Maak het verschil met hulp van de diseasedriehoek 5 oktober 2010, Beleidsavond Verpleeghuizen, Zwolle Rudi Steenbruggen Isala Klinieken, RVE-voorzitter MOS Therapiegroep KNGF, commissielid MOB
Maak het verschil 5 oktober 2010 Maak het verschil 2
Anders denken, maar hoe dan? 5 oktober 2010 Maak het verschil 3
Wil je betaald worden, moet je je verkopen 5 oktober 2010 Maak het verschil 4
Verkopen we ons wel goed? 5 oktober 2010 Maak het verschil 5
Wat verkopen we eigenlijk? 5 oktober 2010 Maak het verschil 6
Je verkoopt een product Hoe beschrijf je je product? 4P-mix (productmarketing): product, prijs, plaats, promotie 6P-mix (dienstenmarketing): plus proces en personeel 3R-mix (reputatiemarketing): reputatie, relatie,ruil 2P3R-mix (non-profit): product, plaats, reputatie, relatie, ruil 5 oktober 2010 Maak het verschil 7
Het product volgens de 2P3R-mix 5 oktober 2010 Maak het verschil 8
Voorbeeld stakeholderonderzoek Isala met behulp van 2P3R-marketingmix 5 oktober 2010 Maak het verschil 9
Voorbeeld stakeholderonderzoek Isala met behulp van 2P3R-marketingmix 5 oktober 2010 Maak het verschil 10
Maar waar zet je je product af? Ken je markt! Potentiële betreders Potentiële kopieën Macht van toeleverancier Macht van de (in)koper 5 oktober 2010 Maak het verschil 11
Marktordening m.b.v. diseasedriehoek Bedien je de fysiotherapeut of de fysiotherapie? Klantperspectief Perspectief financier Waar zit jouw belang? Als je vanuit ketenzorg via een sterke fysiotherapie de fysiotherapeut bedient dan gelden twee belangrijke regels: 5 oktober 2010 Maak het verschil 12
Gelijk(w)aardige samenwerking is de motor 5 oktober 2010 Maak het verschil 13
Spreek dezelfde (te objectiveren) taal 5 oktober 2010 Maak het verschil 14
En wellicht bereik je dan dit niveau (Characteristics of great marketing) 5 oktober 2010 Maak het verschil 15
Maar bedenk vooral: 5 oktober 2010 Maak het verschil 16