Collectieve Cultuur Marketing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Ambassadeurs Latent Talent Vrijwilligers van allochtone origine vertellen over hun eigen schoolloopbaan en werkervaring(en)
Kunst, cultuur en duurzaamheid... Steven Vromman – Low Impact Man.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Wat is interactieve marketing?
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
TiNCK? Ticket Informatie Cultuur Knooppunt Virtueel cultuurloket: Initiatief Provincie West-Vlaanderen: Onderdeel dienst cultuur.
Broodje Brussel Dag van de Cultuurcommunicatie 13 december 2005 Frank Ilsbroux.
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Studiedag VVSG i.s.m. CRKC
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
Themadag No Fake! Studenten Uitburo Brussel, 18 oktober 2004 Irma van Lierop Hoofd Publieksontwikkeling Rotterdam Festivals.
Cultuurnet Vlaanderen Meten is weten 4/6/2009. De Theorie.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Prospekta Collectieve kunstmarketing sinds 8 jaar.
Korte Meer 3 B-9000 Gent Belgium tel. +32 (0) www.re-creatiefvlaanderen.be fax +32 (0)9 264 Onderzoek en beleid.
MUSEA BRUGGE 14 musea 4 museumgroepen per museumgroep: 1 team overkoepelende diensten.
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Werkconferentie FNV Bouw “Toekomst A-lijn” NBC Nieuwegein 25 november 2006.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Business Marketing Management
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Citymarketing Hilversum 2006
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
Evenementencommissie RCU Zwolle
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Geïntegreerd vrijetijdsbeleid
Uit in Brabant Doel: stimulering cultuurparticipatie Initiatief van: Brabants Bureau voor Toerisme Provinciale Bibliotheekcentrale Omroep Brabant Provincie.
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
In&Uit Hasselt Naar een nieuw toeristisch- cultureel- en vrijetijdsonthaal Jean-Pierre Swerts Themadag Vrijetijdsonthaal 26 september 2005.
Workshop regionale cultuurcommunicatie Kortrijk - 08/06/2006.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
5. De Klant De netwerkmaatschappij en De klant Minor Digital Marketing
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Communicatie & Programmering Stelling van Amsterdam Doelstellingen Vergroten naamsbekendheid van de forten van de Stelling van Amsterdam Bevorderen van.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Meedoen of meetellen? Conferentie Actieve Burgers, Vitale Wijken 28 januari 2010 Jale Simsek INOVA.
Bevraging streekproducten
Lokaal Sociaal Beleid.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Customer service & Relatiemanagement
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Collectieve Cultuur Marketing

Wat Doelstelling: collectieve marketing beoogt in eerste instantie vraagverruiming Nevendoelstellingen: Versterking imago, vergroten bekendheid, creëren politieke aandacht, genereren media aandacht,… Hoe: Instellingen onderling Overkoepelende organisatie Actieradius: Binnen sector / discipline Binnen specifieke geografische ruimte (steden, regio’s,..) Gericht naar specifieke doelgroep (jongeren, senioren,…)

Wat Collectieve versus individuele marketing Men vergelijke het met een taart: Individuele marketing gaat over de onderlinge verdeling van de stukjes die samen de taart uitmaken Collectieve marketing wil die hele taart groter maken. Collectieve marketing moet altijd gezien worden als een complementair instrument. Het komt uitdrukkelijk niet in de plaats van de marketing mix van de individuele organisaties; het komt er bovenop. De uitvoering van een collectief programma mag geen afbreuk doen aan de zelfstandigheid van de participerende organisaties. Het merkimago mag geen schade lijden onder het collectieve imago.

Collectieve cultuurmarketing in steden en regio’s

Inleiding / Aanleiding Collectief beeld van een stad of regio als cultuurstad /regio uitdragen Structurele lange termijn oplossingen i.p.v. ad hoc oplossingen Samenwerking met andere beleidsdomeinen Beter inzetten van bestaand instrumentarium, dat nu zeer gefragmenteerd is Specifieke doelgroepen aanspreken kan beter gezamenlijk In de communicatie het (artificiële) onderscheid tussen stedelijke en niet-stedelijke cultuuractoren doorbreken Het publiek moet kunnen beschikken over degelijke en volledige overzicht van het aanbod en makkelijk informatie vinden De cultuurhuizen ontwikkelen elk hun eigen communicatieplan. Een huizenoverkoepelende strategie is er niet. 26 februari 2003

Collectieve communicatie culturele aanbod in een stad of regio Missie Collectieve communicatie van het culturele aanbod in een stad of regio naar diverse publieken

Afbakening collectieve cultuurcommunicatie van het culturele aanbod in een stad naar diverse publieken Cultuurcommunicatie: ≠ city marketing ≠ toerisme marketing ≠ communicatie over het cultuur beleid actieve werving / promotie voor informatie over / onthaal

Afbakening Collectieve cultuurcommunicatie van het culturele aanbod in een stad naar diverse publieken instellingoverschrijdende / collectieve communicatie verschillend van instellinggebonden communicatie vergroten van het publiek i.p.v. verdelen bestaand publiek kan uitgaan van stedelijke en niet-stedelijke organen per definitie complementair aan communicatie-inspanningen van individuele instellingen en organisaties

Afbakening gemeenschappelijke cultuurcommunicatie van het culturele aanbod naar diverse publieken Culturele aanbod: breder dan de ‘kunsten’ in de stad gecreëerd, aanwezig, getoond professioneel en amateur aanbod

Afbakening gemeenschappelijke cultuurcommunicatie van het culturele aanbod naar diverse publieken Diverse publieken: algemeen of doelgroepen benadering ? ( kinderen, jongeren, studenten, gezinnen, allochtonen, toeristen, senioren,…) niveau stad & deelgemeenten / regio / provincie / Vlaanderen / buitenland

Relatie met andere sectoren Cultuur Citymarketing Toerisme

Relatie met andere sectoren Promotie en Communicatie Onthaal en receptieve werking Relatie met andere sectoren Cultuur Cultuur Toerisme Citymarketing Toerisme

Kader cultuurcommunicatie Aanbod Informeren promotie voeren publiek werven ……. Informatie zoeken ticket kopen participeren ……. Publiek

Kader cultuurcommunicatie Aanbod Publiek Promotie en Communicatie Onthaal en receptieve werking Ondersteunende werking

Kader cultuurcommunicatie Promotie en Communicatie Print media Digitale media Audiovisuele media Promotie acties & events Persbewerking Publiciteit Databasemarketing Doelgroepenmarketing Distributie Objectieven: vergroten van de markt (e.v.) realiseren van efficiency en kostenbesparing

Kader cultuurcommunicatie Onthaal en receptieve werking Informatie Reserveringen Bewegwijzering Bereikbaarheid Parking (openbaar) Vervoer Visibiliteit instellingen Objectieven: maak het de consument zo makkelijk mogelijk

Kader cultuurcommunicatie Individuele instelling Informatie en reserveringen (beperkte openingsuren en kanalen) (via eigen balie / telefoon / Internet) Interne bewegwijzering Eigen parking Visibiliteit eigen gebouw Kader cultuurcommunicatie Instellingen gezamenlijk Informatie en reserveringen (1 aanspreekpunt / max openingsuren) (via centrale balie / contactcenter / Internet) Bewegwijzering in de stad Bereikbaarheid stedelijke parkings / openbaar vervoer Eenduidige visibiliteit instellingen Klant

Kader cultuurcommunicatie Stad Provincie Culturele dienst - Beleid - P & M - Administratie - Reserveringen - Informatie Dienst Cultuur - Beleid - P & M - Administratie - Reserveringen - Informatie CULTUUR WINKEL - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M - Programmatie Theaters, opera's, concertzalen, musea, culturele centra,... - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M Programmatie Tijdelijke culturele happenings en events

Kader cultuurcommunicatie TOERISTISCH CULTUREEL SERVICECENTER Stad Provincie Toeristische dienst - Beleid + productontwikkeling - Promotie en Marketing - Opvang trade en pers - Administratie - Reserveringen - Informatie Culturele dienst - Beleid - P & M - Administratie - Reserveringen - Informatie Toeristische dienst - Beleid + productontwikkeling - Promotie en Marketing - Administratie - Reserveringen Informatie Dienst Cultuur - Beleid - P & M - Administratie - Reserveringen - Informatie TOERISTISCH CULTUREEL SERVICECENTER - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M - Programmatie Theaters, opera's, concertzalen, musea, culturele centra,... - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M Hotelreserveringen, bootjes,... Andere commerciële diensten - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M Programmatie Tijdelijke culturele happenings en events - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M Tijdelijke commerciële diensten ??

Kader cultuurcommunicatie Stad Provincie Toeristische dienst - Beleid + productontwikkeling - Promotie en Marketing - Opvang trade en pers Administratie Reserveringen Informatie Culturele dienst - Beleid - P & M Administratie Reserveringen Informatie Sport & recreatie - Beleid - P & M Administratie Reserveringen Informatie Toeristische dienst - Beleid + productontwikkeling - Promotie en Marketing Administratie - Reserveringen Informatie Culturele dienst - Beleid - P & M Administratie Reserveringen Informatie Sport & recreatie - Beleid - P & M Administratie Reserveringen Informatie VRIJETIJDSWINKEL - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M - Programmatie Theaters, opera's, concertzalen, musea, culturele centra,... - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M Hotelreserveringen, bootjes,... Andere commerciële diensten - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M Sportcentra Recreatie- domeinen - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M Programmatie Tijdelijke culturele happenings - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M Tijdelijke commerciële diensten ?? - Informatie - Reserveringen - Beleid - P & M Tijdelijke Sport evenementen

Kader cultuurcommunicatie Ter plaatse Per telefoon post fax e-mail Via website EERSTE OPVANG BALIE ism toerisme CONTACT CENTER ism toerisme en servicecenter WEBSITE ism servicecenter info info info info VERWERKING BALIE BACK OFFICE Handling / fullfilment / verzending WEBSITE Ter plaatse telefoon fax e-mail Post Via website RESPONS

Kader cultuurcommunicatie Ondersteunende werking Database aanbod Database consumenten Overlegstructuren Objectieven: ontwikkeling van basisinstrumenten voor instellingoverschrijdende marketing

Kader cultuurcommunicatie Database van het aanbod Centraal en eenmalig verzamelen Centraal opslaan in flexibel platform Maximaal ontsluiten

Kader cultuurcommunicatie Database van het aanbod Overall coördinatie

Kader cultuurcommunicatie Database van de klanten Direct marketingacties van collectieve organisatie Direct marketingacties van individuele instellingen Overall coördinatie Functionaliteiten Analyse van publieken Databank Data exchange NAW gegevens + kenmerken Samenbrengen bestaande databases Gegevens verzamelen via nieuwe acties Gegevens verzamelen via centrale ticketing

Kader cultuurcommunicatie Coördinatie stelt strategisch plan / budget op, organiseert overlegplatform, zoekt afstemming met diensten en actoren,… Promotie en Communicatie Onthaal en receptieve werking Print media Brochures / folders Advertenties Affiches Digitale media Audiovisuele media Promotie acties / events Persbewerking Ondersteunende databanken Aanbod Consumenten Informatie & Reserveringen via infobalies via contactcenter via websites Extra services Bewegwijzering Bereikbaarheid Visibiliteit instellingen Integratie met Toerisme

Kader cultuurcommunicatie In the long history of humankind (and animal kind, too) those who learned to collaborate and improvise most effectively have prevailed (Charles Darwin)