Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Training Cursus of hoe digitaliseerd materiaal in e-learning Somer tot 11-8.
Advertisements

Concept-context ook voor vmbo-t
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Hogere denkvaardigheden
De Stuwadoor Special Maasvlakte 2
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Mogelijkheden voor contexten
Kindermoment.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Expertisebijeenkomst Leren Leren voor speciale leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte donderdag 3 april 2014.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Titel auteur oktober /10 De KUBUS. Titel auteur oktober /10 De KUBUS Wie zit er in de zaal? Wie heeft een eigen case meegebracht?
Van, voor én door het onderwijs.
CONCEPT OPERATIE X.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan het werk Nieuwe biologie en RSPs Jan Jaap Wietsma, Universiteit.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
DE CHAOS VOORBIJ… NIBI CONFERENTIE PROGRAMMA 1. Opening ovoorstellen owat willen we? 1. HET verhaal (Rob) 2. Vragen/opmerkingen? 3. Aanvullingen.
University of Applied Sciences
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Klaar voor het nieuwe examenprogramma biologie met Nectar Tweede Fase!
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Aan de slag met competenties beoordelen
De centrale doelstelling blijft: COMMUNICEREN. kennis (weten dat) vaardigheden (weten hoe, waar, wanneer,waarom) interculturele competentie: = vaardig.
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Ouderavond 1 MH maandag 13 januari 2014 HAVO-traject WELKOM.
Inhoud Voorstelrondje en verwachtingen Waarom Concept in Context?
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Presentatie zelfevaluatiekader Cor Hoffmans
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
. Ouderavond 2 e klas schooljaar wie wat hoe.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Montessori onderwijs Gemaakt door:.
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Leerlijn programmeren in het basisonderwijs
Bètasimulaties Jeroen Sijbers, Bètasteunpunt Wageningen.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 2 Cathy Baars Jaco Scheer.
Investigating Economic Classroom Experiments
De concept-contextbenadering in het vmbo Kerst Boersma & Marco Mazereeuw.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum Joost Termeer.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Actuele ontwikkelingen in het bètaonderwijs in de opleiding, ondersteund door SLO? Maarten Pieters.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Het onderwijs in Haïti kent veel problemen -Meer dan de helft van de kinderen gaat niet naar school. -Veel kinderen gaan naar scholen waar leraren niet.
Thema Roos van Leary in de klas
De gemiddelde leerling…
Info avond Kunskapsskolan klas 1
POWL, Domeinspecifiek Leren
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Concept – Context Biologie op het Cartesius Lyceum
Naar een typologie van scholen
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Startscherm, filmtrailer
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Is er een recept voor het maken van een T&T-opdracht?
Transcript van de presentatie:

Vraagt onderwijsvernieuwing om gedragsverandering? 11 januari 2014 Marcel Kamp en Herman Schalk

Bouwen

Programma Leerlingen over biologie-onderwijs Het concept-contextvenster Kies een context dichtbij Samenhang in kennis bevorderen Leren van de leraar

Vind een context dichtbij - 1

Vind een context dichtbij- 2

Vind een context dichtbij - 3 Kies een handelingspraktijk. Welke biologische kennis zit er in? Over welke authentieke materialen beschik je ? Welke vorm uit het concept-contextvenster wil je gebruiken?

Samenhang in kennis bevorderen Structureren van de biologische kennis in de context-in- wording Bevorderen van de samenhang in de biologische kennis van de leerlingen door speciale werkvormen

Leren van de leraar Is nieuw docentgedrag nodig in je context-in-wording? Hoe didactiseer je authentiek materiaal? Hoe past de context-in-wording in je programma?