De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank) En heet: Workshop introductie digitale coach-2
Huidige situatie n Wie heeft er al een plan van aanpak voor het afstuderen? n Wie is daar volledig tevreden over? n Wie denkt dat het goed genoeg is? n Wie denkt dat zijn begeleider het goed genoeg vindt? n Wie vindt dat het maken van een uitgebreid/doordacht plan van aanpak een belangrijk onderdeel is van het doen van een (afstudeer)project?
Current situation n Creating a plan of approach is difficult (especially for inexperienced students). n Students don’t experience the creation of a plan of approach is part of the ‘real’ work. n Bad PoA’s lead to troublesome projects. n Most students learn the importance of a PoA by failure. This is often not an appreciated lesson.
Trouble area’s (which most likely go wrong) n Client mostly validates (even if problem definition and/or results are bad) n Criteria are non existent or at best too global to be of any use n Competence growth is not what was expected / planned n Knowledge question get’s no (serious) attention n Solution usually doesn’t Knowledge Q (research q) Real-life Q (practical problem) Competence Q (generic) Knowledge Solution Competences Criteria
Vragenlijst n Ja (1 pt), beetje (0.5 pt), nee (0 pt) n Ik weet precies wat de opdrachtgever van de praktijkvraag wil bereiken n Ik weet precies waar ik op ‘afgerekend wordt’ aan het einde van het project n Ik weet precies wat ik ga leren in dit project n Ik weet precies welke stappen nodig zijn om dit project af te ronden n Ik heb de beschikking over alle kennis/vaardigheid die nodig is om het project af te ronden
De digitale coach n
Laboratory testresults DC Worth the effort (would have helped me)91% Want to use it next time59% Would recommend it to others77% Should be at hand for everyone to use91% Should be obligatory45% Only useful if you get stuck36%
Field test UsersNon users Did it helpYes (50%), Little (25%), No (25%) - UsabilityEasy (33%), Doable (56%), Difficult (11%) - Will be using itYes (67%), No (33%) OrganizationWorkshop (67%), Obligatory (22%) Workshop (67%), obligatory (22%)
Field test 2 n Teachers unanimous: best poa’s ever n Students mixed (partly enthousiastic, partly weary of alle the questions)
En nu Gebruik digitale coach? Vervolgworkshop op komende vrijdagmiddag (12 febr, 13.00u) Verwachting voor de workshop: Begindeel coach af, Tweede deel coach mee begonnen. Julie hebben vragen Ik wil weten: Hielp het voor jezelf? Hielp het in de discussie met docent en opdrachtgever?