van Noord- Amerika.
Geschiedenis Thema 1 Les 4 Je leert over hunebedden.
Regenten en vorsten 2.3 Europa en de wereld
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
Regenten en vorsten 3.3 Europa en de wereld
Pruiken en revoluties 3.5 De afschaffing van de slavernij
Imperialisme H6 geschiedenis Memo.
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Slaven op de plantages.
H4:§ 10:p85-7 Europese expansie wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie les 48.
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
§6.3 Nederland en de wereld
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 3.4

Er kwamen veel nieuwe kolonisten wonen. Zij leefden op kleine boerderijtjes In midden en zuiden van de VS leefden men juist op grote boerderijen, die maar 1 product verbouwen. Zij verbouwden tarwe, tabak, suiker, rijst of katoen. Dit waren plantages.

Al snel hadden ze een arbeiderstekort. Geen enkele blanke wilde uren in de warme zon werken voor lage lonen. Daarvoor hadden ze slaven nodig. Het was zwaar, eentonig werk. Slaven waren dan goedkoop en werkten hard in warmte.

Eerst konden ze nog wel vrij worden, als ze christen werden. Maar later waren ze slaaf tot hun dood. Ze hadden geen rechten, en konden niets zelf beslissen.

Het was een driehoekshandel: Schepen vanuit Europa brachten wapens naar Afrika. Die ruilden ze voor slaven. Schepen brachten slaven naar Amerika. Die ruilden ze voor producten. Schepen met producten vertrokken naar Europa.

Slaven zaten vastgeketend in het scheepsruim. 1/3 overleefde de reis niet. Bij aankomst in Amerika werden ze verkocht aan de hoogste bieder.

De handel naar Amerika toe werd in 1808 verboden. Slavernij in Amerika ging door tot 1865.

Plantages: grote landbouwbedrijven waar maar 1 product, bv suiker werd verbouwd. Slavernij: onvrije mensen in bezit hebben.