Gang van het document: achtergrond, beleidskader, toekomst Kurt De Belder.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Advertisements

WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK:
Carl Possemiers Studiedag ICT beleid Leuven, 20 juni 2006
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
WorldCat Local – Eenvoudig zoeken. In deze demo Eenvoudig zoeken: •Zoeken naar titels •De sortering van de resultaten aanpassen •De beschikbaarheid van.
Een verkooptool of webshop zonder onderhoud ? Wij hebben hem voor U ! Onze webshop stellen wij beschikbaar voor U.
Hoofd Afdeling Digitale Biblitheekvoorzieningen
Digitaal factureren/Digipoort Enschede
Digitaal Depot. Waarom een Digitaal Depot •Overheden en particulieren werken steeds meer en soms alleen nog maar digitaal; •Gebruikers verwachten digitaal.
Metadatering in het digitale tijdperk Erik Oltmans Hoofd Verwerking Publicaties Koninklijke Bibliotheek NVB Studiedag Vinden & Verbinden, 5 april 2007.
T.R.O. doelstelling Doelstelling ?.
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
Regelhulp Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Errol Graf, projectleider
Workflow bestellen 8 april 2009, Jacob Heeren. Overzicht presentatie -Inventarisatie richtlijnen -Workflow monografieën -Via Aleph-Acquisitie -Via Approval.
Een korte introductie…. Wanneer u zich op onze business to business website registreert, ontvangen we hiervan direct een melding.
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
H4: Begrijpen van de markt
Metadatabeheer en -beleid
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
PH 09 E V Algemeen Wat is ACES? ACES is een adviescentrum dat een volledig onafhankelijk advies kan geven op het gebied van elektronische sluitsystemen.
‘E-book readers voor advocaten’ 16 februari 2009 Uitgeverij Eburon Wiebe de Jager Ca. 60 academische uitgaven per jaar, sinds : Eerste experimententen.
Sumatra WebShop Deze presentatie toont u de uitgebreide funtionaliteit, het gebruiksgemak en het eenvoudige beheer van de Sumatra WebShop Sumatra WebShop.
Veranderen van organisatie en praktijk: mogelijkheden en consequenties Kurt De Belder, Bibliothecaris van de Universiteit.
Hoefware Automatisering paardenhouderijen
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Bart Pellens & Jens Veraa
Benodigde competenties in de bibliotheek van de toekomst
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Allemaal Content Steven Trooster & Stef Migchelbrink ICT in Onderwijs – Sociale Wetenschappen Content management en digitaal onderwijs.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Digitale Bibliotheek Op de hoogte blijven van nieuwe publicaties Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
EndNote Titels opslaan in EndNote Verder = klikken.
Digitale Bibliotheek Eigen selectie van databases bewaren Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Wetenschappelijke Bibliotheken Studiedag Onderwerpsontsluiting Den Haag, 27 april 2006.
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Gang van het document Errol Graf Bijeenkomst bestellen & beschrijven – 8 april 2009.
Elektronische bronnen (referentiepakketten) ontsluiten op titelniveau 8 april 2009.
Herinrichting “beschrijven” 8 april Inleiding Gang van het document -Verhogen efficiëntie werkprocessen beschrijven -Hogere doorvoersnelheid Rekening.
Digitale Bibliotheek Zoekresultaten bewaren Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Deze demo geeft u een kijkje in het zelfdiagnose-instrument voor de jeugdzorg. Een zelfdiagnose-instrument wordt op maat gemaakt voor de betreffende sector.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Dangerous Liaisons; over spel en overspel Nol Verhagen Directeur UB UvA Voorzitter UKB Bestuurslid FOBID Voorzitter Juridische Commissie FOBID Lid onderhandelingsteam.
Check in eigen catalogus via OpenURL. Hoe werkt dit? (firm orders) IS bestelt rechtstreeks in systeem van leverancier.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
1 WEBWIJZER MEDISCHE BIBLIOTHEEK (collectie bewegingswetenschappen) DE MEDISCHE BIBLIOTHEEK: Studeren in de bieb Openingstijden Boeken lenen Kopiëren,
De juridische context van de digitale factuur.
Naar een nationale digitale bibliotheek Bas Savenije 21 oktober 2014.
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Nike Supply Chain Management
Tiemen, Joey, Robert, Rianne. Inhoud Onderzoek Interface kiezen SWOT Prototype Testen Resultaat.
Hoe kan ik mijn persoonlijke instellingen in Digitale Bibliotheek bewaren In deze presentatie wordt voor twee onderdelen getoond hoe u dit kunt doen 1.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
E-book platform Sander van Kempen/Tony van den Bogaard.
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
1 IT Service Management Theorie (1). 2 Van ‘Beheren van dozen’ naar ‘Beheer van bedrijfsprocessen’ Bron: white paper van BMC Software. Leverancier van.
Toekomst voor de catalogus (voor niet-digitaal materiaal) belangrijkste mogelijke rollen van de catalogus: –lokaliseren van known items (“locatie”- en.
Service Blue Print Student aan het woord Dave Caljouw.
DE UT EN JOIN LISA Business Information Management & Recordmanagement Petra de JongeDecos- 1.
Bibliotheek GGz Breburg Jaarverslag 2013 en jaarplan 2014 Van nu tot dan, van oud naar nieuw.
Kennisdelen en samenwerken via GGD Kennisnet.. Hoe het begon… Eerste GGD Kennisnet in 2001 Doel: platform voor professionals die bij GGD’en werken zodat.
Universiteitsbibliotheek Gent ___________________ MeerCat en Google books FLW, 27 januari 2009.
Postbus 92, 5000 AB Tilburg Sportweg 15, 5037 AC Tilburg Jacco Schimmel Yvonne van der Steijn “Samenwerken via internet bepaalt hoe we in de nabije toekomst.
TRIJNTJE LUCASSEN Van IBL naar managementinformatie: ideeën en plannen.
SharePoint Versiebeheer
3 november 2017 Ratho Experience Day 2017.
Marktconsultatie Self-service en e-commerce portal
Kluwer The end of Publishing
marten nubé uitgeverij digitalis
Inloopsessie Aansluiten bij DSO-LV
Transcript van de presentatie:

Gang van het document: achtergrond, beleidskader, toekomst Kurt De Belder

Achtergrond  Waar hebben we het over? Selecteren, bestellen, ontvangen catalogiseren, plaatsen, betalen  Wat willen onze gebruikers? 1. snel 2. kunnen terug vinden en gebruiken 3. een goede selectie 4. zo veel mogelijk

1. Snel  Nieuwe publicaties nu kunnen gebruiken  Ik weet dat het gepubliceerd wordt/is  Het ligt in de boekenwinkel, ik kan het kopen bij amazon.com  Mijn collega’s praten er over  Waarom is het hier niet?  niet in de kast?  in de bibliotheek maar niet beschikbaar?  niet besteld?

1. Snel  Gehele proces significant versnellen  Objectief: hoe lang duurt het voordat publicatie beschikbaar is voor gebruiker na publicatiedatum?  Subjectief: hoe ervaart de gebruiker het proces? Geven we de gebruiker mogelijkheden om het proces te versnellen?

1. Snel  Hoe versnellen? Nog harder werken?

1. Snel  Hoe versnellen? Nog harder werken? Werkprocessen verbeteren Minder handelingen door nieuwe werkwijzen: digitale attendering nieuwe publicaties bestellen in systeem leveranciers (webordering) approval plans

1. Snel Minder handelingen door automatisering: Verbeteren Aleph achterkant Verbeteren Aleph – GGC relatie Elektronisch factureren Minder handelingen door (bestel-, bibliografische) records aan te schaffen van 3 de partijen (uitgevers, leveranciers, andere bibliotheken). Meten, vergelijken (benchmark) en blijven verbeteren

2. Terug vinden en gebruiken  Bibliografische records in onze systemen

2. Terug vinden en gebruiken  Bibliografische records in onze systemen  Verrijkte records

2. Terug vinden en gebruiken  Bibliografische records in onze systemen  Verrijkte records  Meer en meer van derde partijen  Leveranciers die deze diensten kunnen leveren  Aangeleverd bij aanschaf materiaal  Batch upload  Aanpassingen (automatisch/handmatig)

3. Goede selectie  Collectieplan  Faculty liaison  Selectie: combinatie approval plan / titel per titel / (aanschafreizen)

4. Zo veel mogelijk  € omzet meer onderbrengen bij grotere leveranciers  kortingen  Managementinformatie, vergelijken met andere universiteiten (concurrentie): besteden wij voldoende aan wetenschappelijke informatie?

Beleidskader Voor onderwijs & onderzoek (2006)  5.1 Werkprocessen analyseren, verbeteren en vastleggen: p  Wat willen wij als bibliotheek? Meer tijd voor andere activiteiten: faculty liaison, cursussen, paper clinics, ondersteunen onderwijs & onderzoek (Leidse publicaties), innovatie,...

Toekomst -Naar één bibliotheekorganisatie (N1B) -E-books -Hoe maken wij onze content nog beter zichtbaar in de digitale omgeving van onze gebruikers?

Dank u wel voor uw aandacht! Vragen?