Titel auteur oktober 2004 1/10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Projectmanagement Hoofdstuk 5 Maken van een Plan van aanpak Roel Grit.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Psychologie en energiebesparing
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ontwerpprojecten In de praktijk
Ontwerpgericht onderzoek in het HBO: onderzoeken door te adviseren
Informatiemanagement 27 juni 2007 André Knulst Mens College 3/3.
Van Egdom Consultancy 1 Workshop interne organisatie Groningen, 7 april 2010.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Maatschappelijk Aanbesteden
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
Probleem gestuurd onderwijs
Klantgericht werken, Kanalen in balans
En de toepassing van VO&O in INHOLLAND
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Welkom bij de presentatie van het
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Onderzoek vraagpatronen Veldhuizen – Ede
Implementatie van het 4C-ID-model
Van, voor én door het onderwijs.
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Omgang met kwaliteitscriteria Cop 4 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Achtergrond 380 kV HS-station Breukelen
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
“In opdracht van Oranjewoud B.V.” 1.  Welkom!  Samenwerking tussen E, W, IPO, IM  School of E&D of Applied Sciences 2.
© Copyright 2004 by ir. J. Ariens Duurzaam Bouwen week 11 Welkom bij Bouwkunde Onderdeel Duurzaam Bouwen.
Ontwerpgericht onderzoek naar leren tussen generaties in organisaties
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Optimaliseren BPV keten
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Project “Eén Groen Lyceum” – 1/10/ /10/2016 (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO): Groen Onderwijsonderzoek; thema “Doorstroom groen vmbo-mbo”)
Alles wat je wilt weten over PLP 1!
Presentatie Project Kennistoetsbank Pedagogisch Werk 1 oktober 2015
Hoorcollege 4 Bespreking casus 2 (supermarkt).
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Workshop Identiteit?.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
MBO-HBO in Strategische Agenda Hoger Onderwijs en Onderzoek Floor Boselie-Abbenhuis Dag van de Beroepskolom 9 oktober 2015.
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Visie en inhoud ‘Maken en meemaken’
Ontwerponderzoek.
Ontwerpend onderzoek.
Transcript van de presentatie:

Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten

Titel auteur oktober /10 Workshop verbinden van onderwijs en onderzoek Achtergronden bij het project Casus kennisvraag Casus kwaliteitscriteria

Titel auteur oktober /10 Kenniswerker in opkomst Oplossen van een (praktijk)probleem Kennis vergaren voor het oplossen (eigen/organisatiekennis niet toereikend) Vastleggen van kennis voor later gebruik

Titel auteur oktober /10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE Praktijk- probleem ACTIE PLANNING Oplossing IMPLEMENTATIE Ervaringen

Titel auteur oktober /10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE ACTIE PLANNINGIMPLEMENTATIEEVALUATIE Praktijk- probleem OplossingErvaringen Effecten van acties Watskeburt?

Titel auteur oktober /10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE KENNIS MOBILISEREN ACTIE PLANNINGIMPLEMENTATIEEVALUATIE Praktijk- probleem OplossingErvaringen Effecten van acties Standing on the Shoulders of Giants Watskeburt?

Titel auteur oktober /10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE ACTIE PLANNINGIMPLEMENTATIEEVALUATIE VASTSTELLEN VAN LEREN Praktijk- probleem Specifieke oplossing Bevindingen Vastgelegde ervaringen Effecten van acties KENNIS MOBILISEREN Standing on the Shoulders of Giants Watskeburt? Een Ezel Stoot Zich Niet Twee Maal aan de Zelfde Steen

Titel auteur oktober /10 PRAKTIJK KENNIS DIAGNOSE ACTIE PLANNINGIMPLEMENTATIEEVALUATIE VASTSTELLEN VAN LEREN Praktijk- probleem Specifieke oplossing Bevindingen Vastgelegde ervaringen Effecten van acties KENNIS MOBILISEREN Standing on the Shoulders of Giants Een Ezel Stoot Zich Niet Twee Maal aan de Zelfde Steen Watskeburt? KENNIS ONTWIKKELEN Wie Schrijft die Blijft

Titel auteur oktober /10 Praktijkgericht ontwerponderzoek Oplossing moet passen binnen de context van het probleem Onderzoek naar context en oplossing is nodig (kennis mobiliseren) Oplossing wordt ontworpen, uitgetest (geïmplementeerd) en verbeterd Ervaring vastleggen

Titel auteur oktober /10 Uitdagingen voor HBO (en universitair) Studenten komen na de opleiding (meestal) in de beroepspraktijk Beroepspraktijk heeft behoefte aan kenniswerkers In opleidingen weinig ervaring met praktijkgericht ontwerponderzoek In opleidingen weinig ervaring met combinatie oplossen en kennis bruikbaar vastleggen Studenten die aan praktijkopdrachten werken moeten ook nog wat leren

Titel auteur oktober /10 DU project

Titel auteur oktober /10 De toevoegingen aan de huidige praktijk Advertentie/vraagontwikkeling Review ipv wekelijks ‘hoe gaat het?’-gesprekken Validering door klant ipv door docent Kwaliteitscriteria voor (tussen)producten Combinatie praktijk- en kennisvraag Implementatie als onderdeel van het werk

Titel auteur oktober /10 Casus kennisvraag Praktijkvraag –BV Utrecht (= gemeente + provincie + omliggende gemeenten) wil tussen 2015 en 2030 in de omliggende zones (zoekzones) extra woningen realiseren. –Er zijn 6 zoekzones en voor iedere zone moet een strategische visie opgesteld worden (per zone één studententeam) –Deze strategische visies moeten bij elkaar voldoen aan de opgave van woningen Vragen: –Wat betekent ‘implementatie’ in deze context? –Welke kennisvraag kan hierbij gesteld worden?

Titel auteur oktober /10 Casus kwaliteitscriteria Praktijkvraag BV Utrecht Criteria voor het resultaat: –Valide –Betrouwbaar –Adequaat Wanneer is de strategische visie valide/betrouwbaar en adequaat?

Titel auteur oktober /10 Valide Tevreden klant – woningen Strategische visie ‘verkoopbaar’ binnen de regio’s –Onderbouwde visie –Alle knelpunten aangegeven en oplossingen haalbaar Regio’s herkennen de knelpunten (onderzoek) Oplossingen zijn acceptabel (onderzoek) –Geen ‘scheve’ invullingen Draagvermogen naar rato ingevuld

Titel auteur oktober /10 Betrouwbaar & Adequaat Gevonden oplossing is niet afhankelijk van toevallige omstandigheden –Oplossing is onderbouwd (items zie valide) Oplossing levert een daadwerkelijke bijdrage aan het probleem, is verankerd in de probleemsituatie, is toelaatbaar en duurzaam –Aantal woningen voldoet –Locaties zorgen niet voor nieuwe/andere problemen –Regelgeving is gecontroleerd (onderbouwing) (bijv. niet een natuurgebied volgebouwd)

Titel auteur oktober /10 voor meer informatie