"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Hulp voor de bakker bij het kiezen van zijn gist. Verder.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Maximale hypotheek berekenen en maandlast berekening afstemmen op toekomst plannen, wonen, werken en vrije tijd Hypotheek berekenen Waarschijnlijk is het.
STRATEGISCHE PLANNING
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Marketing Opportunities. Nieuwe Positionering/Merkmissie Living Technology.
WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
4 P´s en 3 R-en MK01.
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
1. Binnen de zorg kenden we de voorbije decennia een uitbouw van relatief goed gesubsidieerde diensten en organisaties, en dit heeft geleid tot - de uitbouw.
Een startersgids voor innovatie
Sociaal ondernemen Studiemiddag “Herstel en Winst” Netcliënten 17 mei 2013.
Van Comeniusprojecten Guy Tilkin Landcommanderij Alden Biesen.
Tim Versluijs Leerdoelen.
HERBALIFE = NETWERKMARKETINGBEDRIJF
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
Kwaliteit Een Rolls Royce is kwalitatief net zo goed als een Lada
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Marketing presentatie
Business Marketing Management
Inleiding tot marktonderzoek
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Leidinggeven en coachen
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Business Model Generation Avans 30 januari 2012.
Business Marketing Management
Service Apotheek Farmaceutische zorg
Onthaal en service.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009.
Nike Supply Chain Management
Projectwijzer 7 H1 Klantenbinding en loyaliteit
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
CRM H2 Klantenbinding en loyaliteit Commercieel medewerker.
Presenteren en communiceren
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Effectief communiceren
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Introductie Allors Applications. Modules Personen en Organisaties Product/voorraad beheer Ordermanagement Transport Werkopdrachten Facturering Financiële.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Opvoeden.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 4.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
Verkoop Hoofdstuk 6 Service en klachten. Inhoud 1 Klaar voor de verkoop 2 Klanten ontvangen en benaderen 3 Verkoopgesprekken 4 De verkoopafhandeling 5.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Communicatie Christel
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Basics over communicatie
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”

De waarde van uw onderneming Actuele + verwachte bestedingen van actuele + verwachte klanten Actuele + verwachte inkomsten Waarde van uw onderneming Actuele + verwachte bestedingen van onderneming

Beperken bestedingen onderneming Verhogen aantal (bestedende) klanten Maximaliseer de waarde van uw onderneming Een evenwichtige bedrijfspolitiek Beperken bestedingen onderneming Verhogen aantal (bestedende) klanten Beperken klantenverloop Aantrekken nieuwe klanten Actieve klantenwerving Reclame en promotie Mond-aan-mond reclame Verhogen bestedingen klanten Stimuleren herhaalaankopen Stimuleren bijkomende aankopen klantenbinding klantenbinding klantenbinding klantenbinding klantenbinding klantenbinding klantenbinding

Maximaliseer de waarde van uw onderneming = maximaliseer de bestedingen van uw klanten = optimaliseer de relatie met uw klanten

Elementen die de relatie met uw klanten bepalen Behoefte invulling Prijs Kwaliteit Snelheid levering Prestige … tevredenheid klantenbinding + Band t.o.v. het merk merkentrouw Band t.o.v. de relatie + relationele betrokkenheid

Elementen die de relatie met uw klanten bepalen Behoefte invulling Niemand wordt klant voor een getrouwheidspremie, noch voor de mooie ogen van een verkoopster, noch om uitgenodigd te worden in een voetballoge! Het invullen van behoeften is de bestaansreden van een relatie. Identificeer de behoeften waar uw aanbod op inspeelt (welke behoefte invulling kan en wil u bieden? Welke elementen staan in voor de waarde van uw aanbod?) Identificeer uw doelgroep (welke soort klanten kan en wil u bedienen?) Een minimale invulling van de behoeften (basistevredenheid) is de noodzakelijke voorwaarde voor het voortbestaan van een relatie (en voor het tot stand brengen van klantenbinding). Maximaliseer het aantal (basis-) tevreden klanten Tevredenheid is de perceptie van de mate waarin het geleverde aanbod (product, dienst) aan de verwachtingen (mbt behoefte-invulling) beantwoordt. Concentreer u op de essentiële elementen in uw aanbod, schrap eventueel het overbodige. Behoefte-invulling Prijs Kwaliteit Snelheid levering Prestige … Concentreer u op uw doelgroep. Liever een klant weigeren dan er een teleurstellen. Klantentevredenheid en klantentrouw begint bij het creëren van realistische verwachtingen bij de juiste doelgroep. Tevredenheids-maximalisatie is geen zinvol doel op zich. tevredenheid Vermijden van ontevreden klanten is een zinvol doel. Check de tevredenheid, uw eigen beeld is irrelevant. Maak uw klanten bewust van de kwaliteiten van hun aankoop.

Elementen die de relatie met uw klanten bepalen De band met het merk Een klant heeft een band met een merk X wanneer hij er van overtuigd is dat merk X hem een betere totale behoefte-invulling biedt dan alle andere merken die hij kent, zouden kunnen bieden. Twee manieren om een band met het merk tot stand te brengen: Een beter aanbod dan de andere merken leveren (realiteit) De klant overtuigen dat het aanbod van merk X beter is (communicatie) Binding is een dynamisch proces: de verwachtingen (behoeften) van klanten evolueren, het aanbod van de merken evolueert, klanten staan voortdurend bloot aan communicatie over het aanbod van de merken. De band met het merk dient onderhouden te worden (anders verwatert hij na verloop van tijd) Meten van tevredenheid en van perceptie andere merken (af en toe) Bijsturen van het aanbod en/of van de communicatie (wanneer nodig) Band t.o.v. het merk merkentrouw

Elementen die de relatie met uw klanten bepalen De relationele band Een relationele band verstevigt niet alleen de relatie, maar zal ook als joker kunnen ingezet worden om fouten te laten vergeven (op voorwaarde dat de fout hersteld wordt). De relationele band uit zich in een emotionele betrokkenheid. Door de aanwezigheid van een relationele band krijgt de relatie een persoonlijk karakter. Een relationele band tot stand brengen gebeurt door het schenken van aandacht door vertegenwoordigers (persoonlijk) van een merk en door de organisatie (onpersoonlijk). De dosering van aandacht is echter primordiaal: Drie criteria zijn noodzakelijk opdat het schenken van aandacht tot een relationele band zou leiden en opdat deze band in stand kan worden gehouden: Het juiste interval De juiste kwantiteit De juiste kwaliteit Aandacht schenken is in de eerste plaats een kwestie van persoonlijke contacten, maar ook een aantrekkelijk onthaal, een goed klantenmagazine, een gepersonaliseerd nieuwjaarskaartje of zelfs sponsoring worden door een klant ervaren als ontvangen aandacht. Band t.o.v. de relatie relationele betrokkenheid Te vaak contact opnemen wordt als opdringerig en hinderlijk ervaren, te weinig heeft geen effect. Te veel is overkill, te weinig heeft geen effect. Het socio-culturele niveau van de aandacht moet overeenstemmen met dat van de klant en met het soort relatie

Werking van het beslissings-mechanisme bij klantenrelaties Voorbeeld: « aankopen boeken » Subjectieve beeldvorming op basis van ervaringen, getuigenissen, reclame enz Klant kiest rationeel voor beste alternatief Basisniveau tevredenheid Komen niet in aanmerking want geboden behoefte-invulling < basisniveau en betere alternatieven beschikbaar 2e beste alternatief zal later steeds als vergelijkings-basis worden gebruikt

Klantenbinding het mechanisme

Mond-aan-mond reclame activeren & stimuleren het mechanisme