GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications) ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’
2 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Paasomzet 2010 licht hoger (+0.7%) dan vorig jaar. Voordeelaspecten in 2010 belangrijker bij keuze supermarkt, echter nog niet zo belangrijk als tijdens prijzenoorlog 2004/ Supermarktomzet groeit in 1 e kwartaal (t/m week 13) met 2.4%. Paasomzet 2010 (€ 713 miljoen) licht hoger (+0.7%) dan vorig jaar. Voordeelaspecten in 2010 belangrijker bij keuze supermarkt, echter nog niet zo belangrijk voor consument als tijdens prijzenoorlog (2004/ 2005). Lage prijzen (van plaats 4 naar 3) en aantrekkelijke aanbiedingen (van plaats 6 naar 5) zijn qua belang bij keuze supermarkt dit jaar gestegen ten koste van ruime keuze en nette winkel. Ranking winkelkeuze-aspecten is gelijk aan Belang van voordeelaspecten (lage prijzen/ aantrekkelijke aanbiedingen) was in 2004/ 2005 (prijzenoorlog) van groter belang bij keuze supermarkt dan nu. Supermarktomzet groeit in 1 e kwartaal (t/m week 13) met 2.4%. Gecorrigeerd voor het Paaseffect (Pasen vorig jaar in 2 e kwartaal) bedraagt de groei 1.4% (t/m week , inclusief na-Paasweek). Het aantal winkelbezoeken is in kwartaal (t/m week 14) nauwelijks gegroeid. Wel steeg de omzet per kassabon met 1.2% van € naar €
3 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Paasomzet supermarkten (€): week :569 miljoen week :574 miljoen week :599 miljoen week :587 miljoen week :621 miljoen week :634 miljoen week :710 miljoen week : 708 miljoen week :713 miljoen De Paasomzet bedraagt dit jaar € 713 miljoen (+ 0.7%) en zorgt voor nieuwe Paaspiek.
4 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Lage prijzen (van plaats 4 naar 3) en aantrekkelijke aanbiedingen (van plaats 6 naar 5) zijn qua belang bij keuze supermarkt dit jaar gestegen ten koste van ruime keuze en nette winkel. Ranking winkelkeuze- aspecten is gelijk aan Belang van voordeelaspecten (lage prijzen/ aantrekkelijke aanbiedingen) was in 2004/ 2005 (prijzenoorlog) van groter belang bij keuze supermarkt dan nu.
5 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers. In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen).
6 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 Historie Supermarktomzetten (€) Historie bedrag per kassabon (€) +0.1%+0.2%+3.9%+4.0%+6.2% -2.4%+0.2%+4.3%+2.7%+4.4% Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis +3.4% +0.2% * 2009 o.b.v. 53 weken * 31.7 * +5.4% * € * +0.3%
7 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis * * Aanpassing ivm week 53 en update CBS data
8 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment) Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
9 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen Aantal kassabonnen per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009
10 GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week Groei ten opzichte van dezelfde week in 2009