CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN… Hét publiek bestaat niet. Je kan het eindeloos opdelen in verschillende doelgroepen/segmenten. Hoe ga je daarmee om? DE ULTIEME CULTUURBELEVING… Uiteraard is er in eerste instantie ‘het aanbod’ zelf. Toch betekent cultuurparticipatie voor veel mensen méér dan dat… PROEVEN VAN CULTUUR… Vooral ‘nieuw’ en ‘ander’ publiek bereiken vergt een aangepaste benadering. Op het vlak van marketing en communicatie, maar niet alleen…
ProductPubliek PUBLIEKSWERKING PUBLIEKSBEMIDDELING COMMUNICATIE - MARKETING. denken in product/publiek-combinaties. ken je zelf ! waar sta je voor ? wat wil je bereiken ?. ken je publiek ! wie bereik je ? wie wil je bereiken ?. eerder productgericht of eerder publieksgericht ?
ProductPubliek PUBLIEKSWERKING PUBLIEKSBEMIDDELING COMMUNICATIE - MARKETING. maximalisatie van potentieel publieksbereik -> toeleiding naar het bestaande aanbod. (on)mogelijkheden van marketing en communicatie. belang van cultuurmarketing in een steeds drukker bezette én verzadigde vrijetijdsmarkt
ProductPubliek PUBLIEKSWERKING PUBLIEKSBEMIDDELING COMMUNICATIE - MARKETING Het bereiken van écht nieuw en ander publiek veronderstelt vaak ook andere benaderingen : qua methodiek, qua positionering, qua aanbod
Onderzoek Re-Creatief Vlaanderen : ook mijlpaal voor CultuurNet Vlaanderen… 1.Groot aantal incidentele participanten en prospecten: kennismaking > doorstroming > binding 2.Cruciaal belang van cultuurstimulansen aan kinderen, zowel in het ouderlijk milieu als in het onderwijs 3.Belang van het vrijetijdsnetwerk van mensen en de kracht van interpersoonlijke communicatie
4. Het belang van cultuurbeleving in de eigen regio: cultuur heeft zijn eigen ‘Zone 30’ 5. Het belang van de media : landelijke en regionale media, cultureel driesporenbeleid VRT, digitale media,… Combinatie van cultuurprikkels en cultuurservices Partnerships op diverse vlakken