Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008
Presentatie Doelen van het project Stellingen / resultaten
Project binnen regie stedelijke vernieuwing Is het mogelijk om studenten kennis te laten opleveren die voor anderen interessant is? Is dat mogelijk zonder dat het begeleidende docenten (veel) tijd kost? Kan de kennis gedeeld worden (via internet, via workshops)?
Vereenvoudigd: Studentenproject KennisKennisvraag KennisbankWorkshop
Gebruikte methode: VO&O Kennisvraag Praktijkvraag Competentievraag Kennis Oplossing Competentie Vraag ontwikkelen: advertentie gebaseerd op praktijkvraag, beroepsprofielen en onderzoeksagenda(s) Valideren: opdrachtgever(s) voor praktijk- en kennisvraag geven op producten commentaar (offerte, ontwerp, implementatie, oplevering) Criteria Review: tutoren en deskundigen reviewen producten op basis van (kwaliteits)criteria. Kennis mobiliseren Kennis opdoen/ toepassen Studenten vergaren kennis om in te zetten voor de praktijkvraag
Stellingen 1.Kennisvraag? Daar hebben we geen tijd voor. 2.Kennis karakteriseren (hervindbaar voor anderen) is eenvoudig. 3.Studenten krijg je hier niet voor warm, zeker niet als je ook nog een workshop verwacht. 4.Regie Stedelijke Vernieuwing is een nichemarkt, voor anderen is dit niet interessant.
Stellingen Kennisvraag? Daar hebben we geen tijd voor.
Wanneer ‘werkt’ het concept? Het is mogelijk kennisvragen te stellen De extra inspanning voor een docent is acceptabel (niet te hoog) Het opgeleverde kennisproduct is digitaal te publiceren (zonder inspanning van de docent)
Ervaringscijfers tijdsbesteding: 20 weken project, 6 studenten InstellingBesteding docentBesteding sponsor Totaal HRO0*66 Avans10616 HU HvA0*66 Saxion200
Stellingen Kennis karakteriseren (hervindbaar voor anderen) is eenvoudig.
Trefwoorden Trefwoorden geven aan waar de kennis ‘over gaat’. Trefwoorden zijn herkenbaar in het vakgebied. In ons geval aangepaste KEI set. Aangezien dit er vrij veel zijn, zijn de kopjes gebruikt voor de trefwoorden. –Voorbeeld: Actoren (Gemeenten, corporaties, marktpartijen, investeerders, realiseerders, bewoners/burgers, belangenbehartigers) Ruimte voor een eigen trefwoord (in 10% van de gevallen wordt dit gebruikt, vaak iets wat in de titel al prominent staat) Mening van studenten: trefwoorden zijn bruikbaar (liever meer gehad, nu nogal abstract)
Contextomschrijving Context bepaalt in sterke mate of kennis bruikbaar zou kunnen zijn (voor de lezer). Context is een maat voor de algemeenheid van de kennis. In dit domein is dat ‘ruimtelijke context’. Context voorbedrukt (nieuwbouw, vooroorlogs, transformatiegebieden, plaats, ….). Ruimte voor eigen contextbeschrijving (niet gebruikt tot nu toe) Contextbeschrijving is herkenbaar voor studenten
Stellingen Studenten krijg je hier niet voor warm, zeker niet als je ook nog een workshop verwacht.
Resultaten van het project In het laatste kwartaal hebben in totaal 150 studenten ongeveer 26 kennisdocumenten opgeleverd. Slaagpercentage kennisvraag leidt tot kennisdocument = ongeveer 80% Direct publiceerbaar is 100% (metadata aangeleverd = 94%) Er zijn twaalf workshops over kennisvraag gegeven in het laatste kwartaal (10 op de kennisbank); elke hogeschool heeft een kennissymposium gehouden, waarbij in totaal ongeveer 350 aanwezigen (studenten, docenten en externen). Kennissymposia zijn veel waardevoller voor het overdragen van kennis.
Stellingen (laatste) Dit regel je op een namiddag even.
Onze ervaring van in te vullen randvoorwaarden Kennisbehoefte Passend projectwerk Structuur (met name informatiebeheer) Extra tijd ook echt inplannen Kennisvraag eigen opdrachtgever Maar ook training, introductie, lange adem en echt wat mee doen (zoals kennissymposia)
Laatste dia Tijdelijke plek van de kennisbank: Overdrachtsdocument beschrijft wat wij geleerd hebben waar een ander van kan profiteren. Doelgroep: beslissers die dit wel of niet willen invoeren.