3-8-2014Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Introductie tot de experimenteersessies
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Doublet deel 1 – de basis.
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden Mariëlle Stoelinga.
VORM- en BETEKENISGEVING
Integreren van onderzoek in onderwijs
Leren programmeren door spelletjes te maken
Algebra en tellen Subdomein B1: Rekenen en algebra
In memoriam Pierre van Hiele
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Interdisciplinair leren denken in de agribusiness – Onderzoeksproject
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
FEITEN EN CIJFERS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst.
Universiteit Twente meets SG Twickel Zoeken in grote tekstbestanden
Professionele ontwikkeling
Richard J. Boucherie – Het antwoord of de vraag10 mei Het antwoord of de vraag.
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Docentontwerpteams en self-efficacy
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Zelf materiaal ontwikkelen
Al doende leren training docenten
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
‘The world is your oyster’ Shakespeare Welcome ! tto at the Jan van Brabant JAN VAN BRABANT COLLEGE TWEETALIG HAVO en VWO.
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Vakdidactiek 30 september Programma Waarom aandacht besteden aan voorkennis? Hoe krijg je lln aan het ‘hardop denken’? Wat is een conceptcartoon?
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
OPEN brainstorm.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Jan van der Veen, Fer Coenders, Jan Jaap Wietsma
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Informatie avond uitwisselingen
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef Professionaliseren in een CoL

CoL, Utwente 2 Professionaliseren aan de hand van de Lesson Study onderzoeksnetwerk wetenschappelijke literatuur samen ontwerpen van één les observeren van de uitvoering van de les samen evalueren en bijstellen van het lesontwerp

CoL, Utwente 3 Waar gaat het over in DE les? Les introductie eenheidscirkel

CoL, Utwente 4 Zelf aan het werk Welke vragen kun je stellen? (individueel) Vaststellen van vragen (groep)

CoL, Utwente 5 Criteria om antwoorden van leerlingen te classificeren Wat verstaan we onder instrumenteel begrijpen, en wat verstaan we onder relationeel begrijpen? Het instrumenteel begrijpen van een wiskundig concept betekent dat je de regels kent, de algoritmen beheerst en weet welke handelingen je moet uitvoeren. Het relationeel begrijpen van een wiskundig concept betekent dat je verschillende representaties kent en kunt gebruiken en verbanden kunt leggen met andere (wiskundige en niet-wiskundige) begrippen en situaties. Skemp, R.R. (1976). Relational understanding and instrumental understanding. Mathematics Teaching, 77,

CoL, Utwente 6 Criteria om antwoorden van leerlingen te classificeren Wat verstaan we onder een reis door de embodied world en de symbolic world naar de formal world? De embodied world is de wereld waarin we wiskundige concepten waarnemen in representaties, zoals tabellen, plaatjes en figuren. Reflectie op eigenschappen geeft betekenis aan het concept. De symbolic world is de wereld waarin alleen symbolen een rol spelen. De formal world is de wereld van axioma’s en formele bewijzen. Een reis door de embodied wereld naar de symbolic wereld vereist bewerkingen met die concepten zodat er een beeld in je hoofd ontstaat. Doorreizen naar de formal wereld betekent verder werken met symbolen en combinaties met definties. Het eindstadium is dat van verzamelingenleer waar je pas in een universitaire studie aan toekomt. Tall, D. O. (2008a). The Transition to Formal Thinking in Mathematics. Mathematics Education Research Journal, 20(2), 5-24.

CoL, Utwente 7 Zelf aan het werk Uitdelen van vragen die in het onderzoek zijn gebruikt, antwoordbladen, lijst met geanonimiseerde antwoorden van leerlingen. ZELF Analyse en scores van antwoorden uit de dataverzameling. Vergelijking met resultaten uit het onderzoek.

CoL, Utwente 8 Reflectie Heb je hier iets aan? Wat betekent het voor de dagelijkse lespraktijk? TIPS

CoL, Utwente 9 Literatuur Brown, S. A. (2005). The trigonometric connection: Students' understanding of sine and cosine. PhD thesis, Illinois State University. Unpublished. Bueno-Ravel, L. and Gueudet, G. (2009). Online resources in mathematics, teachers geneses and didactical technique. International Journal of Computers for Mathematical Learning, 14(1), Presmeg, N. (2006). A semiotic view of the role of imagery and inscriptions in mathematics teaching and learning. In Novotna, J., Moraova, H., Kratka, M., and Stehlkova, N. (Ed.), Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Vol. 1, Tall, D.O. (2007). Teachers as Mentors to encourage both power and simplicity in active mathematical learning. Plenary at The Third Annual Conference for Middle East Teachers of Science, Mathematics and Computing, 17–19 March 2007, Abu Dhabi.