De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april 2010
Introductie “PEERS” en “collaborative learning” Programma Introductie “PEERS” en “collaborative learning” Oefening Inventarisatie Discussie: Leerdoelen Uitveoering
Context UCM: Open Curriculum, Problem-Based Learning, driejarige Bachelor Ons onderzoek: Transfer of knowledge and skills and adaptive expertise (Wilfred) Social engagement (Oscar) Gemeenschappelijke thema’s: Curriculum ontwikkeling Life-long learning Collaboration in learning
Boyer – Scholarship reconsidered Discovery Integration Application Teaching Scholar: Student & Teacher Novice & Expert Deze slide introduceert het gedachtengoed van Ernest Boyer over scholarship, dat m.i. niet exclusief op de universitaire context slaat; belangrijke conclusie van zijn 4 aspecten van scholarship is dat zowel studenten als docenten soms zelf leren van een ander, soms een ander iets kunnen leren – en in samenwerkend leren kunnen die twee vaak samengaan. Ernest L. Boyer, Scholarship reconsidered. Priorities of the professoriate, Carnegie Foundation/Jossey-Bass, 1990/1997
PEERS: collaboration in learning student↔ student student ↔ staff academe ↔ society Wat kunnen we (van) elkaar leren?
Externe cliënt – reële opdracht Teamwork Basisstructuur voor vier weken Basisstructuur rapportage Analyse, onderzoeksmethode en –terrein zelf bepalen Rollen en expertise zelf bepalen
HU: rollen en competentieniveaus Het HU model ingevoegd om de aansluiting met ThinkTank te illustreren: deel van het leren ligt vast in een structuur, deel is op zelf vormgeven en onderzoeken gericht.
Collaborative learning en wederkerigheid student <-> student: bepaling en uitvoeren rollen en expertise door uitwisseling en vergelijking taakverdeling en uitwisseling in vergaren, delen en toepassen kennis student <-> staff structuur, coaching, feedback, ervaring, common sense, eventueel expertise inzicht in leerprocessen en uitkomsten tijdens en voorafgaand aan project academe – society gelegenheid tot ontwikkelen vaardigheden en toepassen/toetsen kennis benutten multi-disciplinaire kennis en perspectief Op elk van de drie assen kan het leren twee kanten op gaan: de voorbeelden slaan dan ook op het leren van zowel studenten als docenten.
Aan de slag – collaborative learning! Omschrijf de cursus/module (type, doelen); Inventariseer wie wanneer leidt en leert; Relateer aan ‘reflective practitioner’ als algemeen leerdoel; Beschrijf ‘good (and not-so good) practices’; Stel concrete leerdoelen voor collaborative learning voor Omschrijf concrete werkvormen bij die leerdoelen.