Praktijkpresentatie: De Opleidingsschool als start voor duurzaam professionaliseren
SAMEN opleiden congruentie DUURZAAMHEID
Samen opleiden In onze Opleidingsschool betekent 'samen opleiden' ook 'samen vormgeven'. Dat klinkt logisch, maar op de manier waarop wij het doen is het heel lastig. Dit proces achten wij essentieel. Het is gemakkelijker om de taken te verdelen en op elkaar af te stemmen. Wij kiezen ervoor om aan elke taak te werken in een duo, bestaande uit een FC-collega en een NHL-collega, of een koppel van drie of vier. Dit is soms een hele uitdaging… Zo hebben we meegemaakt dat twee begeleiders van bijeenkomsten van studenten ervoor kozen om niet samen maar in of meer om de beurt leiding te geven aan de bijeenkomsten. Ze overlegden wel, maar waren er meestal niet samen bij en 'deden elk hun eigen ding' met de groep. Niet de bedoeling…. maar als beide collega's zich daar zeer comfortabel bij voelen en de studenten vinden de bijeenkomsten op zichzelf zinvol, dan is het lastig om toch die confrontatie aan te gaan vanuit een ander belang dan het directe. Als dat dan zo complex is, waarom doen we dat dan zo? Omdat het oplevert.
𝑎 2 + 𝑏 2 = 𝑐 2 SAMEN = … bijvoorbeeld werken in duo’s rondom TAKEN zoals: plaatsing van studenten onderzoeks werkplaats intervisiebijeenkomsten werkplekleren
Congruentie Wij denken dat je werkelijk opleiden in de school niet kunt vangen in systemen, maar dat het permanent zoeken is. Het is nooit af en dat is ook niet de bedoeling. Het zoeken staat voorop. dat geldt voor de student, en dus geldt het ook voor ons: congruentie. Wij debatteren over begrippen als 'onderzoekende houding' en buigen het dan om naar bijvoorbeeld 'op zoek gaan naar de vraag'. Professionalisering van de docent gaat altijd door, daarom dóen wij het en laten we het de studenten ook zien. Zij maken expliciet deel uit van ons permanente ontwerpproces en beschouwen het daardoor als vanzelfsprekend dat een docent zich blijft ontwikkelen.
De ontwikkeling van onze Opleidingsschool is dus gebaseerd op dynamiek. Dat is niet gemakkelijk, want je wilt graag sturing geven.
Domino… De bedoeling van die recordpoging was: alles in beweging brengen door uiteindelijk op één plek een steen aan te tikken. Dat zou een enorme golf veroorzaken, maar het was een gecontroleerde golf, met extra waarborgen, andere routes, enz. Toen kwam er een musje…. en dat werd een gevaarlijker dynamiek. In onze Opleidingsschool vliegen regelmatig musjes binnen. Moeten wij ze neerschieten? Of toejuichen?
Margriet van der Werff (Friesland College) m.van.der.werff@fcroc.nl Sjouke Wouda (NHL Hogeschool) s.wouda@nhl.nl Sanne Rikst Dooper (Friesland College) s.r.dooper@fcroc.nl