Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
“Hoe kom ik aan klanten?”
Ervaringen gebruik stoffenmanager Wat gaat goed en wat niet?
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Ontwerpprojecten In de praktijk
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Didiclass - beginnen met
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode, Cop 2009 Steven Nijhuis Hogeschool Utrecht.
Ontwerpprojecten Competenties
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
1 Introductie eerste jaarsstudenten 2007
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Dag van het afstudeeronderzoek
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
ALLE VAKKEN OP HET PLEIN
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Titelpagina.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
17 september 2014 Workshop Visie en doelen.
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Een methode om nieuwe ideeën te genereren
Maak kennis met…. …de Heer Vrankestraat …toen en nu.
Risico’s uit de ondergrond – risico’s de ondergrond uit!
Etalageconferentie ‘over rekenen gesproken’ 25 september 2014 MBOX Groenhorst.
Workshop “Beoordelen”
Over WebQuests Een korte presentatie Met kennisnet.nl sta je er nooit alleen voor.1 Definitie WebQuest Een WebQuest is een onderzoeksactiviteit.
Honoursonderwijs in HBO
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Regie over eigen leven..
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
Kanttekeningen bij de huidige manier van toetsen van accountantskantoren Dia 1 2 december 2015 Gert van den Brink AA.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Presentatie “OnS”. “OnS” staat voor “Ontmoet in Slochteren”
Gezamenlijke regie bij complexe zorg In relatie met ‘wonen’ Regiopodium 18 januari 2016.
SFEERIMPRESSIE TRAININGEN Wij geloven dat het echt anders kan! Wij, Mariel Koopmans en Jan Wijnand Hoek, oprichters van TrainingenLean.nl, werken dagelijks.
1 Thea Smid-Verheul, gemeente Amersfoort Paul van Bruggen, CROW IJsselstein, 13 februari 2014 Past Performance waarom positief voor alle partijen?
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
Met Minder Meer en Beter
Workshop H – Hoe maak je onderwijs in een leerbedrijf?
Implementeren en van elkaar leren
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Omgevingsvisie gemeente Heerenveen - thematafel wonen
Transcript van de presentatie:

Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008

Presentatie Doelen van het project Stellingen / resultaten

Project binnen regie stedelijke vernieuwing Is het mogelijk om studenten kennis te laten opleveren die voor anderen interessant is? Is dat mogelijk zonder dat het begeleidende docenten (veel) tijd kost? Kan de kennis gedeeld worden (via internet, via workshops)?

Vereenvoudigd: Studentenproject KennisKennisvraag KennisbankWorkshop

Gebruikte methode: VO&O Kennisvraag Praktijkvraag Competentievraag Kennis Oplossing Competentie Vraag ontwikkelen: advertentie gebaseerd op praktijkvraag, beroepsprofielen en onderzoeksagenda(s) Valideren: opdrachtgever(s) voor praktijk- en kennisvraag geven op producten commentaar (offerte, ontwerp, implementatie, oplevering) Criteria Review: tutoren en deskundigen reviewen producten op basis van (kwaliteits)criteria. Kennis mobiliseren Kennis opdoen/ toepassen Studenten vergaren kennis om in te zetten voor de praktijkvraag

Stellingen 1.Kennisvraag? Daar hebben we geen tijd voor. 2.Kennis karakteriseren (hervindbaar voor anderen) is eenvoudig. 3.Studenten krijg je hier niet voor warm, zeker niet als je ook nog een workshop verwacht. 4.Regie Stedelijke Vernieuwing is een nichemarkt, voor anderen is dit niet interessant.

Stellingen Kennisvraag? Daar hebben we geen tijd voor.

Wanneer ‘werkt’ het concept? Het is mogelijk kennisvragen te stellen De extra inspanning voor een docent is acceptabel (niet te hoog) Het opgeleverde kennisproduct is digitaal te publiceren (zonder inspanning van de docent)

Ervaringscijfers tijdsbesteding: 20 weken project, 6 studenten InstellingBesteding docentBesteding sponsor Totaal HRO0*66 Avans10616 HU HvA0*66 Saxion200

Stellingen Kennis karakteriseren (hervindbaar voor anderen) is eenvoudig.

Trefwoorden Trefwoorden geven aan waar de kennis ‘over gaat’. Trefwoorden zijn herkenbaar in het vakgebied. In ons geval aangepaste KEI set. Aangezien dit er vrij veel zijn, zijn de kopjes gebruikt voor de trefwoorden. –Voorbeeld: Actoren (Gemeenten, corporaties, marktpartijen, investeerders, realiseerders, bewoners/burgers, belangenbehartigers) Ruimte voor een eigen trefwoord (in 10% van de gevallen wordt dit gebruikt, vaak iets wat in de titel al prominent staat) Mening van studenten: trefwoorden zijn bruikbaar (liever meer gehad, nu nogal abstract)

Contextomschrijving Context bepaalt in sterke mate of kennis bruikbaar zou kunnen zijn (voor de lezer). Context is een maat voor de algemeenheid van de kennis. In dit domein is dat ‘ruimtelijke context’. Context voorbedrukt (nieuwbouw, vooroorlogs, transformatiegebieden, plaats, ….). Ruimte voor eigen contextbeschrijving (niet gebruikt tot nu toe) Contextbeschrijving is herkenbaar voor studenten

Stellingen Studenten krijg je hier niet voor warm, zeker niet als je ook nog een workshop verwacht.

Resultaten van het project In het laatste kwartaal hebben in totaal 150 studenten ongeveer 26 kennisdocumenten opgeleverd. Slaagpercentage kennisvraag leidt tot kennisdocument = ongeveer 80% Direct publiceerbaar is 100% (metadata aangeleverd = 94%) Er zijn twaalf workshops over kennisvraag gegeven in het laatste kwartaal (10 op de kennisbank); elke hogeschool heeft een kennissymposium gehouden, waarbij in totaal ongeveer 350 aanwezigen (studenten, docenten en externen). Kennissymposia zijn veel waardevoller voor het overdragen van kennis.

Stellingen (laatste) Dit regel je op een namiddag even.

Onze ervaring van in te vullen randvoorwaarden Kennisbehoefte Passend projectwerk Structuur (met name informatiebeheer) Extra tijd ook echt inplannen Kennisvraag eigen opdrachtgever Maar ook training, introductie, lange adem en echt wat mee doen (zoals kennissymposia)

Laatste dia Tijdelijke plek van de kennisbank: Overdrachtsdocument beschrijft wat wij geleerd hebben waar een ander van kan profiteren. Doelgroep: beslissers die dit wel of niet willen invoeren.