“Wisweb in alle klassen” 2002-2004 26 november 2003

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Advertisements

Leergierig enthousiast nieuwsgierig. een voorproefje van jouw toekomst? leergierig enthousiast nieuwsgierigeen voorproefje van jouw toekomst?
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Samen leren werken in de cloud
Het Toverbos, opleidingsaanbod.. Toelichting ‘Het Toverbos’ binnen de opleiding: • Onderzoekstraject • Feedback studenten • Proeftraject • Ideaal traject.
WELKOM!. INHOUD • VOORSTELLEN • ORGANISATORISCHE ZAKEN • BEOORDELINGEN % • HUISWERK • PORTFOLIO • CITO ENTREE & VERKEERSEXAMEN • VRAGEN & OPMERKINGEN.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
ICT tussen hoop en vrees
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Exact competentie gericht.
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
HET BELANG VAN REKENEN Prof. Dr. Jan de Lange.
KV ICT-ontwikkelproject Algebra-onderzoek in een digitale leeromgeving (nog besloten site)
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Online Plusonderwijs Ontstaan vanuit behoefte plusonderwijs: - structuur en registratie pluswerk - flexibele werkomgeving.
Online Plusonderwijs ontvangst
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Rookstopcursus voor jongeren
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
Intersectoraal Klas 3.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Voortgangsgesprek fase 1
Speerpunten uitkomst leerlingen- en oudertevredenheidsonderzoeken.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
moderniseren van het curriculum.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Informatieavond groep 4
Tto: de laatste ontwikkelingen
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Lancering Traject
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Toekomstgericht onderwijs
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
* 1F = BASISSCHOOL * 2F = VMBO * 3F = HAVO & MBO.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
De andere impact-factor: geïmplementeerde kennis Henk Nies Bijzonder hoogleraar Organisatie en beleid van zorg, VU Raad van bestuur Vilans, Utrecht Postersessie.
Dyscalculie uit:
‘t Steenbergen. Programma: uur inloop en informele gesprekken met elkaar uur Privacy en informatiebeveiliging zijn actuele en complexe.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Interactief oefenen, formatief toetsen
Ouderinformatie avond
Wlkm p d nfvnd vn ht zsd lrjr
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Doorontwikkelen BRON vo
Interactief oefenen, formatief toetsen
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Transcript van de presentatie:

“Wisweb in alle klassen” november 2003

Wisweb Inhoud: Meerwaarde/Visie Activiteiten Ervaringen Implementatie

Meerwaarde/Visie Computerpracticum: –Onderzoekend leren, interactief werken –Effectief leren van basisvaardigheden door feedback Materiaal rijker: visueel, bewegend beeld, interactie, goede structuur Materiaal uitnodigend, drempelverlagend, uitdagend Binnen 5 jaar ICT-rijke omgeving voor alle leerlingen via palm/laptops

Activiteiten Zomerschool (basisvaardigheden) –Waarmakers –Functies raden –Balansmethode –Bordjesmethode –Oppervlakte-algebra V3/G3 (modelontwikkeling parabolen) –Algebra-pijlen –Spelen met functies, functies raden

Organisatie Programma’s web-based: –Eenvoudig op intranet te plaatsen –Ook thuis te gebruiken Oefenen basisvaardigheden erg eenvoudig te organiseren, direct inpasbaar Werkbladen bij modelontwikkeling

Ervaringen (1) Zomerschool –Onderzoekend leren: “probeer maar” –Heldere activiteit/feedback, goed afgebakende basisvaardigheden: steile leercurve –Positief effect op faalangstige leerlingen –Veilige omgeving: fouten maken mag, daar leer je van –Leerlingen gemotiveerd om hoog te scoren

Ervaringen (2) Wisweb in derde klassen (blok 4) –Leerlingen moeite met ontdekkend leren + modelontwikkeling (zijn “Netwerk” gewend) –Lln enthousiast over algebra pijlen –Opbouw materiaal kan nog beter, sommige onderdelen te complex of te vroeg in opbouw

Ervaringen (3) Wisweb in derde klassen (blok 4) –Toetsresultaten goed wat betreft begrip en formules vinden bij parabolen –Gebruik pijlenketting (incl. omdraaien) en omzetten naar formule nog niet voldoende –Cijfers beduidend hoger dan vorig jaar

Implementatie traject 2003/2004 Laptopklas V1b Wisweb in hvg3 (in januari ook h3) Practicum-lessen OB/BB Zomerschool 2004/2005 Structurele verbreding, ook naar andere scholen binnen KLG