Deel 3: ik zing een vrolijk lied, de zon schijnt zie je ‘t niet… W.O. thema over bergen en rivieren, in de zon en door de regen…
Opdracht: Dit is zelfstandig werk, ga naar onze blog en lees de opdracht: http://jufaafke.skynetblogs.be/
A. De windsnelheid De windsnelheid wordt gemeten met een anemometer en wordt uitgedrukt in km/uur of m/sec
B. De schaal van Beaufort Kijk even mee: klik op het mannetje Nu in WS p.28
C. Het weerbericht Speel even mee… klik op de thermometer Dit was gemakkelijk, maar nu in het echt WS p. 29
D. Enkele meetinstrumenten Barometer Meet de luchtdruk, uitgedrukt in hectopascal
D. Enkele meetinstrumenten pluviometer Meet de hoeveelheid gevallen neerslag, 1 mm neerslag is 1 l water per m2
D. Enkele meetinstrumenten hygrometer Meet de luchtvochtigheid, bijvoorbeeld in een museum, een sauna, een broeikas,…
D. Enkele meetinstrumenten anemometer Meet de windsnelheid uitgedrukt in km/uur of m/sec
D. Enkele meetinstrumenten zonneschijnmeter Meet het aantal uren volle zon op een bepaalde plaats
D. Enkele meetinstrumenten Buienrader Toont op een beeldscherm regenzones en wolkenvorming
D. Enkele meetinstrumenten Thermometer Meet de temperatuur in graden Celsius
D. Enkele meetinstrumenten Wat hoort bij elkaar? Spel, klik op het mannetje! Vul nu WS p.30-31 in!
E. Eenvoudige determineertabel voor klimaten Ga naar deze site en lees dit grondig: http://geogenie.deboeck.com/public/modele/geogenie/content/vademecum/Klimaat4.pdf Probeer nu in je WS p. 32-34 in te vullen
F. Het klimaat over de hele wereld Zoek voorbeelden in de atlas. Neem een atlas en zoek een kaart waarop je het klimaat (droog, warm, koud, nat) kan vinden. En een kaart waarop je de vegetatie (tropisch regenwoud, steppe, woestijn, …) Bij elke vorm (klimaat en vegetatie) minstens twee landen!
Ben je klaar met je WS? Vraag de correctiesleutel aan de juf Ga naar de klasblog en maak enkele oefeningen op W.O. http://jufaafke.skynetblogs.be/