7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oefenopgaven bij ABC toets
Advertisements

Infradagen CROW 22 mei 2012 Dunne geluidreducerende deklagen: einde levensduur? Ronald van Loon (M+P) Judith Doorschot (M+P) en Roy van der Heijden (M+P)
Groepsrisico van geluid in beeld gebracht met geluideffectcontouren Elly Waterman en Henk de Kluijver 6 november 2012.
Aandachtspunten bij akoestisch onderzoek SWUNG versus Wet geluidhinder
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Nicole Janssen (RIVM) Gerard Hoek (IRAS)
achtergronden Lden en Lnight
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Fijn stof. Nieuwe feiten en realiteiten.
SilentRoads symposium 22 mei Leeftijdseffecten en kwaliteit van de leefomgeving Jan Hooghwerff.
Nieuwe regels bij rijksinfra
Geluidwering gevels: regelgeving, rekenen, uitvoeren, meten
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Gevolgen nieuwe geluidregels voor gemeenten Ronald van Loon M+P raadgevende ingenieurs.
Voorraadwaardering LIFO FIFO GEMIDDELDE INKOOPPRIJS
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Presentatie Buren van Lageweide 1 8 april 2013 Vereniging Omwonenden Windturbines Buren van Lageweide 8 april 2013 Utrecht Rob Rietveld – NLVOW i.o.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Bouwfysica Geluidwering van gevels week 5 en 6.
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Ziekteverzuim in sociale werkplaatsen
Tielkemeijer & Partners Vermogensbeheer BV. Rotterdam, 2 november 2000 ten behoeve van: Opties in de praktijk door: Hans Tielkemeijer.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Krachten en verkeer.
REKENEN.
Info-avond 07/01/09, 1 Michel van Kesteren 7 januari 2009 Geluid en luchtkwaliteit bij ruimtelijke plannen.
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Marathonlopen … M. Becker, Opbouw Zou je het wel gaan doen? Persoonlijke loopgeschiedenis Het eigenaardige van de marathon.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
GELUID – GELUIDSSTERKTE EN GEHOORBESCHADIGING
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen
Activiteitenbesluit en geluid
Gezonde lucht in de ruimtelijke praktijk: De Amsterdamse Richtlijn gevoelige bestemmingen luchtkwaliteit Saskia van der Zee (GGD) en Harry van Bergen.
Roet als extra indicator voor de nadelige gezondheidseffecten van deeltjes naast PM10 and PM2.5 Paul Fischer (RIVM) Schakeldag 11 juni 2013.
Verkeer en vervoer Mini-symposium “Hoe ver kan de overheid gaan?” Den Haag, 10 september 2009 Anco Hoen.
Afstand en toenadering Jaarrapport Integratie 2008 Toelichting door Jan Latten.
2.6 Het gebruik van formules en diagrammen
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Plaats en tijd opgave 1 25 s 26 s 27 s a) Baan 4. b) (De zwemmer is weer bij het Startpunt) c) Na 76 s is afgelegd:
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
TN/MER Omlegging A9 Badhoevedorp
Inhoud Korte inleiding Kwantitatieve- en kwalitatieve krimp Krimp en ruimte Conclusie * Vragen na de presentatie svp.
Masterclass flexibilisering en nieuw leiderschap 29 september 2011
CVO Step – Oef. Vak Didaktiek
BINAIR2: 10-jan-2003, RW Maar HOE reken je nu een BINAIRE waarde om naar een DECIMALE waarde?
Beoordeling trillingshinder Kan dat anders??? 29 maart 2011 C.J. Ostendorf, Cauberg-Huygen Raadgevende Ingenieurs A. Koopman TNO Bouw en Ondergrond.
DBvisi n Facilitering 2de tranche geluidsbelastingskaarten en actieplannen, 15 juni 2010 Doelmatigheid Elly Waterman dBvisi n.
Richtwaarde geluid als nieuw afwegingskader
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Psychofarma en autorijden
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Ongelijke verdeling 2 Als de som en de verhouding gegeven zijn.
19 april 2011 Bestemmingsplan Pernis & Stad- en Milieubenadering Pernis, duurzaam dorp aan de Maas.
Planstudie knooppunt Hoevelaken G eluidsmaatregelen gemeente Nijkerk B.H. Willighagen, 10 januari 2012.
19 januari 2011 Technische briefing Wetsvoorstel introductie Geluidproductieplafonds (Swung-1) Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Fundamentele wijziging Wet geluidhinder
Transcript van de presentatie:

7 juni 2011 Milieuaspecten van verkeer en vervoer Ingrid Stuijt-Noordhoek Geluid

Inhoud 1.Geluid, hinder en gezondheid 2.Regelgeving 3.Modellen 4.Maatregelen 5.Conclusie

1. Geluid, hinder en gezondheid

Gevoel voor de decibel 0 dBgehoordrempel 20 dBstille slaapkamer 40 dBnormale woonkamer 60 dBgespreksniveau 80 dBdrukke verkeersweg op 10 m 100 dBdisco 120 dBpijngrens Verschil van 3 dB is hoorbaar Twee keer zo luid = + 10 dB Alexander Graham Bell

2. Regelgeving Maat voor geluidbelasting ‘gemiddeld’ etmaal L den = Level day, evening, night (dB) geen straffactor voor dagperiode( 7.00 – uur) straffactor 5 dB voor avondperiode( uur) straffactor 10 dB voor nachtperiode( uur) Goede voorspeller van hinder en gezondheidseffecten

Wetten Wet geluidhinder (Wgh) beschermt woningen- bij aanleg/wijziging wegen, of - bij woningbouw nabij wegen uitgezonderd: 30-km wegen en woonerven streefwaarde: 48 dB, hogere waarde mogelijk Wet ruimtelijke ordening (Wro) Soms beschouwen geluid nodig i.v.m. goede ruimtelijke ordening

3. Modellen Gebaseerd op Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 Standaard Rekenmethode I (SRMI) vereenvoudigde methode Standaard Rekenmethode II (SRMII) grotere afstanden en reflecties Aftrek artikel 110g Wgh 2 dB als snelheid >= 70 km/uur 5 dB als snelheid < 70 km/uur Bron: home.kpn.nl/home.kpn.nl/ msalomons/geluid.html

Standaard Rekenmethode I Auto’s per uur dag40 avond20 nacht10 Snelheid50 km/u WegdektypeDAB 11/16 (referentie wegdek) Afstand25 m (tot midden weg) L den = 50 dB

NBC Lden dB wegverkeerslawaai

4. Maatregelen Effect 1. Minder verkeerHalvering: 3 dB 2. Snelheidsverlaging10 km/uur: 1 dB 3. Kleiner aandeel vrachtwagensHalvering: 2-3 dB maar > 80 km/u: 1 dB 4. Geluidarm wegdek2-3 dB 5. Geluidschermenhoogte 1,5 mmax. 5 dB 3 m5-10 dB 6 mmax. 15 dB

Nog meer maatregelen bron: 6.Stille banden (effect 2-3 dB) 7.In-car apparatuur 8.Alternatieve brandstoffen 9.Gebiedsgerichte maatregelen 10.Gedrag (HNR, LARGAS) LAngzaam Rijden GAat Sneller

1.Minder verkeerG L K 2.SnelheidsverlagingG L K 3.Kleiner aandeel vrachtwagensG L 4.Geluidarm wegdekG 5.GeluidschermenG L 6.Stille bandenG 7.In-car apparatuurG L K 8.Alternatieve brandstoffenG L K 9.Gebiedsgerichte maatregelenG L 10.Gedrag (HNR, LARGAS)G L K Maatregelen i n b r e d e r p e r s p e c t i e f

5. Conclusie Bron: