Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Annelies Daalder WODC Onderzoek voor beleid Annelies Daalder WODC
Advertisements

BELEIDSONDERZOEK WET INBURGERING
Effectieve sociale interventies: wat werkt?
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Aspecten van evaluatieonderzoek
Inkomenseffecten van woningbouw workshop evaluatieonderzoek 28 maart 2013 Dr. R. Willemse Teamleider beleidsonderzoek Rekenkamer Rotterdam.
Theoriegestuurde evaluatie
STRATEGISCHE PLANNING
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
‘Mentoring, koersen op kwaliteit’
‘Evalueren’ De waarde van iets beoordelen
Appreciative Inquiry of Waarderend Onderzoek als basis voor gesprekken op het marktplein over waarden 1.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
De grote WWidW quiz! Test uw kennis over effectieve wijkinterventies.
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Sociologie als wetenschap
Wetenschappelijke methode
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Een verpleegkundige interventie
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
1 Is MST Kosten - Effectief?  Jan J. v. Busschbach, Ph.D. –Viersprong Institute for studies on Personality Disorders –Erasmus MC Afdeling Medisch Psychologie.
Welkom Projectleidersbijeenkomst 6 september 2010
De evaluatie van een project
HOGER INSTITUUT VOOR DE ARBEID Jan Van Ongevalle / Rafael Peels27th November 2009 Pagina 1 Meten van effectiviteit van ontwikkelingseducatie en andere.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Een gids voor Impactmeting Karen Maas 22 september 2011 Rotterdam 1.
Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten
Theoriegestuurde evaluatie
Common courses n Theories of disability and inclusion n disabled people in the EU n disability & childhood n disability & adulthood n disability & elderly.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Impact bepalen Lezing Ambrassade 7 november 2014 Mieke Berghmans.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Framing for Success Theory of Change within Plan : what should Agents of Change do differently to achieve it? Sandra Galbusera, Plan België 15 oktober,
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Muziektherapie Muziektherapie: van ‘I’-dentity naar ‘We’-dentity Carel van Leeuwen, Bas Molenaar muziektherapeuten GGZ Friesland.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
(Moleculair) Mechanistisch Redeneren Een centrale denkwijze in de bètavakken Dr. ir. Marc van Mil Post-doc onderwijsinnovaties Biomedische Wetenschappen.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
De bibliotheek voorbij de horizon Een toepassing van conjointanalyse en de Theorie van Gepland Gedrag op bibliotheekgebruik door jongeren Cedric Stalpers.
Minimum Opspannende Bomen Algoritmiek. 2 Inhoud Het minimum opspannende bomen probleem Een principe om een minimum opspannende boom te laten groeien Twee.
Koppeling van sociale, economische en ecologische systemen op het platteland: landschapsbeheer en –inrichting ter vergroting van de rurale veerkracht Marleen.
METHODE 1.Zoekstrategie in de literatuur met termen als ‘shift work, night work, irregular working hours, body weights and measures, BMI and body mass’.
Wat Werkt in … zelfbeheer? Themabijeenkomst Wat Werkt in de Wijk 16 juni 2016.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
OPEN brainstorm.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Het effect van je werk: zichtbaar maken van de waarde van bibliotheken
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Het ontwikkelen van een REDD+ nationale visie en strategie
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Casus onderzoek Sociale Teams Rotterdam
Sessie: Structurele evaluatie voor adaptief beleid
how to create an Optimal Classroom Experience
Is testen een project op zich?
Leerbijeenkomst Eenzaamheid
Evaluatieonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Theory of Change-evaluatie: weten is méér dan meten Erik Snel Afdeling Sociologie Erasmus Universiteit Rotterdam Lezing voor Workshop ‘Evaluatieonderzoek in praktijk’, d.d. 28-3-2013

Inhoud Beperkingen klassiek evaluatieonderzoek Wat is “Theory of change”-evaluatie? TOC-evaluatie in vier stappen Nogmaals het causaliteitsprobleem

TOC-evaluatie als verantwoord en uitvoerbaar alternatief als controlegroep niet lukt… Programmadoelen vaak niet expliciet en onduidelijk Verschillende partijen hebben verschillende doelen, die vaak veranderen in loop der tijd Evaluatie vaak pas achteraf. Geen nul-meting Geen controlegroep (zeker bij buurtinterventies) “Real-life”-interventies: interveniërende factoren “Black box”: zelfs als we effect vaststellen, weten we niet waarom dit tot stand komt

Wat is Theory-of-change-evaluatie? Programma’s zijn theorieën Evaluatie is toetsen van theorieën Bron: Ray Pawson

“Theory of change”-evaluatie The concept of grounding evaluation in theories of change takes for granted that social programs are based on explicit or implicit theories about how and why the program will work. The evaluation should surface those theories and lay them out in as fine detail as possible, identifying all the assumptions and sub-assumptions built into the program. The evaluators then construct methods for data collection and analysis that track the unfolding assumptions. The aim is to examine the extent to which program theories hold. (Weiss 1995)

“Theory of change”-evaluatie “..a theory of how and why an initiative works” (Carroll Weiss) Veranderingstheorieën in en van de praktijk (vgl. ‘interventietheorie’ of ‘beleidstheorie’)

“TOC”-evaluatie in vier stappen Reconstrueren “theory of change” Onderbouwen “theory of change”: hoe plausibel? Meten van activiteiten en bedoelde uitkomsten Analyseren en interpreteren van resultaten

Reconstrueren veranderingstheorie Centrale vragen: Wat zijn de doelen op korte, middellange en lange termijn? “Backward mapping”: welke voorwaarden (‘conditions’) zijn nodig om doelen te bereiken? Welke interventies moeten worden uitgevoerd om deze voorwaarden te bewerkstelligen?

Reconstrueren veranderingstheorie “Backward mapping” Resources Activities Outputs Initial outcomes Inter-mediate outcomes Long-term outcomes “Forward mapping”

Reconstrueren veranderingstheorie Waarom belangrijk? Kan planning en uitvoering van interventie aanscherpen: kijken alle neuzen in dezelfde richting? Stuurt dataverzameling van evaluatie: wat willen we precies weten? Expliciteren veranderingstheorie en daarover praten, geeft een eerste (maar niet laatste!) idee van beoogde causaliteit (“waarom denkt met door A te doen B te bereiken?”)

Onderbouwen veranderingstheorie Goede veranderingstheorie is uitvoerbaar, meetbaar en plausibel Plausibel? Is er wetenschappelijk bewijs (of ‘common sense’ of praktijkervaring) dat geplande activiteiten tot gewenste uitkomsten leiden? Literatuurreview, interviews met experts: wat weten we over activiteiten en mogelijke effecten? Vgl. lezing Vasco Lub

De effectmeting Benoem meetbare indicatoren van uitgevoerde activiteiten (‘output’) en van doelen op korte, middellange en lange termijn (‘outcome’) Verzamel relevante gegevens over diverse indicatoren (vooral over activiteiten en doelen op korte en middellange termijn) Doe dit liefst samen met betrokkenen!

De effectmeting

Analyse en interpretatie Relevante vragen Treden in veranderingstheorie voorspelde effecten op? Zo ja, in welke omstandigheden, bij wie en in welke mate? Is dit definitief bewijs dat de veranderingstheorie correct is? Nee, want geen test voor eventuele externe invloeden (controlegroep)

Analyse en interpretatie Vier voorwaarden om te weten of interventie ‘werkt’ Gespecificeerde en plausibele veranderings-theorie over hoe interventie tot doel leidt Beoogde interventie (‘output’) adequaat uitgevoerd Aantoonbare realisatie beoogde uitkomsten (‘outcomes’) op korte, middellange en lange termijn Geen veranderingen in context die waargenomen effecten zouden kunnen verklaren Maar geen absolute zekerheid!