De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Advertisements

“brengt jeugd in beweging”
Hogere denkvaardigheden
Onderwijs ontwerpen voor het leren oplossen van informatie-problemen Iwan Wopereis Centre for Learning Sciences and Technologies (CELSTEC) Open University.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Integreren van onderzoek in onderwijs
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Health literacy =wicked problem Wat is een wicked problem? Een probleem met economische, sociaal maatschappelijke, juridische en technologische aspecten.
Presentatie TOM-INF Modules 1 t/m 4 2. Programma  Algemeen deel: Rom Langerak (+/- 5 min.)  Academische vaardigheden: Anne Remke (+/- 5 min)  Module.
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
Van leerdoel naar leeropbrengst
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Collaborative learning in Teacher Education Samenwerkend leren op Pabo’s Het geplande, geïmplementeerde en ervaren curriculum Miranda de Hei - Wilfried.
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Zelf materiaal ontwikkelen
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
BASICS Nascholing Ondersteuning van vernieuwingstrajecten in scholen en vorming van veranderingsactoren.
Van Docentprofessionalisering naar Scholarship of Teaching: - op weg naar een volwaardige plaats van onderwijs / opleiding in de organisatie en - naar.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
De basis van ADSL: het constructivisme
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Digitale Communicatie Christophe Van Humbeeck 27/11/2008 Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Science museum with guide Recycle: different target –environmental sanitation (noise pollution) –electronic / physics engineering –audiology.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Professional Development Schools - Rijnmond
Training digitale didactiek
Concept examenprogramma
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Workshop Curriculum Mapping Bram ten Kate Dean International Business School Hanzehogeschool Groningen.
Praktijkervaring en reflectie
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
“If the first challenge of change is to ensure that it’s desirable and the second challenge to make it doable, then the biggest challenge of all is to.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Leiderschap en innovatie Bernadette Dierckx de Casterlé Hein Wendt Marc Verschueren.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Innovate-IT Enkele toepassingen
Innovate-IT Peter van Baalen en Ruud Smit
Werksessie minoren pedagogiek VU
Samen werken Samen leren
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Academie voor Bouw & Infra
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april 2010

Introductie “PEERS” en “collaborative learning” Programma Introductie “PEERS” en “collaborative learning” Oefening Inventarisatie Discussie: Leerdoelen Uitveoering

Context UCM: Open Curriculum, Problem-Based Learning, driejarige Bachelor Ons onderzoek: Transfer of knowledge and skills and adaptive expertise (Wilfred) Social engagement (Oscar) Gemeenschappelijke thema’s: Curriculum ontwikkeling Life-long learning Collaboration in learning

Boyer – Scholarship reconsidered Discovery Integration Application Teaching Scholar: Student & Teacher Novice & Expert Deze slide introduceert het gedachtengoed van Ernest Boyer over scholarship, dat m.i. niet exclusief op de universitaire context slaat; belangrijke conclusie van zijn 4 aspecten van scholarship is dat zowel studenten als docenten soms zelf leren van een ander, soms een ander iets kunnen leren – en in samenwerkend leren kunnen die twee vaak samengaan. Ernest L. Boyer, Scholarship reconsidered. Priorities of the professoriate, Carnegie Foundation/Jossey-Bass, 1990/1997

PEERS: collaboration in learning student↔ student student ↔ staff academe ↔ society Wat kunnen we (van) elkaar leren?

Externe cliënt – reële opdracht Teamwork Basisstructuur voor vier weken Basisstructuur rapportage Analyse, onderzoeksmethode en –terrein zelf bepalen Rollen en expertise zelf bepalen

HU: rollen en competentieniveaus Het HU model ingevoegd om de aansluiting met ThinkTank te illustreren: deel van het leren ligt vast in een structuur, deel is op zelf vormgeven en onderzoeken gericht.

Collaborative learning en wederkerigheid student <-> student: bepaling en uitvoeren rollen en expertise door uitwisseling en vergelijking taakverdeling en uitwisseling in vergaren, delen en toepassen kennis student <-> staff structuur, coaching, feedback, ervaring, common sense, eventueel expertise inzicht in leerprocessen en uitkomsten tijdens en voorafgaand aan project academe – society gelegenheid tot ontwikkelen vaardigheden en toepassen/toetsen kennis benutten multi-disciplinaire kennis en perspectief Op elk van de drie assen kan het leren twee kanten op gaan: de voorbeelden slaan dan ook op het leren van zowel studenten als docenten.

Aan de slag – collaborative learning! Omschrijf de cursus/module (type, doelen); Inventariseer wie wanneer leidt en leert; Relateer aan ‘reflective practitioner’ als algemeen leerdoel; Beschrijf ‘good (and not-so good) practices’; Stel concrete leerdoelen voor collaborative learning voor Omschrijf concrete werkvormen bij die leerdoelen.