Eric Goubin1 Vrijetijdsonthaal gewikt & gewogen Eric Goubin.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Opleidingsadviseur Fundeon
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Bordmedium in de toekomst?  of 
De mosterd bij Abraham halen
Provinciaal Verbond voor Volkstuinen Antwerpen vzw Algemene Vergadering van 22 maart 2014 Volkstuin wordt TUINHIER Bertho Beusen 22 maart 2014.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Ouderenweekcampagne Actief ouder worden, een leven lang • Ouderenweek 2012: november • Europees Jaar 2012 ‘Actief ouder worden en solidariteit tussen.
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
20 jaar Open Monumentendagen 2008 RESULTATEN VAN PUBLIEKE OPINIEPEILING Nobody’s Unpredictable Oktober 2008 IPSOS BELGIUM Waterloo Office Park Drève Richelle,
Jongeren, internet en seksualiteit
Reflectienamiddag UiT en Toerisme 03/10/2008.  Genk wordt in de markt gezet als een belevingsvolle toeristische stad die haar bezoekers op een wervende.
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Onthaalbediende in gezondheidszorg
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
Werkgroep De Redakse een samenwerkingsverband tussen Leerpunt Meetjesland en Wijkcentrum De Kring Hoe drempels en knelpunten overbrugd worden…
Presentatie deelsite ‘vrije tijd’
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Into the jungle Zaterdag 18 mei 2013 Gallerie Café CHV-Noordkade Veghel 19:30 – 00:30.
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Ment Gillissen. Ervaringen eerste ronde  Algemeen: oordeel Programmaraad kwaliteit valt tegen! Veel geld gaat naar:  Grote patiëntenorganisaties; 
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Eric Goubin1 Vrijetijdsonthaal gewikt & gewogen Eric Goubin.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
OVERZICHT Wat is de rechtenverkenner Zoekmogelijkheden –van A-Z / trefwoord –doelgroep / thema –persoonlijk profiel Handige tools –algemene rechten verbergen.
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Eric Goubin1 Je communicatienetwerk onder de scanner: de communicatieaudit Eric Goubin 2de dag van de Cultuurcommunicatie, 13 december 2004.
Collectieve Cultuur Marketing
Cultuurparticipatie bij jongeren
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Family Friendly Toolkit: een Vlaamse herwerking. Vlaamse versie: wat en waarom? Vlaamse versie -Jong geleerd… -Families belangrijke doelgroep -Vraag uit.
Participatie en een Klantenraad
Milieutrefdag 4 juni 2009 Open een bezoekerscentrum in een natuurgebied.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Lessen 17 / 40 De mensen die recent lessen hebben gevolgd hebben deze beoordeeld op 4 aspecten. In de getoonde grafiek steekt 1 aspect negatief af t.o.v.
Pleased to meet you… in Stadsbibliotheek Zottegem.
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Kinderen op social media: hoe ga je daar als ouder mee om?
Klanttevredenheidsonderzoek 2012
Een catechesejaar plannen.
Uit in Brabant Doel: stimulering cultuurparticipatie Initiatief van: Brabants Bureau voor Toerisme Provinciale Bibliotheekcentrale Omroep Brabant Provincie.
Participatie in de praktijk
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
In&Uit Hasselt Naar een nieuw toeristisch- cultureel- en vrijetijdsonthaal Jean-Pierre Swerts Themadag Vrijetijdsonthaal 26 september 2005.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
“Digi-bord toepassing sollicitatietraining” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Tom, Trainer.
In samenspraak. Het gesprek tussen musea en gemeenten  Landelijk Contact van Museumconsulenten  Museumvereniging  Vereniging van Nederlandse Gemeenten.
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Projectvoorstelling ….
Een format met mogelijkheden voor lokale samenwerkingen
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Transcript van de presentatie:

Eric Goubin1 Vrijetijdsonthaal gewikt & gewogen Eric Goubin

2 Drie coupletten   Onthaal & communicatie   Kwalitatief vrijetijdsonthaal: bloemlezing vanop de werkvloer   Aandachtspunten

Eric Goubin3 Eerste couplet: Vrijetijdsonthaal & -communicatie

Eric Goubin4 Vrijetijdsonthaal & -communicatie   Communicatie = kwestie van elkaar vinden – –=> kwestie van vinden: aanbieder/communicator zoekt & vindt & bereikt cliënt, die al dan niet op de info ingaat – –=> kwestie van gevonden worden: zoekende cliënt vindt & komt in contact met aanbieder/ communicator – –Doorgaans combinatie van beide elementen

Eric Goubin5 Vrijetijdsonthaal =   onthaal vrijetijdsparticipant die: – –door de vrijetijdsinstelling “gevonden & bereikt” is... – –de vrijetijdsinstelling zelf gevonden heeft...  ...en waarbij die vrijetijdsparticipant één of meer verdere stappen zet:

Eric Goubin6 ...en waarbij die vrijetijdsparticipant één of meer verdere stappen zet: –Meer precieze info zoeken (inhoudelijk en/of praktisch) (online, telefonisch, via drukwerk, ter plaatse) –Aanverwante info zoeken (inhoudelijk en/of praktisch) (online, telefonisch, via drukwerk, ter plaatse) –Reserveren (verschillende mogelijkheden) –Naar de locatie komen (eigen vervoer/openbaar vervoer) –Binnen komen –Ter plaatse onthaald worden –Beleving van de locatie –Beleving van de activiteit(en) –Beleving randvoorzieningen (toilet, cafetaria,...) –Buiten gaan –Terugkeren...?

Eric Goubin7  Onthaal omvat verschillende elementen: –Digitaal onthaal (website) –Telefonisch onthaal –Persoonlijk onthaal –Architectuur & interieurvormgeving –Bewegwijzering naar en in het gebouw –Infovoorzieningen in gebouw: diepte & breedte –Randvoorzieningen –Terugkeerstimuli

Eric Goubin8 De vrijetijdsparticipanten: verschillende types...  Frequentie van vrijetijdsactiviteit: nooit/incidenteel/regelmatig/vaak/voortdurend  Intensiteit van vrijetijdsactiviteit: light/medium/heavy  Interesseniveau in vrijetijdsthema: van geen tot zeer veel interesse  Sociale component van vrijetijdsactiviteit: van “individueel” tot “in gezelschap”  Specifieke doelgroepen: jongeren, senioren, jonge gezinnen, etnisch-culturele minderheden  => gevolgen voor communicatie & onthaal

Eric Goubin9 Tweede couplet: Kwalitatief vrijetijdsonthaal: bloemlezing van op de werkvloer

Eric Goubin10 Onderzoek onthaal cultuurcentra  Onderzoek naar: telefonisch onthaal & onthaal ter plaatse  Waar & wanneer? –Najaar 2002: cultuurcentra Vlaams-Brabant (i.s.m. Vlabr’Accent) –Najaar 2003: selectie van 17 cultuurcentra in Vlaanderen (i.o. Cultuur Lokaal)  Onderzoeksinstelling: KHMechelen  Methodiek: mystery guests m.b.v. een observatievragenlijst

Eric Goubin11 Telefonisch onthaal  In 25% van de gevallen moet je 1 tot 5 minuten wachten vooraleer je telefonisch geholpen wordt (75% = OK)  In bijna 20% van de centra wordt het telefonisch onthaal als onvriendelijk ervaren (80% = OK)  Maar doorgaans: snel, vlot, vriendelijk, efficiënt telefonisch onthaal

Eric Goubin12 Op weg naar het Cultuurcentrum...  1 cultuurcentrum op 2 is moeilijk te vinden, voor wie zich baseert op wegwijzers  Enkele ervaringen: –“Het CC maakt deel uit van het gemeentehuis: als je dat weet, moet je gewoon de wegwijzers naar het gemeentehuis volgen...” –“Ik volgde de wegwijzer naar CC Boesdaelhoeve, vervolgens de wegwijzer naar CC, om uiteindelijk bij een ander CC uit te komen...”

Eric Goubin13  1 cultuurcentrum op 2 valt nauwelijks of niet op in het straatbeeld  Enkele ervaringen: –“De bierreclame valt meer op dan het paneel van het CC” –“Het lijkt wel een grote fermette” –“Ik neem de ingang ‘ontmoetingscentrum’ en kom in een sportcentrum terecht...”

Eric Goubin14 Onthaal in het cultuurcentrum  In 1 cultuurcentrum op 2 is onthaalbalie/ kantoor niet (meteen) zichtbaar  Enkele ervaringen: –“Er is alleen iemand aan de balie ‘kaartenverkoop’. De balie ‘informatie’ is gesloten.” –“De balie aan de ingang is dicht. Maar er hangt een duidelijke affiche dat je op eerste verdieping op het secretariaat terecht kan. Daar is ook een balie, maar die is eveneens dicht. Achter de deur met het opschrift ‘secretariaat’ zit wel iemand die je verder helpt.”

Eric Goubin15 Selectie uit de conclusies   Aanwezigheid van openbaar vervoer (ook info hierover)   Vinden hoofdingang laat vaak nog te wensen over   Doorgaans onduidelijke bewegwijzering in CC’s   Gemengde indrukken mbt verlichting, geuren, sfeer, esthetiek   Vlotte bediening aan onthaal   CC’s zijn netjes   Vlotte en to-the-point infoverstrekking mbt cultureel programma en vormingsaanbod   Onthaal is vriendelijk, goed tot matig voorbereid op vragen   Gemiste kansen ivm aanvullen klantenbestand   Toiletten zijn OK, hoewel niet steeds even vlot te vinden   Bij het buitengaan: quasi steeds infolders o.d. op tafels of displays te vinden

Eric Goubin16 Onderzoek toeristische infokantoren   Onderzoek naar: bezoekersprofiel & informatie- noden, incl. een onderdeel m.b.t. onthaal-aspecten   Waar & wanneer: – –Zomer 2004 – –32 toeristische infokantoren   Instelling: Toerisme Vlaanderen   Methodiek: Bezoekersenquête (630 bezoekers)

Eric Goubin17 Selectie uit de conclusies   1 bezoeker op 5 passeert per toeval   Toerist/bezoeker prefereert persoonlijk onthaal: – –50% alleen persoonlijk onthaal – –47% combinatie persoonlijk onthaal & self-service – –3% alleen self-service   Verschillende reikwijdte van infonoden: – –83% enkel komt voor info over betrokken stad/gemeente – –32% voor info over stad/gemeente + over elders in Vl/Br – –17% enkel info over elders in Vl/Br

Eric Goubin18   Zeer grote tevredenheid over: – –Aard & kwaliteit informatie – –Taalkennis personeel – –Vriendelijkheid & behulpzaamheid   Vindbaarheid van het kantoor aandachtspunt   Niet iedereen even tevreden over openingsuren   Bezoeker/toerist bekomt vooraf zijn info via: – –Internet (74%) – –Reisgidsen (55%) – –Ander infokantoor (30%) – –Pers, radio, tv (28%) – –Reisbureau (18%)

Eric Goubin19 Derde couplet: Aandachtspunten voor een eigentijds & kwaliteitsvol vrijetijdsonthaal

Eric Goubin20 Het Eénloket ?!  Illusie?  Wildgroei?  Noodzaak?

Eric Goubin21

Eric Goubin22 Zoekgedrag: intuïtief & verschillend...  Ideaal zijn verschillende toegangen tot informatie, evenwel in aantal begrensd tot: –één per stad/gemeente (telefonisch, online, onthaal ter plaatse) –één per thema, bvb. vorming (telefonisch, online) –één per doelgroep, bvb. jongeren (telefonisch, online, onthaal ter plaatse) –één per instelling, bvb. museum X (telefonisch, online, onthaal ter plaatse)

Eric Goubin23 Gevecht tegen de verkokering, want vaak nog te veel:  Eigen Koker Eerst & Alleen  versnippering van informatie  dubbel werk  eigen idées fixes  wantrouwen  vooroordelen & terughoudendheid m.b.t. samenwerking  illusies over (wijze van & randvoorwaarden tot) samenwerking

Eric Goubin24 Onthaal met aandacht voor specifieke doelgroepen   Jongeren   Gezinnen met kinderen   Personen met een handicap   Anderstaligen (meertaligheid?!)  ...

Eric Goubin25

Eric Goubin26

Eric Goubin27

Eric Goubin28 Complementariteit van oud(st)e en nieuw(st)e media  evenwaardigheid van de media, maar... ... zeer sterk toenemend belang van digitale media bij àlle doelgroepen –Bvb. Digipolis/Dimarso-onderzoek in Antwerpen: voor het opzoeken van culturele info kiest 53% voor Internet, 19% voor de telefoon en 19% voor de balie  => investeringen moeten evenwichtig zijn i.f.v. de verschillende onthaalvoorzieningen

Eric Goubin29 Competent onthaalpersoneel   Van beschutte werkplaats naar vlotte helpdesk   Volwaardig, geaccepteerd en gerespecteerd   (Klant)vriendelijk   Empathisch   Meedenkend   Kennis van zaken   Informeringsvaardig   Zelfredzaam   Dispatchingfunctie   Antennefunctie naar medewerkers en beleid

Eric Goubin30 Van stedelijke website naar digitale stad (of gemeente)?   Een stad is meer dan haar diensten   Van vrijetijdsonthaal naar interactieve vrijetijdsbeleving?

Eric Goubin31

Eric Goubin32 Vrijetijdsonthaal: moet (alleen) de overheid dit doen?   Een kwestie van rollen & keuzes: – –Stimuleren, initiëren, monopoliseren, loslaten...   Ruimte voor: – –overheidsinitiatief – –individueel initiatief – –initiatieven verenigingsleven, middenveld... – –commercieel initiatief – –allen...   Vrijetijdsbeleving als: – –Consument / klant, dan wel als... – –...participant

Eric Goubin33   Onthaal in de vrijetijdssector is veelzijdiger & complexer dan velen vermoeden   Onthaal vergt hier een doordachte aanpak, met aandacht voor verschillende publieken, verschillende gevoeligheden, verschillende onthaalcomponenten   Investeringen te voorzien i.f.v. informatienoden en gebruikte infokanalen   Doe iets i.v.m. je onthaal: bekijk jezelf of laat je onderzoeken... Tenslotte