woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' 1 Presentatie onderzoek TNO en CLU ‘Effecten van businessmodellen op de ontwikkeling van de educatieve contentketen’
2woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' Onderzoeksvraag Bestaat er een positieve correlatie tussen gebruikte businessmodel (BM) kwaliteit ontwikkelde digitale leermiddelen gebruikte businessmodel (BM) kwaliteit ontwikkelde digitale leermiddelen kwaliteit ontwikkelde digitale leermiddelen gebruik door docenten Looptijd: juni 2007 – december 2008 TNO – CLU, Universiteit Utrecht
3woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' Opzet onderzoek Variabele 1: welke business modellen zijn opgeleverd? Variabele 2: ontwikkel- en exploitatieprocessen van digitaal leermateriaal Variabele 3: Kwaliteit ontwikkeld digitaal leermateriaal Variabele 4: Gebruik van ontwikkeld digitaal leermateriaal
4woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' 28 projecten
5woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' basis businessmodel PRODUCT/ MARKT ONTWERP FINANCIËLE ONTWERP TECHNISCH ONTWERP ORGANISATIE ONTWERP
6woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' voorbeeld analysegrit PRODUCT/ MARKT ORGANISATIE TECHNIEK FINANCIËLE ASPECTEN
7woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' Procesgericht (O + T) 10 9 Q 8 LRM 7 HGCN 6 O, PB, J 5 F, IA 4 K 3 D, E PRODUCTGERICHT (P + F)
8woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' enkele conclusies veel aandacht voor product/markt relatief minder aandacht voor technische en financiële aspecten geen BM met gelijke aandacht product/markt financieel en technisch
9woensdag 6 februari 2008 presentatie 'Effecten businessmodellen Educatieve Contentketen' vervolg onderzoek 1.gerealiseerd BM ontworpen BM algemeen breedtespoor: 2.Inventarisatie gerealiseerde digitale leermaterialen dieptespoor: 3.Aanpassingen in het businessmodel 4.Kwaliteit van gerealiseerde digitale leermaterialen 5.Het gebruik door de docenten