Paragraaf 10 Aan het werk!.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Liberalisme voor de rijken en Socialisme voor de arbeiders
Advertisements

Gelijkheid voor iedereen
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
NL na 1945: paragraaf 2 Woelige jaren.
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Anne-Frank.
NL na 1945: Sober en spaarzaam
Burgers regelen het zelf
Politieke organisaties in de 19de en 20ste eeuw
Cansu - N`ketia - Rick - Tim -
Een massapers ontstaat
Uit de Franse revolutie Gemaakt door Miranda en Jip
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
De VS krijgen een modern bestuur
Het socialisme Paragraaf 7..
Paragraaf 1: Frankrijk in de 18e eeuw
Paragraaf 7: Ieder voor zich
De Bataafse Revolutie Paragraaf 2.5.
Paragraaf 4.5 Indonesië wordt onafhankelijk.
Paragraaf 5.4 De strijd om de school.
Arbeiders komen op voor hun rechten.
Paragraaf 1 Russische revolutie
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Paragraaf 9 Vrouwen in Actie.
Historisch overzicht Nederland
Geen vrouwen in de politiek
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
11 Feminisme.
Aletta Jacobs 5.5.
Machtige heren, halfvrije boeren
Foto 1 Lucia kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat ze bevalt van een kindje.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
inleiding Thijs Waanders Rens Velthuis Stan de Leeuw Roy broshuis
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Geschiedenis hoofdstuk 1
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Paragraaf 6.3 Nederland in de 21e eeuw.
Alexander, Napoleon en Joséphine
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Alexander, Napoleon en Joséphine
H8 Burgers en stoommachines §8.4 De emancipatiebewegingen Wat moet je weten aan het eind van de les Wat emanciperen is Waarom emancipatie mogelijk was.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Hoofdstuk III: Griekenland Les 3: Par 2, Het bestuur van de polis
Staatsinrichting van Nederland
De liberale revolutie in 1848
Even voorstellen God Abr(ah)am Lot Sara(i) Hagar Ismaël Isaak.
Op weg naar een eerlijker bestuur
Wat moet je weten aan het eind van de les?
In dit winkelcentrum hebben vrouwen de mogelijkheid een echtgenote te kiezen uit verschillende mannen...
-Scheiding der machten -Gekozen parlement -Verlichte ideeën
Rijke familie: - Rijke heer werd wakker gemaakt door slaaf. - Salutatio: heer werd begroet door clientes. - voedsel, geld, bescherming - kinderen gewekt.
Politieke stromingen De liberalen
NeutraliteitspolitiekNeutraliteitspolitiek Nederland kwam net buiten het Von Schliffenplan te liggen. Duitse troepen trokken onder Zuid-Limburg door Belgie.
Emancipatiemonitor februari 2011 Emancipatie op stoom Jan Latten.
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Hoofdstuk 5: Wacht op onze daden! Wat hebben de Katholieken, Protestanten, Socialisten en vrouwen bereikt?
 Na deze les weet je wat worteltrekken is.  Na deze les ken je praktische toepassingen van het worteltrekken.
Staatsinrichting van Nederland (deel 1)
Vrouwen eisen gelijke behandeling
GESCHIEDENIS LES 2 STAP VOOR STAP VOORUIT
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Nederland na 1945: cultuur en mentaliteit
Ontmoetingen in verre streken
Sociale veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Ter voorbereiding op de toets van as. woensdag.
Transcript van de presentatie:

Paragraaf 10 Aan het werk!

Na de oorlog: Overheid voerde beleid van de gezinspolitiek: Man is kostwinner, vrouw blijft thuis. Vrouwen werden ontslagen als ze trouwde. Vrouwen mochten geen baan inpikken van mannen die werk zochten!

Jaren 70 Positie van de vrouw veranderd: Meer vrouwen gingen werken. Dit had 5 oorzaken:

1e oorzaak: Steeds meer meisjes volgden hoger onderwijs, en wilden hier iets mee gaan doen

2e oorzaak: Voorbeeldfunctie van vrouwen die al werkte: Vrouwen op TV, in de politiek of in het zakenleven.

3e oorzaak: Steeds meer mensen waren het met de feministen eens. Vrouwen hadden ook recht op een carrière.

4e oorzaak: Overheid zorgde ervoor dat juist meer vrouwen werden aangenomen: Positieve discriminatie Iedereen kreeg een kans! Vrouwen kregen ook zelfde salaris als mannen

5e oorzaak: Door economische groei waren meer arbeiders nodig. Mannen waren op, dus vrouwen kregen nu een kans!

Veranderingen: Gingen langzaam Vrouwen gingen vaak deeltijd werken. Werk, maar ook tijd om huishouden te doen. einde