Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Advertisements

Hoofdstuk 2 Verkooptraject
Hoofdstuk 5 Verkooptraject
Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
“Hoe kom ik aan klanten?”
Gespreksvoorbereiding
10 tips voor een gouden start Groeitips
Hoeveel pensioen krijg ik straks?
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Hoe uw TurboCASH moet gebruiken. :voor verkoop gerichte bedrijven.
Aanzet tot strategisch denken
Gebruik van deze Werf& template In deze template powerpoint presentatie van Werf& krijg je een serie slides aangereikt die je kunt gebruiken bij het verkrijgen.
voor de zomervakantie tot
Presenteren van producten en diensten Petr Salz Geldrop, 24 mei 2004.
I-Versneller BAG WOZ Regionale sessie 9 oktober - Alkmaar.
Visie Mensontwikkeling WSD
De Basiscursus van Cleansing Stream begint weer in september! Een praktische discipelschapscursus gericht op geestelijke groei, herstel en vrijheid.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Oplossingsgericht coachen
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
MedMec Co-Creatie les 2 / Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
Hoofdstuk 10 Prestaties beoordelen en bijsturen
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
1 Welkom Conferentie ‘De persoonlijke aanpak werkt!’
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
De wereld verbinden Door taalbarrières te doorbreken Door Anke Kuipers.
Congres Appreciative Inquiry
Ouderavond donderdag 12 juni Programma ouderavond Welkom Toelichting op het proces Praktische zaken Ondersteuning Afsluiting.
Taalportfolio Les 5, jaar 1, Zomer 2008 Afronding: beoordeling en publiceren tekst.
CanDo Coaching.
Voorraadbeheer en bestellen
Het opbouwen van een data base
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Klanttevredenheidsonderzoek 2012
Goederenverwerking H1 Voorraadadministratie bijhouden Manager Handel.
Help! Verzuim voorkomen
Voorraadbeheer en bestellen
Voorraadbeheer en bestellen
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Sales Tips.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
De kunst om een klant of prospect een dienst van SNS Bank te laten kopen SNS Programma voor Ondernemende Helden Sales training Verkoop adviseur Docent:
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Waar heb jij de laatste 6 maanden, als consument een top klantenervaring gehad?
H6 Risicomanagement. Risicpmanagement stap 1 Factoren inventariseren die projectresultaat beïnvloeden Gevolg bedrijfsresultaat (externe projecten): –Financieel.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Wie is Altersum Onafhankelijk adviseur. Altersum verkoopt geen producten en heeft geen aanstelling bij een bank en/of verzekeraar. Sterker.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Wedstrijd Seizoen Planning tool Piet Wauters. Achtergrond Het doel van dit tool is om de trainer te helpen – bij het opstellen van (individuele) kalender.
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Degene die de presentatie verzorgt
Methodiek Observeren.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Populaties Ecologie 7.4.
Workshop 6: op welke thema’s focussen we?
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Transcript van de presentatie:

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers

1. Waarom? 2. Uitgangspunten 3. Methode 4. Uitvoering 5. Effecten

Waarom? Ellenlange en eindeloze discussies over wat de ideale verkoop-methodiek is. “ Je kunt niet alles beredeneren, afgaan op gevoel is het belangrijkste” “ Investeer vooral tijd in de vriendelijke klanten, daar waar je b.v.b. koffie krijgt” “ In mijn gebied zijn die dingen onverkoopbaar” “ In mijn sector heb ik te maken met zware concurrentie van lokale leveranciers” “ Bellen is goed, maar er gaat niets boven face-to-face contact” “ Maak alleen prijs als je zeker bent dat je een goede kans hebt om te scoren” …

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers Waarom? Bij elke persoon/situatie hoort een passende methodiek! Het gaat om de output (resultaat) niet om de input (inspanningen)! Conclusie : Sturen op output & coachen op input

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers Uitgangspunten (Voorwaarden voor succes) Volledige openheid wat betreft cijfergegevens Transparantie en uitwisselbaarheid van de cijfergegevens Commerciële medewerkers zijn partners, daar werken we mee samen op voet van gelijkheid Commerciële medewerkers zijn in staat na te denken, te reflecteren, eigen gedrag bij te sturen

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers Methode Output : BRUTOMARGE / GEWERKTE DAG Input : Het vastleggen van de meetbare parameters samen met het commerciële team - Behaalde (afgesloten) omzet - Behaalde Brutomarge (op afgesloten omzet) - Totaal bedrag van geboekte orders - Totale bedrag van uitgebrachte offertes - Aantal afgelegde bezoeken - Aantal gewerkte dagen

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers Methode Bto Marge Bto Marge Omzet Orders Offertes Bezoeken = X X X X Gew.dagen Omzet Orders Offertes Bezoeken Gew. dagen Alles in ABSOLUTE bedragen !!!!! OUTPUT RESULTAAT BEHAALDE MARGE ORDER- GROOTTE SUCCES RATE OFFERTE RATE BEZOEK ACTIVITEIT =XXX X Bto Marge Bto Marge Omzet Orders Offertes Bezoeken = X X X X Gew.dagen Omzet Orders Offertes Bezoeken Gew. dagen

Methode - voorbeelden Bto Marge Bto Marge Omzet Orders Offertes Bezoeken = X X X X Gew.dagen Omzet Orders Offertes Bezoeken Gew. dagen OUTPUT RESULTAAT BEHAALDE MARGE ORDER- GROOTTE SUCCES RATE OFFERTE RATE BEZOEK ACTIVITEIT = X X X X = X X X X “Laag”+/- Gelijk“Laag” “Hoog” +/- Gelijk “Hoog” “Laag” “Hoog”

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers Methode in woorden: We concentreren ons op de output, deze moet behaald worden. Als dat niet het geval is dan kijken we hoe het zit met de beïnvloedende factoren. We sturen op de beïnvloedende factoren om de gewenste output te bereiken. Dat is van individu tot individu, van medewerker tot medewerker verschillend. PRAKTISCH 1. Registreren van een zestal gegevens in een vooraf vastgelegde tijdeenheid, week, maand, … 2. In spreadsheet gieten en voortschrijdende gemiddeldes invoeren 3. Bespreken van de 5 parameters ifv de output 4. Coachen

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers Methode afspraken: - Herwerkte offertes tellen niet als nieuwe offertes - Bijbestellingen worden telkens geregistreerd als nieuwe orders - ALLE klantencontacten tellen als klantenbezoek (een etentje, een technische opmeting, een werfvergadering, …) - Brutomarge wordt bepaald op basis van nacalculatie. - Een dag opleiding is ook een gewerkte dag - … Welke afspraak je maakt is niet belangrijk. De enige bedoeling is dat je telkens met gelijkaardige cijfers vergelijkt. Maak de afspraken zo dat je zeer gemakkelijk kan registreren.

Gemiddelde ordergrootte Voortschrijdend gemiddelde Target Tijdsinterval (week, maand, …) Bedragen

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers Uitvoering Stap 0: Afspraken maken, in overleg bepalen van de targets. Stap 1: Intern (d.w.z. niet door de commerciële medewerker zelf) registreren van alle gegevens en de rapportage (excel bvb) uitwerken. Resultaten meenemen in de werkbesprekingen. Stap 2: Registratie van de gegevens door de commerciële medewerkers zelf. De rapportage zelf uitwerken. Resultaten meenemen in de werkbesprekingen. Stap 3 : Registratie van de gegevens, rapportage door de commerciële medewerkers zelf laten uitwerken. Resultaten door de commerciële medewerkers laten toelichten in de werkbesprekingen.

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers Effecten Uitermate grote betrokkenheid van de commerciële medewerkers. Mogelijkheid tot individuele coaching. Vanzelfsprekendheid van uitwisseling van expertise tussen de commerciële medewerkers. Resultaatverbetering Commercieel medewerkers komen zelf tot conclusies, bouwen zelf een verbetertraject, zelfontplooiing, …

Prestatiemeting en coachen van commerciële medewerkers VRAGEN ????