Dramatische spel en Taalontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Poppenspel muzisch! Ja, natuurlijk! Maar ook veel meer!
Advertisements

Visie op sociaal - emotionele ontwikkeling in de praktijk
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Liturgie met kinderen, gave of opgave?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Respectvolle bejegening
BattleBots The school battle.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Pastoraal op school.
hoe autismevriendelijk ben ik
Geletterdheid….. Wat is dat?
Woord van Leven Mei 2011.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Poppenspel muzisch! Ja, natuurlijk! Maar ook veel meer!
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
muzische grondhouding in de lerarenopleiding lager onderwijs
Traject 2009 – 2012 SCHOOLNIVEAU
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom op deze informatieavond
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Pasen in de kleuterklas
Cultuurprofieldoelen;
Communiceren met Marloes
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
IPC Nederland.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
MEDIAOPVOEDING. 1. EEN NIEUW LEERPLAN zie blz. 5 Mediamaatschappij Beleidsdiscours rond mediawijsheid/ geletterdheid/digitale kloof Mediageneratie van.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Dozen als werkvorm in de godsdienstles PAG BuBaO bisdom Hasselt
Heel gewoon maar toch anders.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Voorstelling van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST. Doel van het vak KATHOLIEKE GODSDIENST Kinderen helpen om te groeien als mens en te bouwen aan een eigen.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
Hoe pedagogisch handelen?
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Wat is DRAMA??.
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wat is DRAMA??.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Wat is DRAMA??.
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
Van visie naar werkplan voor werkgroepen/commissies
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Godsdienst bij de jonge kleuter
Transcript van de presentatie:

Dramatische spel en Taalontwikkeling Poppenspel onder de Door Dhr. Bultheel Jo

Even opfrissen Van wat vooraf ging

"in"leefplan

HHH uniek Verbondenheid God Het uitgangspunt is een mensvisie (zoals bij alle andere leerplannen) Het Opvoedingsconcept voor het Katholiek Basisonderwijs in Vlaanderen is het uitgangspunt. HHH Deze mensvisie stelt de harmonische ontplooiing van de totale persoon voorop. Opvoeden is gericht op het ontwikkelen van hoofd, hart en handen. Deze drie componenten zijn niet van elkaar te scheiden. Ze roepen elkaar op en zijn werkzaam in één en dezelfde persoon. uniek We benaderen kinderen als personen, dat wil zeggen: als unieke mensen die zichzelf kunnen zijn en aan een eigen levensplan willen werken. Verbondenheid Door de verbondenheid met het eigen ik en met andere mensen, leren kinderen met en van elkaar . God Veel van onze opvoeding is georiënteerd op wat ons als mensen verheft, op het esthetische of het schone in natuur en cultuur, op het ethische, op het religieuze, of het mysterie dat voor christenen God heet.

1 + 5 = 6 (+1) 1 Een grijs deel opgebouwd volgens hoofd, handen en hart met de nadruk op de 2 laatste. Grijs deel, 31 blz visie en krachtlijnen - 21 blz algemene doelen 5 En daarbij nog eens 5 delen klaar zijn voor de praktijk. Die 5 delen zijn de 5 domeinen of muzische talen De deelleerplannen zijn echt heel concreet !

Bij Muzische opvoeding brengen we bij kinderen een muzische grondhouding tot ontwikkeling. We helpen ze ook muzische of kunstzinnige expressievormen te ontdekken. Dat wil zeggen: we leren ze ervaringen en gevoelens uitdrukken via woord, klank, beeld, dans en dramatische expressie. Maar behalve dat creëren, leren we ze ook kunstzinnig beschouwen, zeg maar de expressie van anderen begrijpen of aanvoelen en waarderen.

de wereld rondom dramatisch beeld- bewegings- spel expressie muz. in de klas in de school muz. taalgebruik bewegings- expressie muzikale opvoeding beeld- dramatisch spel

EEN VISIE BESCHOUWEN EN CREEREN ONTPLOOIING VAN DE UNIEKE PERSOON VERBONDENHEID MUZIKALE GRONDHOUDING SCHOLING ALS MIDDEL INTEGRATIE

EEN VISIE kindgericht procesmatig beschouwen en creëren BESCHOUWEN EN CREEREN ONTPLOOIING VAN DE UNIEKE PERSOON VERBONDENHEID MUZIKALE GRONDHOUDING SCHOLING ALS MIDDEL INTEGRATIE kindgericht procesmatig beschouwen en creëren

= aan de hand van wereldoriënterend onderwijs DOEL Vanuit een MUZISCHE GRONDHOUDING (leerplan 1.1 blz. 7) en met MUZISCHE EXPRESSIEVORMEN (leerplan 1.2 blz. 7) DE BELEEFDE WERELD = aan de hand van wereldoriënterend onderwijs     de dingen ik anderen waarden BESCHOUWEN en CREEREN (gestalte geven) (leerplan 5.1 blz. 1 7) (leerplan 5.2 blz. 20) *stilstaan bij * via de beste taal - gebruik maken van alle zintuigen - beeld - associëren met eigen belevingswereld - muziek - met anderen communiceren over wat jou treft - woord - lichaamsbeweging - dramatisch spel (zie deelleerplannen) Klik om door te gaan…

VANUIT VERSCHILLENDE DOMEINEN KLAS- EN SCHOOLKLIMAAT INTEGRATIE (2) VANUIT 1 MUZISCH DOMEIN VANUIT VERSCHILLENDE DOMEINEN BINNEN LEERGEBIEDEN THEMA OF PROJECT KLAS- EN SCHOOLKLIMAAT 1 2 3 4 5 6 Een gezonde afwisseling, daar hou ik van!!

de nieuwe aanpak de wereld rondom dramatisch beeld- bewegings- spel muz. taalgebruik bewegings- expressie muzikale opvoeding beeld- dramatisch spel de wereld rondom Vanuit de kdn Hoe kan ik als kind mijn plu rijker maken ? Welke taal gebruik ik best om mij te uiten ? Lkr als coach in coachend onderwijs

Met als onderdeeltje Poppenspel Dramatisch spel Met als onderdeeltje Poppenspel

Sociale vaardigheden ontwikkelen Drempels en gêne overwinnen Concentratie vergroten Creativiteit ontwikkelen Genieten Leren observeren Zelfvertrouwen en assertiviteit ontwikkelen Zin voor initiatief Bewust zijn van lichaamsmogelijkheden Sociale vaardigheden ontwikkelen doorzettingsvermogen ontwikkelen

In dramatisch spel uiten en verwerken kinderen eigen ervaringen, gedragingen, gevoelens en ideeën in doe-alsof situaties door middel van woord en gebaar, beeld en klank (leerplan)

In dramatisch spel verwerken kinderen eigen ervaringen , gevoelens en ideeën in doe- alsof- situaties door middel van woord en gebaar. Dramatisch spel heeft zijn eigen taal. Het gaat daarbij ondermeer om zich inleven in een rol of personage en om vorm geven aan een dialoog, een spel in tijd en ruimte situeren, de boodschap in een verhaal verwerken, enz.. In dramatisch spel ontwikkelt het kind zijn speeldurf en tracht op een speelse wijze dingen te zeggen en te beleven. Dramatisch spel gaat niet om spelen alleen. We leren kinderen kijken en luisteren naar poppenspel, rollenspel en toneel.

Het is het vormgeven van de verbeelding, met het lichaam en de stem als voornaamste instrument (Klein Applaus) ……je moet dus verbeelding hebben  vroegere herinneringen en ervaringen oproepen  nieuwe werkelijkheid verzinnen ……je moet dus vorm geven aan die verbeelding, ze omzetten in iets waarneembaars, door het expressief toepassen van stem, taal houding, beweging mimiek

WAAROM OPVOEDEN IN DRAMATISCH SPEL? Kinderen spelen spontaan situaties na uit hun eigen leefwereld Waarom kinderen daar zo dol op zijn pag. 10 Omschrijving pag. 11

DRAMATISCH SPEL: WAAR STAAT DAT VOOR? ASPECTEN VAN DRAMATISCH SPEL Pag. 12 2.4.1 WIE SPEEL JE? Rol, personage ( Allereerst is er iemand die speelt.) 2.4.2 WAT SPEEL JE? Handeling, dialoog 2.4.3 WANNEER VINDT HET SPEL PLAATS? Verbeelde tijd - werkelijke tijd 2.4.4 WAAR SPEELT HET SPEL ZICH AF? Plaats, ruimte 2.4.5 WAAROM SPEEL JE OP DIE MANIER? Motieven 2.4.6 HOE SPEEL JE JE ROL? Gevoelsuitingen

WAAROM OPVOEDEN IN DRAMATISCH SPEL? Dramatisch spel in de kleuterklas: De vier ervaringssituaties Zelfstandig spel improvisatie - vrij Poppenhoek – poppenkast – bouwhoek met wereldmateriaal – maquette in de zandtafel Ontwikkelingsondersteunend leren sterk gestuurd Kennis en ervaringen verwerven Nastreven van enkele doelen Ontmoeten beschouwen Klaspop bij onthaalmoment Poppenkast als aanzet tot thema Explorerend beleven begeleiden Op onderzoek uit gaan en manipuleren van materiaal Soms kan je als Lk. je beperken tot een hint geven of tot materiaal ter beschikking stellen

WAAROM OPVOEDEN IN DRAMATISCH SPEL? Opvoeden tot dramatisch spel pag. 19 Bij dramatisch spel gaat het om een natuurlijk samenspel van BESCHOUWEN CREËREN NABESCHOUWEN Met als muzische grondhouding: - speels met hoofd hart en handen - op een expressieve en creatieve manier

OPVOEDEN IN DRAMATISCH SPEL 3.1 BESCHOUWEN Leren kritisch kijken en luisteren Leren genieten Een eigen mening leren vormen en uiten Media 3.2 CREËREN 3.3 EEN MUZISCHE GRONDHOUDING ONTWIKKELEN

DRAMATISCH SPEL DIDACTISCH ORGANISEREN AANDACHTSPUNTEN pag. 27 Sfeer scheppen, meespelen en begeleiden (bespreken) Veel kansen om te exploreren en experimenteren Respect voor de ontwikkeling

DRAMATISCH SPEL DIDACTISCH ORGANISEREN Begeleid spelmoment: pag. 30 exploratiekansen in een opwarming (juiste sfeer) experimenteren > werken aan specifieke dramadoelen vorm geven nabespreken

DRAMATISCH SPEL: WAAR STAAT DAT VOOR? DRAMATISCH SPEL OP SCHOOL: WANNEER KAN DAT? BIJ DE UITWERKING VAN THEMA’S EN PROJECTEN IN GELEIDE SPELMOMENTEN TOEGEPAST IN ANDERE ACTIVITEITEN Een leerinhoud verwerken Een leerinhoud inleiden Een leerinhoud verduidelijken Dramatisch spel kan ook tijdens het vrij spel. Tijdens een kijkmoment

DRAMATISCH SPEL DIDACTISCH ORGANISEREN Voorbeelden meevolgen in syllabus pag 9. KLEMTOON OP WAARNEMING EN CONCENTRATIE Zintuigspelen Concentratiespelen KLEMTOON OP BEWEGING Kringspelen Mime- en pantomimespelen ‘Vertelpantomime’ Beeldenspelen

5 DRAMATISCH SPEL DIDACTISCH ORGANISEREN KLEMTOON OP IMPROVISATIE EN TAAL Improvisatiespelen ‘Poppenhoek’, materiaalkoffer Rollenspelen

5 DRAMATISCH SPEL DIDACTISCH ORGANISEREN KLEMTOON OP MATERIAAL EN TAAL Spelen met materiaal Poppenspel Schimmenspel TV-spel Maskerspel

5 DRAMATISCH SPEL DIDACTISCH ORGANISEREN KLEMTOON OP MUZIEK Zang- en dansspelen Spelen met verhalen

5 DRAMATISCH SPEL even zoeken ….. Welke kansen biedt deze activiteit om …. SFEER SCHEPPEN EXPLORATIEKANSEN SCHEPPEN EXPERIMENTEREN VORMGEVEN NABESPREKEN !!!!! B Bij deze activiteit ligt nadruk ligt op Waarneming en concentratie Beweging Improvisatie en Taal Materiaal en Taal Muziek