Microdatamiddag, 8 november 2007 Representativiteit Fannie Cobben Afdeling Methodologie Voorburg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolsecretariaten (n=555)
Advertisements

HC2MFE Meten van verschillen
Allochtone jongeren en criminaliteit, demografische aspecten
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Het belang van een goede steekproef
Wat zijn goede peilingen?
Sharon Baute Dr. Katia Levecque Prof. Dr. Ronan Van Rossem
Naar en nieuwe balans in het wonen
De morning-after pil zonder recept Resultaten internet enquête Stichting Anticonceptie Nederland.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Enquête VSVZ / ACASTI – Sociale Bijdragen
De context van ‘jongeren in cijfers en letters’
Autoverzekering BA bij jongeren Car Insurance Survey
Een internetpanel als meetinstrument? Jelke Bethlehem en Barry Schouten NOSMO-middag Internetpanels – 12 nov 2004.
Gebruikersdag 8 november 2007 VMR en HKS Veiligheidsmonitor Rijk Herkenningsdienstsysteem Persoonsenquête (steekproef) Registratie (integraal)
Record Linkage: Simulatie Resultaten Adelaide Ariel Biolink NL 28 maart 2014.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Het vergelijken van twee populatiegemiddelden: Student’s t-toets
CBS Microdatamiddag 8 november 2007 Voorburg 1 Martin Luppes Speerpuntprogramma Internationale Economische Relaties (SIER) Integratie van microdata uit.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Demografie, human capital, en de vraag naar woningen
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24/02/2011.
Tevredenheidsonderzoek 2007
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Resultaten enquête tuchtwet
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Statistiek Verzamelen Voorstellen Beschrijven Interpreteren
Vragenlijstontwikkeling op het CBS: van pre-test tot evaluatie
Belgen en diabetes kennis in 2004 en 2008 Wat is er veranderd? Nobody’s Unpredictable.
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Methodologie & Statistiek I Principes van statistisch toetsen 5.1.
Cultuurparticipatie bij jongeren
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Marges: theorie en toepassing José M. Gouweleeuw CBS.
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Symptomen narcolepsie:
Een verandering = -Een afname -Een toename (nieuwe bedrag – oudste bedrag) : oudste bedrag X 100 =...%
Godfried Engbersen (EUR) VerduS-Conferentie Amsterdam, 19 November 2012 Bestuurlijke implicaties van de nieuwe arbeidsmigratie.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Social Medicine CQ-index: betrouwbaarheid en validiteit voor allochtone bevolkingsgroepen Karien Stronks afd. Sociale Geneeskunde AMC/UvA Onderzoekersforum.
Ronnie Slijkhuis Onderzoekersforum CQI The Internet: Valid or Flawed?
Introductie Hans van der Heijden, Stichting Myosotis.
Het sport- en beweeggedrag van de 50-plusser Eénmeting.
Armoede treft 1 op 5 ouderen
Onderzoek Mentorschap
Steekproefonderzoek -- methodologie
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
MANTELZORGQUIZ.
Surveys via telefoon en web, kan dat wel? Aan de bal!, VSO-presentatiedag, 3 juni Reinder Banning & Barry Schouten Centraal Bureau voor de Statistiek.
– Hoe pak ik een kwantitatief onderzoek aan?
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 10 onderzoek met vragenlijsten.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden SILC 1 Kristof Heylen en Sien Winters Wonen in Vlaanderen: gegevens en mogelijkheden van EU SILC.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
Het doel en de grondbeginselen van statistiek in klinische onderzoeken
Wijkscan Bevelanden, Schouwen- Duiveland, Walcheren
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
Weging Woningmarktmodule 2018
De evolutie van de woonsituatie in Vlaanderen in de periode
Transcript van de presentatie:

Microdatamiddag, 8 november 2007 Representativiteit Fannie Cobben Afdeling Methodologie Voorburg

Microdatamiddag, 8 november 2007 In deze presentatie…  Fouten in steekproeven  Representativiteit; waarom en wat?  De R-indicator  Stellingen

Microdatamiddag, 8 november 2007 Fouten in enquêtes Totale fout Steekproef fout Schattings fout Selectie fout Niet-steekproef fout Observatie fout Over-dekkings fout Meetfout Verwerkings fout Niet-observatie fout Onder-dekkings fout Non-respons fout

Microdatamiddag, 8 november 2007 Representativiteit; waarom? Groves (1989): ‘Nonresponse rates … are often used mistakenly as a measure of quality of the survey statistics’ Stoop (2004): ‘Single-mindedly focussing on response rates should be discouraged’

Microdatamiddag, 8 november 2007 Representativiteit; waarom? Meer respons niet noodzakelijk beter; bijvoorbeeld: Behoefte aan andere kwaliteitsmaat voor de respons op enquêtes! Variabele1 maand2 maandenSteekproef Respons47,2%59,7% Allochtoon12.9%12.5%15.0% Uitkering10.5%10.4%12.1%

Microdatamiddag, 8 november 2007 Representativiteit; wat? Stoop (2005):  Representatieve steekproeven bestaan niet Schnell (1997):  ‘Representative sampling’ is een onmeetbaar, niet- wetenschappelijk begrip, zonder toegevoegde waarde Kruskal en Mosteller (1979):  9 verschillende definities van representativiteit  Aanbeveling: gebruik het woord ‘representatief’ niet, maar maak duidelijk wat je ermee bedoelt

Microdatamiddag, 8 november 2007  R: Representativiteit  Kwaliteitsindicator voor behaalde respons op enquête anders dan de hoogte van de respons  Gedefinieerd m.b.t. een set achtergrondkenmerken  Ligt tussen 0 (niet representatief) en 1 (totale representativiteit)  Meet de afwijking van de samenstelling van de respons t.o.v. de samenstelling van de steekproef De R-indicator

Microdatamiddag, 8 november 2007 Zwakke definitie van representativiteit: De respons is representatief voor de steekproef m.b.t. een aantal vooraf gekozen variabelen X wanneer de verdeling van X in de respons niet verschilt van de verdeling van X in de steekproef. We bepalen de R-indicator door te kijken naar de variantie van de individuele respons kansen. De R-indicator

Microdatamiddag, 8 november 2007 Respons kansen: De R-indicator

Microdatamiddag, 8 november 2007 Geschaalde variantie van respons kansen in de populatie Geschatte variantie van de respons kansen Geschatte variantie van de geschatte respons kansen De R-indicator

Microdatamiddag, 8 november 2007 De pilot Informele Economie Steekproef n = 4001 CAPI n = 2000 Web/papier n = 2001 Respons n = 1133 Non-respons n = 867 Respons n = 667 Non-respons n = 1324 CATI n = 644 Non-respons n = 680 geen Respons n = 303 Non-respons n = 341

Microdatamiddag, 8 november 2007 De pilot Informele Economie Respons groepResponsTotale omvang AbsoluutPercentage 1. CAPI % Web/papier % Web/papier + CATI %2001

Microdatamiddag, 8 november 2007 Toepassing R-indicator  Onderscheid drie groepen: CAPI; Web/papier; Web/papier + CATI  Representativiteit van de verschillende groepen m.b.t. de volgende vier achtergond kenmerken: VariabeleAantal cat.Categorieën Leeftijd6Jonger dan 25; 26 – 35; … ;56 – 65; 65+ Herkomst3Autochtoon; Westers allochtoon; niet-Westers allochtoon Type huishouden5Alleenstaand, stel, stel met kinderen, één-ouder gezin, anders Stedelijkheid5Zeer sterk; sterk; matig; weinig; niet

Microdatamiddag, 8 november 2007 Toepassing R-indicator Respons groepResponsR-indicatorBIMax. RMSE 1. CAPI56.7%77.8( ) Web/papier33.9%85.2( ) Web/papier + CATI49.0%78.2( )0.1134

Microdatamiddag, 8 november 2007 Conclusies  Verrassend resultaat: R-indicator Web/papier is significant hoger dan van de CAPI- en de Web/papier aangevuld met CATI groep ondanks lagere respons  Representativiteit naar herkomst, leeftijd, type huishouden en stedelijkheid het hoogst voor deze groep  Maximale RMSE Web/papier niet veel hoger  Telefonisch herbenaderen heeft representativiteit van de respons verslechterd

Microdatamiddag, 8 november 2007 Stellingen  Een enquête met meer dan respondenten is representatief.  Enquêtes met een respons onder 75% mogen niet gepubliceerd worden.