Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Annemie Dillen Faculteit Theologie en Religiewetenschappen KU Leuven
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Binnen een VPG-setting
MUZIEK : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
De Vrouw Toen God De Vrouw schiep was hij op de zesde dag nog laat aan het werk. Een engel kwam langs en zei: “Waarom duurt het maken van deze zo lang?”
Een vrouw te zijn.
Ga eens na wat je nalaat Uw nalatenschap en de Successiewet.
Social media gebruiken om een baan te vinden
Communicatief gedrag + / -
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontdekzondag Kijk… naar de leden van je gemeente als een moeder naar haar kind.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen
Woord van Leven April 2014.
Presentatie A&O netwerk Arbeid & Organisatie van het NIP Nederlands Instituut van Psychologen darwine.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant College IJdoorn Workshop docenten Dinsdag 7 januari.
We leven vandaag in een gunstige tijd God groot in de liefde Ons leven: gave en roeping van een God groot in de liefde Maria. een zekere gids op onze.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
emotionele bankrekening
Handboek voor mantelzorgers
Uw gemeente & mensen met een beperking
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Betrokkenheid op de werkvloer
Groot is de Heer Op Toonhoogte 262 Groot is de Heer, Hij is heilig en goed Groot is de Heer, Hij is heilig en goed. Door zijn kracht staan wij.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
MUSIC : SOUVENANCE DE TOI - ALAIN MORISOD
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Open de wereld themadag FODOK en JC
“Een samenwerkingsverband van mensen in formele functies die met behulp van regels en middelen een gemeenschappelijk doel realiseren”. ORGANISATIE Mensen.
5 manieren van praten over de dood
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
Jezus volgen kan niet in deeltijd
Magister voor ouders.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Het perspectief van de mantelzorger
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Systeemgerichte benadering
De kunst van kritiek 4.15 p & 4.18 p
Contextuele hulpverlening
De kracht van positief opvoeden
Strijdmakkers « En Hij stelde er twaalf aan, opdat zij met Hem zouden zijn en opdat Hij hen zou uitzenden om te prediken. » (Marcus 3: 14)
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Dagdeel 3 conflicthantering
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
1. Zo lang als verantwoord en mogelijk, thuis blijven wonen. Een goed uitgangspunt. Dat kon met Thuiszorg, dagbesteding, thuishulp.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
Hoe pedagogisch handelen?
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Kan je zien of iemand holebi is?
Hand-Out.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven.. Het familiegesprek Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..

Families zijn er in soorten en maten..

Iedere familie heeft haar eigen regels, manier van omgaan met elkaar en met anderen..

Een manier om ernaar te kijken en zo als hulpverlener een aanpak te kunnen ontwikkelen is de Systeemtheorie

Ludwig von Bertalanffy (1901-1972): Algemene systeemtheorie als reactie op reductionistische wetenschapsbenadering

Een systeem is een georganiseerd netwerk van relaties. Alle elementen zijn met elkaar verbonden. Verandering bij een element beïnvloed het gehele systeem.

Als je alles over zwaluwen wilt weten is het niet genoeg om een vogeltje tot op het laatste botje te ontleden…

Het ‘systemische denken’ hoort er nu vanzelfsprekend bij. (voorbeelden

Ook families zijn systemen waarin ieder lid een eigen plek heeft,en waar uitgesproken en onuitgesproken regels gelden..

..die het geheel in balans houden

Voorbeelden ??

(Iván Boszormény-Nagy, 1920-1978) Contextuele benadering: - Balans van geven en nemen - wederzijdse loyaliteit

Wederzijdse loyaliteit bepaalt de balans: Horizontale loyaliteit: Geven en nemen in gelijke mate Broers en zussen Partners Vrienden Collega’s Verticale loyaliteit: De een ontvangt / de ander geeft voornamelijk Ouders en kinderen Hulpverlener en patiënt

Zowel te veel ontvangen als teveel geven werkt belastend: Zieke ouder / mantelzorger ??

Met behulp van communicatie kan de balans hersteld worden: Erkenning voor de ervaren dysbalans ??

Exploreren Wie is er waarom aanwezig? Wie heeft welke (hulp)vraag? Wat zijn de onderlinge verhoudingen? LUISTEREN en NEUTRAAL BLIJVEN!

2. Stimuleren onderlinge communicatie Uitnodigen om op elkaar te reageren: “hoe is het voor u als uw zus dit zegt?..” “kunt u zich vinden in wat….vertelt?..” “herkent u wat uw vader beschrijft?..”

3. Adviseren / beslissen Geef zorgvuldig erkenning aan mensen met een van jouw advies afwijkende mening! “Ik begrijp goed dat u liever…Mijn advies zou toch zijn…Kunt u zich daarin vinden?..”

Het blijft moeilijk terrein!