De Covaar-II Een cognitieve vaardighedentest voor anderstalige nieuwkomers. Validatie van de test en differentiële effecten van de oefenfase bij beroepsleerlingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Enkele Determinanten van Peer Review Presentatie werkstuk Geert Wissink Universiteit van Amsterdam, 13 januari 2003.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
December 2007 Dimarso N.V., opererend onder de commerciële naam TNS Dimarso en hierna TNS Dimarso genoemd, beschikt exclusief over het auteursrecht van.
Duurzaamheid en kosten
22 april 2009 Cijferboeken Cultuur, Jeugd en Sport Opmaak cijferboeken en website.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Herkomst van de deelnemers 1.Vlaanderen 2.Nederland 42% 58%
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
Lineaire functies Lineaire functie
Centrummaten gemiddelde
Regelmaat in getallen (1).
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
Brussel nader onderzocht
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Cijfers Zorg en Gezondheid
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Test- retest methode -- voorbeeld r = 0, Test Hertest r = 0, Test Hertest r = 1,00.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
In opdracht van NOC*NSF
Waar gaat het nou toch om?!
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Zo zit dat met uw pensioen!
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Informatie avond leerjaar 4
Transcript van de presentatie:

De Covaar-II Een cognitieve vaardighedentest voor anderstalige nieuwkomers. Validatie van de test en differentiële effecten van de oefenfase bij beroepsleerlingen en anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs.

Inhoud Voorstelling van de Covaar-II Doel van het onderzoek Verloop van het onderzoek Resultaten Besluit Vragen

Voorstelling van de oorspronkelijke Covaar-II subtesten oefenfase testfase

Subtesten cognitieve vaardighedentest 3 subtesten - verbale analogieën - figuratieve reeksen - analogieën met symbolen inductief redeneren: mogelijkheid om regels af te leiden uit nieuw materiaal geen taaltest

Oefenfase voor elke subtest: voorbeelditem + oefening 6 oefeningen (2 per subtest) steeds klassikale uitleg (non-verbaal) persoonlijke uitleg mag (leerkracht en leerlingen)

Oefenfase: het nut/doel “testing the limits”: wat kan de persoon maximaal ipv wat kan hij nu! reduceren van “culturele” bias: vertrouwd maken met de test(situatie)

Oefenfase: het nut/doel bepaalde etnische groepen scoren significant lager op cognitieve vaardighedentesten oorzaak? geen consensus hypothese: invloed van bias (item-, methode- en constructbias)

Testfase 24 items, 6 per subtest volledig zelfstandig oplossen omnibusvorm tempofactor (20 minuten), maar geen echte tijdsdruk

Doel van het onderzoek Doel 1: psychometrische eigenschappen betrouwbaarheid itemvaliditeit (DIF) interne begripsvaliditeit (factoranalyses, intersubtestcorrelaties) convergente en criteriumvaliditeit predictieve validiteit => item-, construct-, en methodebias controleren

Doel van het onderzoek Doel 2: effect van de oefenfase naast uitgebreide oefenfase ook minimale oefenfase (~ klassieke intelligentietest) Verwachting: oefenfase heeft scoreverhogend effect groter effect bij Okan-leerlingen in vergelijking met Bvl-leerlingen (controlegroep)

Minimale oefenfase 1e oefening van elke subtest klassikaal uitgelegd 2e oefening: enkel juiste oplossing geen extra oefeningen enkel gestandardiseerde uitleg, geen extra uitleg alle uitleg in het Nederlands

Doel van het onderzoek Doel 3: effect van oefenfase op psychometrische eigenschappen Verwachting: betere psychometrische eigenschappen na uitgebreide oefenfase bij Okan ter vergelijking bij Bvl

Verloop van het onderzoek eerste vergadering: 19 mei 2005 aanspreken scholen, medewerkers,... tweede vergadering: 29 augustus 2005 afname en verzamelen achtergrondgegevens eerste inleverfase & vergadering: 7 december 2005 einde schooljaar: verzamelen opvolgingsgegevens tweede inleverfase: 10 juli 2006 verwerking gegevens en schrijven verhandeling

Verloop van het onderzoek Afname: Okan: 10 CLB’s in 17 scholen Bvl: 17 CLB’s in 22 scholen Totaal: 20 CLB’s in 34 scholen. 462 Okan-leerlingen en 548 Bvl-leerlingen minimale training (conditie 1): 521 leerlingen uitgebreide training (conditie 2): 489 leerlingen

Verloop van het onderzoek Wie nam de test af? interactie-effecten, proportie verklaarde variantie: 3% Okan Bvl min. max. CLB-medewerker 218 (93%) 155 (68%) 271 (95%) 232 (89%) leerkracht (0%) 54 (24%) 15 (5%) 30 (12%) missing 17 (7%) 18 (8%)

Verloop van het onderzoek Deelnemers: geslacht Totale groep (n=899) Okan (n=420) Bvl (n=479) mannelijk 502 (56%) 230 (55%) 272 (57%) vrouwelijk 397 (44%) 190 (45%) 207 (43%)

Verloop van het onderzoek Deelnemers: leeftijd, scholing & verblijfsduur Okan-groep (n= 418, M= 14.95) is significant ouder dan de Bvl-groep (n=474, M=13.70) Geen verschil in aantal jaren scholing (Okan: 7.56 jaar, n= 361; Bvl: 7.31 jaar, n= 447) Gemiddelde verblijfsduur Okan-leerlingen: 7.81 maanden (n=401, SD= 9.57) vs. niet in België geboren Bvl-ers: 53.38 maanden (n=66, SD=38.68)

Verloop van het onderzoek Deelnemers: land van herkomst in totaal: 88 nationaliteiten Okan (n=418): “Zuid, West & Oost Afrika” (21%), Oost-Europa (17%) & “Zuid en West Azië” (16%) Bvl (n=474): België (84%) ouders Bvl (n=428): België (68%), Noord-Afrika (14%) en Turkije (6%)

Verloop van het onderzoek Deelnemer: thuistaal Totale groep (n=869) Okan (n=396) Bvl (n=473) Nederlands 317 (36%) 23 (6%) 294 (62%) Andere taal 324 (37%) 257 (65%) 67 (14%) Nederlands & andere taal 228 (26%) 116 (29%) 112 (24%)

Verloop van het onderzoek Deelnemers: opleiding moeder Totale groep (n=390) Okan (n=205) Bvl (n=185) lager onderwijs en minder 100 (26%) 87 (42%) 13 (7%) middelbaar onderwijs 223 (57%) 74 (36%) 149 (81%) hoger onderwijs 67 (17%) 44 (21%) 23 (12%)

Verloop van het onderzoek Deelnemers: opleiding vader Totale groep (n=381) Okan (n=206) Bvl (n=175) lager onderwijs en minder 70 (18%) 66 (32%) 4 (2%) middelbaar onderwijs 240 (63%) 86 (42%) 154 (88%) hoger onderwijs 71 (19%) 54 (26%) 17 (10%)

Resultaten 1. Interne consistentie 2. Differential Item Functioning 3. Invloed van de oefenfase en andere relevante variabelen 4. Interne begripsvaliditeit 5. Convergente- en criteriumvaliditeit 6. Predictieve validiteit

Interne Consistentie Groter bij de Okan- groep, zowel in de minimale (α= .94, n=235) als de maximale conditie (α=.93, n=227), dan bij de Bvl-groep (respectievelijk α=.85, n=286 en α=.83, n=260) Het geven van een uitgebreidere oefenfase (maximale conditie) heeft geen effect op de betrouwbaarheid.

Differential Item Functioning DIF = de kans om een item goed te beantwoorden is niet gelijk voor subgroepen (Okan en Bvl) die even vaardig zijn met betrekking tot het te meten construct minimale conditie: 9 items in het voordeel van Bvl en 4 items in het voordeel van Okan maximale conditie: 8 items in het voordeel van Bvl en 2 items in het voordeel van Okan

Differential Item Functioning conditie heeft dus weinig effect voordeel voor Bvl: voornamelijk subschaal Figuratieve Reeksen (minimale conditie: 6 van de 9 items & maximale conditie: 4 van de 8 items) Opmerking: andere tests voeren DIF-analyses vaak niet uit => Covaar-II niet minder valide

Interne begripsvaliditeit correlaties tussen subtesten: sign. hoger bij Okan vs. Bvl, conditie geen effect factorstructuur: éénfactoroplossing, zoals verwacht proportie verklaarde variantie Okan Bvl conditie minimaal maximaal R2 81,46% 83,31% 67,35% 66,18%

Convergente en criteriumvaliditeit bij Okan correlatie PM: .80 (n=33) correlatie Hacquebord: .06 (n=33) correlatie subtesten Tasan: geen significant verschil tussen minimale en maximale conditie sub testen luister-en lezen schrijv-en recept-ief prod-uctief structu- rerend beschrijvend ondrst. veel ondrst. wein. r tot. .48 (n=140) .46 (n=139) .35 (n=138) .51 .53 .23 .45 alle correlaties significant op .01 niveau

Predictieve validiteit leervaardigheid: Okan, minimale conditie (n=150): r=.49 (p<.01) Okan, maximale conditie (n=139): r=.47 (p<.01) Bvl, minimale conditie (n=178): r=.26 (p<.01) Bvl, maximale conditie (n=169): r=.26 (p<.01) =>Significant betere predictieve waarde bij de Okan-groep in vergelijking met de Bvl-groep (minimale en maximale conditie)

Predictieve validiteit examenresultaten, procentueel: Okan, minimale conditie (n=82): r=.47 (p<.01) Okan, maximale conditie (n=68): r=.22 (ns) Bvl, minimale conditie (n=176): r=.43 (p<.01) Bvl, maximale conditie (n=169): r=.20 (p<.01) =>Significant betere predictieve waarde bij de Bvl-groep na minimale training in vergelijking met de Bvl-groep na uitgebreide training

Predictieve validiteit examenresultaten vergelijkend: Okan, minimale conditie (n=82): r=.44 (p<.01) Okan, maximale conditie (n=68): r=.37 (p<.01) Bvl, minimale conditie (n=176): r=.24 (p<.01) Bvl, maximale conditie (n=170): r=.24 (p<.01) =>Geen significant verschil in correlaties

Predictieve validiteit vorderingen: Okan, minimale conditie (n=153): r=.39 (p<.01) Okan, maximale conditie (n=145): r=.43 (p<.01) Bvl, minimale conditie (n=182): r=.17 (p<.05) Bvl, maximale conditie (n=159): r=.19 (p<.05) =>Significant betere predictieve waarde bij de Okan-groep in vergelijking met de Bvl-groep (minimale en maximale conditie)

Predictieve validiteit feitelijke oriëntering, Okan: significant verband in beide groepen Oriëntering BSO KSO TSO ASO M min. cond. SD n 31.65 13.19 55 46.00 2.00 3 43.00 8.41 15 42.64 7.85 25 max. cond. SD 29.55 14.26 69 42.17 8.29 12 44.35 6.14 17

Predictieve validiteit theoretische oriëntering, Okan: significant verband in beide groepen Oriëntering BSO KSO TSO ASO M min. cond. SD n 28.33 13.38 52 38.79 8.63 34 42.90 8.56 31 max. cond. SD 25.78 13.96 54 36.66 12.31 35 43.81 6.03 27

Predictieve validiteit Uiteindelijke kennis Nederlands (Okan): Okan, minimale conditie (n=142): pr=.17 (p<.05) Okan, maximale conditie (n=132): pr=.18 (p<.05)

Predictieve validiteit Oriënteringsattest, Bvl: verband enkel significant na minimale training Attest A B C M min. cond. SD n 35.39 9.39 148 27.08 12.51 13 30.09 9.60 23 max. cond. SD 36.53 8.66 34.67 10.78 6 34.89 8.98 9

Invloed van de oefenfase en andere relevante variabelen Tegen verwachting in: geen verschil in scores tussen condities (minimale vs. uitgebreide oefenfase) Tegen verwachting in: geen verschil in scores tussen groepen (Okan vs. Bvl) Geen interactie-effect tussen beiden

Invloed van de oefenfase Minimale conditie Maximale conditie Totaal M Okan SD n 33,84 13,31 235 34,26 13,02 227 34,05 13,15 462 Bvl SD 34,93 9,31 286 37,37 8,25 262 36,10 8,90 548 Totaal SD 34,44 11,29 521 35,93 10,83 489 35,16 11,09 1010

Invloed van de oefenfase en andere relevante variabelen Geen effect: geslacht, leeftijd, beroep van moeder en beroep van vader (SES) en jaren scholing Wel effect: land van herkomst (R2=.11) en kennis van het Nederlands (R2=.07)

Invloed van land van herkomst Covaar-II scores Land van herkomst

Besluit Doel 1: psychometrische eigenschappen De Covaar-II is een betrouwbaar en valide instrument bij gebruik in Okan-klassen echter: DIF, overwegend in voordeel van Bvl aangaande alle andere maten: validiteit beter bij Okan dan bij Bvl => vergelijking tussen Okan en Bvl niet aangewezen

Besluit Doel 2: effect van de oefenfase De oefenfase heeft geen invloed op de gemiddelde scores

Besluit Doel 3: effect van oefenfase op psychometrische eigenschappen over het algemeen geen effect van oefenfase op psychometrische eigenschappen zowel bij Okan als Bvl niet maar validiteit reeds redelijk groot zonder oefenfase => keuze minimale vs. maximale oefenfase afhankelijk van andere criteria

Besluit: Covaar-II = Cultural Fair? WANT: Okan gelijke scores als Bvl MAAR: (beperkte) invloed van land van herkomst en kennis van het Nederlands Bvl: ook cultureel homogeen Bvl en Okan: gelijk? (motivatie, werkelijke cognitieve vermogens) verdere analyses noodzakelijk => Besluit= voorbarig

Vragen ?

Bedankt!