S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
Advertisements

Ondernemen in de praktijk
STRATEGISCHE PLANNING
Aanzet tot strategisch denken
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
Les 2 – Planmatig en gefaseerd veranderen
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
Glow Eindhoven.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Opdracht Strategieontwikkeling
Apollo is te gulzig Liesbeth Martens
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Module 1 – Dag 3 Hallo Module 1 – Dag 3 een 1 Module 1 – Dag 3 twee 2.
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
Visie & Strategie.
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Visie & Strategie.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Marketing H4 Macro-omgeving Junior Accountmanager.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Wie weegt er 4 kilo? Wie weegt er 5 kilo?
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Strategische Businesspartner
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 2 Werken in een Organisatie II Hafida El-Gharbaoui Kamer
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 Thema 1 - Marketing Business IT & Management
PLAATSINGSWIJZER PROFIELEN WEG en DUBBEL ADVIES mogelijk Belangrijkste veranderingen voor het PO: - Profielen verdwijnen - Dubbel adviezen.
LOB Je sterke en zwakke kanten Wat kan ik?.
Verschillende rollen en stijlen
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Internationale marketing
Bijeenkomst 2. Terugblik  Wat is er tijdens de eerste bijeenkomst besproken?  Wat is ondernemerschap?  Wat hebben jullie geleerd?  Is het gelukt met.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Indeling van hoofdstuk 2
Internationale marketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
H5 Erfelijkheid § 4. Genenparen.
Sterkten versus kansen Zwakten bedreigingen Kansen Bedreigingen.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde

Stakeholder Management Wie wordt er door het bestaan van mijn bedrijf beïnvloed ?

Stakeholder Mapping Ons Bedrijf

Stakeholder Analyse

Stakeholder Map

Strenghts Weaknesses Opportunities Threats S.W.O.T. Analyse Strenghts Weaknesses Opportunities Threats

Kansen & Bedreigingen Waar liggen de kansen van uw bedrijf ? Welke gebeurtenissen of ontwikkelingen van buitenaf kunnen een positieve invloed op uw bedrijf uitoefenen ? Wat zijn de externe trends of gebeurtenissen waarmee het bedrijf, indien we goed reageren, voordelen kan behalen ? (groene kaartjes)

Kansen & Bedreigingen Waar liggen de bedreigingen voor uw bedrijf ? Welke gebeurtenissen of ontwikkeling komen van buitenaf en kunnen negatieve invloed op uw bedrijf uitoefenen ? Wat zijn de externe trends of gebeurtenissen waarvan uw bedrijf, indien we niet reageren, nadelen ondervindt ? (rode kaartjes)

Beoordeling Laag Hoog Hoog Relevantie voor uw bedrijf Laag Waarschijnlijkheid dat de kans of bedreiging optreedt of doorzet Laag Hoog 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Hoog Relevantie voor uw bedrijf 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Laag

Beoordeling (2) Selecteer 10 groene en/of rode kaartjes. De som = 10 (alle mogelijke combinaties mogelijk) Belangrijk: vak “Hoge relevantie + hoge waarschijnlijkheid”.

Sterkten & Zwakten Wat zijn de sterke punten van uw bedrijf ? Wat zijn de interne kenmerken of eigenschappen die voordelen kunnen opleveren ? (lichtblauwe kaartjes)

Sterkten en Zwakten Wat zijn de zwakke punten van uw bedrijf ? Wat zijn de interne kenmerken of eigenschappen die nadelen of problemen kunnen opleveren ? (roze kaartjes)

Beoordeling Weinig Veel Hoog In welke mate kan deze sterkte uw bedrijf een voordeel opleveren ten opzichte van de concurenten ? Weinig Veel 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Hoog Bewustzijn van deze sterkte binnen uw bedrijf. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Laag

Beoordeling Weinig Veel Hoog Laag In welke mate kan deze zwakte voor uw bedrijf een nadeel betekenen ten opzichte van de concurrentie ? Weinig Veel 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Hoog Bewustzijn dat we hierop zwak scoren binnen ons bedrijf 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. Laag

Beoordeling (2) Selecteer 10 lichtblauwe/roze kaartjes aan de hand van de 2 voorgaande matrices. De som = 10 (alle mogelijke combinaties mogelijk) Belangrijke vakken hierbij zijn diegene met veel competitieve voordelen of veel competitieve nadelen.

Kansen en Bedreigingen (twee) (drie) (vier) (vijf) (zes) (zeven) (acht) (negen) (tien)

Sterkten en Zwakten (één) (twee) (drie) (vier) (vijf) (zes) (zeven) (acht) (negen) (tien)

Scoren Je hebt 6 punten per kolom ter beschikking. Als je denkt dat we de combinatie van een bepaalde sterkte of zwakte met een bepaalde kans of bedreiging in de toekomst maximale aandacht moeten besteden, noteer je 3 punten in de cel aanzienlijke aandacht moeten besteden, noteer je 2 punten in de cel aandacht moeten besteden, dan noteer je 1 punt in de cel

Analyse van de Score Een hoge score in een cel betekent dat veel mensen vragen iets te doen aan het aandachtspunt dat is af te leiden uit de kruising van een bepaalde kans of bedreiging met een bepaalde sterkte of zwakte.   Discussie is soms nodig om de werkelijke betekenis duidelijk te maken. Als een bepaald kruispunt heel weinig aandacht krijgt, mag ook gevraagd worden waarom dit zo is. Een hoge score aan het eind van een rij betekent dat elk strategisch voorstel maatregelen of acties moet bevatten die gebruik maken van een bepaalde sterkte of die een bepaalde zwakte helpen uit de weg te ruimen of te overwinnen. De totaalscore per kolom geeft alleen een indicatie of een bepaalde kans of bedreiging relevant genoeg is om de aandacht er op te vestigen. Indien niet het maximum van 6 punten * alle deelnemers op een kolom gescoord wordt, toont dit een ontbreken van een gedeelde visie op de belangrijkheid ervan.

Analyse (2) Een hoge score in het kruispunt van een sterkte en een kans: aanvallende strategie Een hoge score in het kruispunt van een zwakte en een kans: ‘schoon schip’ strategie Een hoge score in het kruispunt van een sterke en een bedreiging: verdedigende strategie Een hoge score in het kruispunt van een zwakte en een bedreiging: crisis in zicht

Conclusies Wat gaan we doen ? Belangrijk om keuzes te maken (Porter) “Don’t Get Stuck in the Middle’ Concurrentie Voordelen: - vb: beter op kostenvlak Differentiatie Mogelijkheden: - vb. “anders zijn” bvb. Niche markten

Visie & Missie Missie: Waar willen we naartoe ? Visie : Hoe deze missie omzetten in de praktijk als een “Besmettelijke Droom”