23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 1 Harmonie of conflict? Wetenschappelijke kring Tilburg Leeftijdsbestendig wonen prof.dr. J.E.M.H. van Bronswijk
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 2 Uit eerdere voordrachten …. Samen goed oud worden ( drs. H. Kemps )Samen goed oud worden ( drs. H. Kemps ) Leven na het werk ( prof.dr. Th. Beckers )Leven na het werk ( prof.dr. Th. Beckers ) Solidariteit van generaties ( prof.dr. A. Kolnaar & prof.dr. A.C. Meijdam )Solidariteit van generaties ( prof.dr. A. Kolnaar & prof.dr. A.C. Meijdam )
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 3 Uitgangspunten ,5 miljoen 65+ers in Nederland in 1,5 miljoen woningen, wensen ‘Ageing-in- Place’ woningen zijn daarvoor geschikt Oudere woonconsument: vooral vrouwen! Met de leeftijd: grotere verschillen Aandeel 65+ loopt op tot 2040 Aantal zorgprofessionals / oudere loopt terug
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 4 Actief & vitaal Volledige sociale participatie Reizen, bewegen, inkopen doen Sociale contacten ook via , webcam, videofoon Winkels, cultuur, gezondheids- en fitnesscentrum binnen bereik Wijkkwaliteit, parkeerplaatsen, openbaar vervoer
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 5 Ageing-in-Place Actief, vitaal tot op hoge leeftijd In eigen wijk & eigen woning (seniorendorpen of seniorensteden alleen voor de rijken) User-interfaces als vanouds Woondiensten naar behoefte (géén opgedrongen zorg) Eén service-telefoonnummer (call centre) ½ Thuiszorg technologie = teleservice
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 6 In eigen wijk & woning Huisvesting = >90% bestaande bouw Onafhankelijkheid vraagt meer steun Zonder grote, stoffige verbouwingen Gecombineerde bouwkundige & installatietechnische upgrading Bezoek professionals teleservices
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 7 User-interfaces als vanouds De woning ziet er gewoon uit Alles werkt zoals men gewend is Geen handleiding nodig Geen leren van gebruik nodig (wel naslawerk) Functies, geen technologie Onderzoek met focus groepen
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 8 Woondiensten naar behoefte Nutsvoorzieningen: één dienstverlener op abonnement (inclusief vrijetijds- en zorgdiensten) Ook preventief onderhoud Robuuste, domme ICT-infrastructuur (internet) Intelligente Plug-and-Play applicaties van de Bouwmarkt, etc (onafhankelijkheid!) Massa-individualisatie houdt de prijs laag
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 9 Bestaande projecten …. Stoppen als de subsidie op houdt Zijn duur door kleine omvang, gedwongen winkelnering, houtje-touwtje oplossingen Oude technologie, geen ‘ambient intelligence’ Technologieangst in de thuiszorg Zorgangst in de technologie Aanpassing aan leefstijl moeilijk Technologie te zichtbaar voor gebruiker Geen focus-groep participatie
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 10 Toekomst: Call centre Eén servicenummer: technische & gezondheidsproblemen Call centre ontvangt zorgelijke tele- monitor data en reageert (24 uur per dag) Triage door call centre Eén factuur nutsvoorzieningen (inclusief vrijetijds- en zorgdiensten)
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 11 Teleservices als toekomstige standaard Software update en upgrade voor nuts- voorzieningen (inclusief vrije tijd en zorg) Gebouwbeheerssysteem voor woningen ‘Talking signs’ voor in de wijk Transparant voor de bewoners Privacy is aandachtspunt Ruim getoetst met focus-groepen
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 12 Nog even over thuiszorg …. Demografie: ½ personeel / oudere Woning en woonwijk nemen ‘zorg’ over Teleservices ondersteunen dit Professional komt op indicatie (via call centre)
23 mei 2007JEMH van Bronswijk, Technische Universiteit Eindhoven 13 Leeftijdsbestendig wonen: Thuis blijven wonen en goedkoop inkopen