1 LUISTEREN NAAR DE KLANT 25 mei 2005 Netwerk Kwaliteit Vlaamse Overheid DE ROL VAN DE VLAAMSE OMBUDSDIENST Nan Van Zutphen adjunct-ombudsman.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Klachtherkenning
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Jongeren over politiek
Het klachtenbeleid in de Vlaamse overheid
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
27 februari 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe 12 1 Ten aanzien van de uitingen des geestes, broeders, wil ik u niet onkundig laten. 2.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
door Thom Beuker WELKOM
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Gemeente Puurs Fran Wauters Klantencoördinator 1 juni 2012
Vlaamse Ombudsdienst 14 februari 2008 Nan Van Zutphen.
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Onderwijsconferentie
1.Rom.3:22vanin 2.Rom.3:26vanin 3.Gal.2:16 (2x)vanin 4.Gal.2:20vanin 5.Gal.3:22vanin 6.Ef.3:12 aanin 7.Filp.3:9vanin St.Vert.NBG “geloof VAN” Christus.
Groot geloof 1.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?

ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
10 april 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik en overzicht (I) 1Korinthe 12 t/m 14: "de geestelijke uitingen" (12:1) spreken in tongen/talen: de laagste in.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
Preek Jakobus 2:
10 januari 2013 bijbelstudie nr. 3 Vanaf hoofdstuk 1:19.
2 juni 2013 Rotterdam 1. Galaten 4 21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 2.
Bescherming tegen de overheid
30 juni 2013 Zoetermeer 1. 2 Handelingen 14:27 27 En daar aangekomen, riepen zij de gemeente bijeen en gaven verslag van al wat God met hen gedaan had,
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Fase 3 Controleren van de voorraad en bestellen
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

1 LUISTEREN NAAR DE KLANT 25 mei 2005 Netwerk Kwaliteit Vlaamse Overheid DE ROL VAN DE VLAAMSE OMBUDSDIENST Nan Van Zutphen adjunct-ombudsman

2 1.1 Wat is een klacht ? We hebben een bruikbare definitie in de omzendbrief bij het Vlaamse klachtendecreet van 1 juni 2001 “Een klacht is een manifeste uiting waarbij een ontevreden burger bij de overheid klaagt over een door de overheid (al dan niet) verrichte handeling of prestatie”.

3 GEEN KLACHT Heb ik bouwvergunning voor een tuinhuisje nodig? = INFORMATIEVRAAG Mijn buurman verbouwt zonder vergunning = MELDING (kan wel klacht worden) Formulieren bouwpremies zouden op website gezet moeten worden = SUGGESTIE WEL KLACHT, maar Bouwverordening is veel te streng = BELEIDSKLACHT De factuur van mijn aannemer is veel te hoog = ONONTVANKELIJKE KLACHT WEL KLACHT én TE BEHANDELEN Ik ben afgesnauwd door de bouwcontroleur Ik wacht al 5 maanden op mijn bouwvergunning Mijn bouwvergunning is ten onrechte geweigerd

4 1.2 Het gaat niet alleen om het herkennen van klachten, maar ook om het erkennen. Overheidsdienst heeft het gevoel dat het werk goed gedaan is. Klachten worden daarom als onterechte kritiek beschouwd. Ook leeft nog sterk het idee: hoe minder klachten, hoe beter de dienst werkt. "Alweer een taak erbij. Dat kost ons te veel tijd. Daar hebben we niet genoeg mensen en middelen voor.”

Profiel van klagers én niet-klagers Kennis over verzoekersprofiel is nuttig, met name vanwege antwoord op de volgende twee vragen: Wordt het doel om alle betrokken burgers in gelijke mate te bereiken, in de praktijk ook gerealiseerd? In welke mate zijn de conclusies uit de klachten voldoende representatief voor alle betrokken burgers ?

6 1.4 Mattheus-effect voorbeeld: Opleiding Vlaamse Vlaanderen Ombudsdienst Ombudsdienst Mechelen Lager/LSO13%25%41% HSO35%34%31% HO52%41%28% Kwaliteits- kranten 35%27%18%

7 1.5 Leeftijd Oververtegenwoordiging leeftijdscategorie jaar Ondervertegenwoordiging jongeren

8 1.6 Eenmalige klagers De meeste klagers doen dat eenmalig : een klager is meestal geen zeurkous, maar wel iemand die niet bij pakken neerzit en in actie komt. Het is een mondige burger. Veelklagers Er zijn weinig veelklagers. Profiel: vooral mannen van middelbare leeftijd met neiging tot verontwaardiging of mannen/vrouwen met een bezorgd en angstig karakter

9 1.7 Verreweg grootste groep: mensen met een klacht, die toch geen klacht indienen Uit heel wat onderzoeken blijkt dat (gemiddeld) minstens 95% van de klanten geen klacht indient als er iets misgaat.

10 Oorzaken waarom mensen niet klagen, terwijl ze daar objectief gezien wel aanleiding voor hebben: Vermijden van irritatie Geen of te weinig tijd Andere middelen zijn beter Communicatiedrempels Klagen is niet de moeite waard Negatieve ervaring / verwachting

Wat geeft uiteindelijk de doorslag tussen klagen of niet-klagen? omvang van het probleem financieel aspect er wordt meer geklaagd over gerenommeerde organisaties en producten dan over een “onbekend merk” bekendheid van de klachtendienst mate waarin organisatie het imago uitstraalt dat ze aan zinvolle klachtbehandeling doet hoe minder drempels, hoe meer klachten

12 2 De Vlaamse Ombudsdienst

De ombudsfunctie is een tweedelijnsfunctie. Alvorens behandeld te worden door de ombudsdienst moet de klacht in eerste lijn behandeld zijn door de betrokken overheidsdienst zelf. De ombudsdienst krijgt dus de klachten, die moeilijker opgelost raken.

Aantal klachten en vragen ( )

Kerntaken 1) Klachten onderzoeken en bemiddelen 2) Doorverwijzen 3) Voorstellen en aanbevelingen formuleren 4) Klokkenluiders : onderzoeken en beschermen 5) Deontologische code dienstverlening volksvertegenwoordigers : doorgeefluik klachten

Fases van de behandeling van een klacht 1) Ontvangst en registratie 2) Ontvankelijkheidsonderzoek 3) Inhoudelijk onderzoek van de klacht 4) Beoordeling van de klacht en eventueel verdere behandeling 5) Verwerking van de klachtendossiers tot een jaarverslag

Resultaten 1) Indien mogelijk: oplossing van de klacht 2) Voor iedere klacht een afzonderlijk rapport, met samenvatting van klacht, onderzoek en conclusies (mate van gegrondheid, geschonden ombudsnormen) 3) Jaarverslag 4) Aanbevelingen, zowel in de rapporten als in het jaarverslag 5) Verwerking van de rapportages van de eerstelijnsklachtendientsen

Wat kan een Vlaamse overheids- dienst met deze informatie doen: - ernstig nemen; het gaat immers om klachten waarvan de burger het de moeite waarde vond dat een verdere behandeling door ombudsdienst gewenst was - ernaar streven om de aanbevelingen uit te voeren ; bij die aanbevelingen heeft de ombudsdienst zich op het standpunt van de burger geplaatst, rekening houdend met de (on)mogelijkheden van de overheidsdienst

19 3. Voordelen en nadelen van klachtenmanagement

Voordelen voor de overheid 1 Rechtzetten van fout: de overheid krijgt dankzij de klacht de kans een fout recht te zetten 2 Herstel of behoud van vertrouwen en de goede relatie overheid-burger 3 Ontjuridisering / Informelere bemiddeling : beter voor relatie met burger en filter voor overbelast gerecht

21 4 Professionalisering van de klachtenbehandeling (explicitering van impliciete regels; klantvriendelijk onthaal ; oplossingsgericht; onpartijdigheid; registratie; rapportage) 5 Responsabilisering van gehele overheidsdienst, maar ook van de individuele medewerkers: attitudeverbetering en zorgvuldiger en behoorlijker werk

22 6 Zuiverend (vooral belangrijk voor machtsgerichte organisaties als politie). Overheid krijgt een spiegel voorgehouden. Wij-denken wordt doorbroken 7 Werkt preventief: het loutere bestaan van een kwaliteitsvolle klachtenbehandeling voorkomt fouten 8 Leren (bron van informatie; “gratis” advies; feedback; signalen over wat er leeft; inzicht in sterke en zwakke punten)

23 9 Verhoogt rechtszekerheid door regelverfijning en regelexplicitering 10 Kwaliteit: verbetering en/of behoud, zowel punctueel als structureel 11 Tijd- en geldbesparend (meestal pas lange-termijneffect) 12 Imagoverbetering. Goede klachtenbehandeling vormt een marketinginstrument en is een symbool van openheid en burgergerichtheid

Voordelen voor de burger 1 Klankbord: stoom afblazen, frustraties afreageren, maar ook praten tegen een begripvol en luisterend oor 2 Oplossing / rechtzetting : burger krijgt waar hij recht op heeft (van verontschuldiging tot schadevergoeding) 3 Herstel van vertrouwen en van de goede relatie burger-overheid

25 4 Erkenning: voor sommige burgers is erkenning van fout vaak al voldoende 5 Eenvoudige en duidelijke procedure voor burger, met een uniforme regeling voor iedereen en de garantie dat de klacht zorgvuldig behandeld zal worden 6 Gemakkelijker toegang: je weet waar je moet zijn; geen hiërarchie van klachten 7 Voorkomt escalatie: (burger niet gebaat bij op spits drijven van conflicten met de overheid)

26 8 Kostenbesparing: informele bemiddeling is heel wat goedkoper dan gerechtelijke procedures 9 Meer kwaliteit in de dienstverlening aan de burger. Het leereffect voor de overheid ten gevolge van de klachten is uiteindelijk in het voordeel van de burger. Er zal een toename optreden van klantgerichtheid naar de burger, want een slechte dienstverlening kan als boemerang (=klacht) terugkeren

27 10 Betere regelgeving: ook kleine aanpassingen of verduidelijkingen kunnen vaak voordelig zijn voor de burgers 11 Betere rechtsbescherming: versterking van de rechtspositie en de rechtszekerheid 12 Meer invloed en betrokkenheid van de burger

Nadelen “Ieder voordeel hep z’n nadeel”, J. Cruyff 1 Krijgen van klachten is gewoon niet leuk 2 Onvoldoende kwaliteit van klachten- behandeling (ondeskundigheid, partijdigheid) kan averechts effect hebben 3 Zijn de ingediende klachten wel relevant voor kwaliteitsverbetering? Raken er wel genoeg klachten over de drempels, zodat ze voldoende representatief zijn?

29 4 Sommige klachten leiden (terectt of ten onrechte) niet tot een voor de burger bevredigend eindresultaat zal vertrouwen eerder ondermijnen kunnen te lang aanslepen zodat de burger de moed verliest

30 5 Kan te veel symboolfunctie vervullen 6 Klachtrecht kan een bliksemafleider zijn voor echte responsabilisering “als het niet goed is, dan kunnen ze toch een klacht indienen” 7 Kosten kunnen soms veel te hoog zijn tegenover baten (voor overheid en burger) 8 Kan tot bureaucratie leiden: te veel administratieve rompslomp en tijdrovend 9 Erkenning van fout kan tot claimgedrag leiden

31 10 Ontjuridisering kan soms leiden tot een onterechte barrièrewerking naar gerecht gerechtelijke weg is soms een meer aangewezen oplossing termijnoverschrijding 11 Veelheid van regelingen kan leiden tot onoverzichtelijkheid en ondoorgrondelijkheid voor de burger verticaal (in de verschillende sectoren) horizontaal (1e lijn, 2e lijn, …) 12 Kan ongewenste klaagcultuur bevorderen

32 Vlaamse Ombudsdienst Leuvenseweg Brussel openingsuren 9-18u tel gratis nummer voor de burger fax