Prijszetting 5-4-2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Marketing voor verkeerskunde
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
Kostprijzen PLATO – 5 mei 2009.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Prijsbeleid Factoren die de prijs beïnvloeden: Ondergrens:
Risico’s en gevaren van techniek
Globalisering en supply chain innovatie Een pleidooi voor Nederland supply chain land… Walther Ploos van Amstel NLDA Breda Juni.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
Monopolistische concurrentie
Markt en marktvormen.
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
Business Marketing Management
Business Marketing Sabine Vermuyten
Marketing presentatie
Product/marktmatrix Producten en markten waarop we actief zijn
Acquisitie.
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Marketing voor verkeerskunde Ir Adriaan Walraad MBA.
Business Marketing Management
De omstandigheden waaronder de prijsvorming op een markt plaatsvindt
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
MARKETINGMIX.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Prijselasticiteit van de vraag
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het geheel van vraag en aanbod
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
H10 –Prijs van product bepalen © Economie Leer Kracht 2011
College 6 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min) Theorie H 14 Prijs (60 min) Verwerking: Meerkeuzevragen (10 min) Casus (15 min)
Toepassingen van Prijsdifferentiatie Arjan Agema.
Indeling van hoofdstuk 10
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Lesbrief Markt & Overheid
Welkom VWO 5..
Markt & Overheid Les 1. Oligopolie Leerdoelen
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom VWO 5..
Wanneer er maar één aanbieder is
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 3..
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktvormen.
STRATEGISCHE PRODUCTEN
Register Letselschade: De energie van een kwaliteitssysteem
Prijszetter binnen grenzen
Marktgedrag.
Marktgedrag.
H10 –Prijs van product bepalen
Transcript van de presentatie:

Prijszetting 5-4-2017

Wat verstaan we onder prijs ??? 5-4-2017

Wat verstaan we onder PRIJS ?? Geen simpele rekensom Inschatten van waarde Emotioneel, onlogisch, impulsief Een bedrag voor een bepaald aanbod 5-4-2017

STAPPENPLAN VOOR HET BEPALEN VAN DE PRIJS 5-4-2017

Marketingbeleid Premiumprijsniveau Marktleidersprijsniveau Vechtprijsniveau Nichespeler Levenscyclus 5-4-2017

Prijsdoelstellingen 1. Gericht op Verkoop in volume marktaandeel 2. Gericht op winst - Winstmaximalisatie - Return on investment/sales 3. Gericht op de concurrenten 5-4-2017

CONSUMENT/AANKOPER Prijsperceptie van de koper Informatie over koper en prijs Prijsbewustzijn Prijsimago Prijsgevoeligheid 5-4-2017

Prijsbewustzijn / Prijskennis aanbod is complex tijdsfactor financiële risico bekende prijzen producten met hoge betrokkenheid budgettair belangrijke producten bekende merkartikelen 5-4-2017

Prijsimago Negatief prijsimago Prijsimago en kwaliteit Rol van consumentenorganisaties 5-4-2017

Prijsgevoeligheid Belangrijkheid Verschillen in prijsgevoeligheid Prijsgevoeligheid is niet statisch Het meten van prijsgevoeligheid 5-4-2017

Prijsonderzoeksmethoden De prijsacceptatie-monitor segmentatie De prijsmeter-monitor maximale / minimale prijs vaststellen traceren prijsdrempels 5-4-2017

De Brand/Price Trade-off (BPTO) - Prijselasticiteiten - inschatting volume-effect - verschillende prijsalternatieven - effect prijsverlagingen/verhogingen - prijsdrempels 5-4-2017

Bedrijfseconomische prijs = Kostprijs Cost-plus pricing Full-cost-plus Manufacturing cost-plus Variable (direct) cost-plus Target-return pricing 5-4-2017

De rol van de concurrenten Marktvorm perfecte concurrentie monopolie monopolistische concurrentie oligopolie 5-4-2017

Competition-Based Pricing Prijsvolgerschap Sealed-Bid pricing 5-4-2017

Actieve prijsconcurrentie Nieuwe producten Afroomprijsstrategie Penetratieprijs-strategie Bestaande producten Dumpen van voorraden Elimineren van concurrenten Buiten de markt houden van concurrenten 5-4-2017

Passieve Prijsconcurrentie Non-price concurrentie Gewoonteprijzen Prijsafspraken en prijskartels Prijsleiderschap 5-4-2017

De invloed van de handel Ken uw functie voor de handel Streef naar “preferred suppliership” Contact op alle niveau’s Prijsonderzoek blijft belangrijk 5-4-2017

De rol van de overheid Prijsvoorschriften Aanduidingen in Euro Prijskartels 5-4-2017

Doorvoeren van tijdelijke prijsverlagingen Korte-termijneffecten extra verkopen Merk-switchen ondersteuning van andere marketinginstrumenten Lange-termijneffecten merkerosie hamster-effect 5-4-2017

Doorvoeren van vaste prijsveranderingen Prijsverhogingen volgen van sterke concurrent Productvernieuwing Productvermindering Prijsverlagingen kostenverlagingen afroomprijsstrategie concurrentie verdrijven 5-4-2017

Andere prijzen voor Wallonië ? 5-4-2017

DE PRAKTIJK 5-4-2017

De Geheime Wapens Contacten (op alle niveaus) Informatie Doorzettingsvermogen Offerte van concurrentie Service, betrouwbaarheid Snelheid Duidelijke afspraken 5-4-2017

De “Finishing Touch” Stalen bij de offerte Referenties Timing / Punctualiteit Definitieve beslissing pas na laatste contact met u Bezoek op moment van voorziene levering concurrentie 5-4-2017