Opdracht ‘Rembrandt’ menu
Opdracht A zelfportret tekenen, het schema Het portretschema is niet meer dan een simpel hulpmiddel, toch komt de indeling vaak overeen met de werkelijkheid. Teken eerst een ei-vorm, op de helft daarvan komen de ogen. Tussen de ogen is één oog tussenruimte. Onderkant van de neus op de helft daarvan. Daar weer de helft van is de onderkant van de mond . De oren hebben de lengte van de neus. Je kunt een driehoek trekken vanaf de plek tussen de ogen, langs de neusvleugels, naar de hoeken van de mond. animatie
Opdracht A zelfportret tekenen, plasticiteit Weergeven van de plasticiteit d.m.v. licht-donker en schaduw. kernschaduw,de schaduw wordt indirect verlicht zijlicht van linksvoor, dit noemen we direct licht
Opdracht A Rembrandt Een foto van jezelf wordt een nieuwe Rembrandt. Je gaat schilderen zoals dat in de 17e eeuw gebruikelijk was. Op een donkere ondergrond schilder je met wit de lichte delen. Daarna met omber de donkerste delen. Om er één geheel van te maken gaat over de schildering een doorzichtige kleurlaag (geel). Met wit worden details weergegeven
Opdracht A Rembrandt Een foto van jezelf wordt een nieuwe Rembrandt. Je gaat schilderen zoals dat in de 17e eeuw gebruikelijk was. Op een donkere ondergrond (gebrande sienna) schilder je met wit de lichte delen. Meng het wit met water, maak de lichtste plekken steeds witter. Probeer met een duidelijke kwaststreek te werken.
Opdracht A Rembrandt Omber verdonkeren Nu schilder je met omber de donkere delen. Blijf doorzichtig werken, door het herhalen van de kwaststreek maak je de schaduwen steeds donkerder.
Opdracht A Rembrandt Blauw verdonkeren In de achtergrond en de figuur kun je met blauw over het omber schilderen. Altijd doorzichtig anders wordt het niet donker maar blauw. Wit ‘hogen’ Met wit ga je opnieuw ‘hogen’, de opvallende witte plekken (glimlichten) schilderen.
Opdracht A Rembrandt Geel over het gezicht Door nu geel (transparant) over het gezicht en de hand te plaatsen worden de verschillende kleuren met elkaar verbonden, wordt het gezicht meer één geheel
Opdracht A Rembrandt Wit hogen Met wit worden de lichtste delen geschilderd. De gele kleur is nu minder overheersend, het schilderij is nu samenhangend. Dus klaar.
Daarover blauw en wit hogen Geel over gezicht en hand Opdracht A Rembrandt Lichte delen met wit Donker met omber Daarover blauw en wit hogen Geel over gezicht en hand Wit hogen