Wiskunde en Woestijnen De Dynamica van Patronen: Arjen Doelman CWI & UvA.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leren in vijf dimensies
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 1 maart Universiteit Leiden.
P 3.2 Kwetsbaar ecosysteem
Van uitleggen leer je het meest
T u n e s i ë Blauw, wit en oker 2 weken was ik er in 1987 mijn eerste reis buiten Europa.
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
OGO Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie 0A412 1 Markten en sociale organisatievormen voor technologie en innovatie feedback.
Meervoudige intelligenties
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
Portfoliosysteem bij Wiskunde P. Wilders Faculteit Electrotechniek, Wiskunde en Informatica.
Fractalen zien en schilderen
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
KNAG-dag 2008 Workshop De aarde als systeem
Waar is dit goed voor? doel: conceptuele grondslag voor moleculaire binding, moleculaire structuren. benadering: fundamentele, fysische wetmatigheden,
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Tussentijdse evaluatie
Op de koffie bij de kabouters
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Kronkels, Strepen, Ribbels & Wiskunde
DE DYNAMICA VAN PATRONEN
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 Oplossing Langste Pad Probleem Cees Witteveen
Hoofdstuk 7 Risicomanagement
Vermenigvuldigen met 10 ..
De Bio- (&Geo-) Diversiteit van het CWI Arjen Doelman MAS, CWI & UvA.
Patterns in Oceans of Patronen, Oceanen & (toegepaste) Analyse Arjen Doelman, Leiden & CWI.
Tweedegraadsfuncties
Ruimte voor partnerlogo’s (plaats een wit vlak achter de logo’s om deze tekst en het kader te verbergen) Leerlijn onderzoekend leren Dick Kraaij,
Solar Influences Data analysis Center / Royal Observatory Belgium Waarom zonnetelescopen boven op een toren plaatsen? Wat is deze vreemde structuur?
Wiskunde en Woestijnen
De weegschaal methode Een goede methode om vergelijkingen mee op te lossen Klik linksonder op deze knop om presentatie te starten. volgende VMBO - Wiskunde.
Three steps to success Foutloos zinnen vertalen in drie stappen
Hogeschool Rotterdam L. Gernand| ELEKTRON
Wat je zelf vindt, weet je beter
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Natuurgerichte intelligentie
“De theorie van het inventief oplossen van problemen”
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Specialisatie grote huisdieren
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
voor familie en vrienden van
Stage: Basisschool de Klingerberg
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Met de Kennisbasis in zee!
De ondernemende student Hoofdstuk 5Bewust waarnemen & Creatief denken.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Het belang van voorlezen
‘Crosscutting concepts’ in de lerarenopleiding Harrie Eijkelhof Projectleider ECENT Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
De zomer van 2030 Gerbrand Komen Bart van den Hurk Frank Selten Geert Lenderink Albert Klein Tank © KNMI 2004.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
DISCDISC Meer inzicht in je gedragsfactoren en gedragspatronen!
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Woestijnen topografie wereld.
NTL-module ‘Proeven van Vroeger’ Daan Wegener
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
4 De wetenschap & het vraagstuk van het ontstaan van leven
Regeltechniek MERE 1:.
Gesprekstechnieken Les 5.
Numerieke modellen voor water kwaliteit model
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Transcript van de presentatie:

Wiskunde en Woestijnen De Dynamica van Patronen: Arjen Doelman CWI & UvA

Wat zijn patronen?

Zeer verschillende ordes van grootte...

(On)regelmatig

Patroonvorming vindt plaats in natuurlijke processen die gemodelleerd kunnen worden met differentiaalvergelijkingen. Een patroon verandert (bijna per definitie) in de ruimte en in de tijd. [De zand-/windgolfjes: -- de hoogte H van een golfje wordt (wiskundig) beschreven door een functie van twee plaatsvariabelen (x & y); -- de ligging verandert als functie van de tijdsvariabele t. Dus: H = H(x,y,t).] Wiskundig gezien zijn patronen dan ook oplossingen van `partiёle differentiaalvergelijkingen’ (PDVs). JARGON (en zeer grofweg): Een PDV is een `oneindig- dimensionaal dynamisch systeem’. [Q: Wat is dat???]

Als voorbeeld van het type vragen en methodes die een rol spelen in het vakgebied `pattern formation’ beschouwen we een expliciete en relevante toepassing: `vegetatiepatronen’ en hun rol in het proces van `verwoestijning’. We gaan met name in op een aspect dat er binnen de wiskunde soms/vaak bekaaid vanaf komt: de modelvorming. Motivatie: Alleen met een goede kennis van het model kan je de vragen vanuit de toepassing vertalen in een wiskundige probleemstelling. En andersom: alleen in dat geval kan je de wiskundige inzichten correct interpreteren. Opm. `Toegepaste vragen’ geven (zeer) vaak aanleiding tot het ontwikkelen van nieuwe wiskunde.

Enige achtergrond: Woestijngebieden in de wereld

Verwoestijning in Afrika (als voorbeeld)

WISKUNDE? Een `catastrofale hysterese-loop’ numerieke simulaties

`Spotted patterns’ als indicatie voor verwoestijning Niger, Africa; schaal: tientallen meters Negev, Isreal; schaal: tientallen centimeters

Pearson 1993 `Complex patterns in a simple system’ (D=0.5)

De Gray-Scott vergelijking is vooral bestudeerd voor het fenomeen van `self-replicating spots’ [Pearson, Swinney et al. 1994] Self-replicating vegetatie-patronen?? chemische reactie numerieke simulatie Negev, Isreal

[Pearson, Swinney et al. 1994] `Volcanoes’ en `Rings’ Negev, Isreal

Opmerking: Het is nu verleidelijk om bij elk vegetatie-patroon een soortgelijk patroon te zoeken dat optreedt in simulaties van de Gray-Scott vergelijking (voor zekere (A,B,D))... Maar is dit ook wiskunde/wetenschap?? Probeer de patronen wiskundig te begrijpen.

Wat voor oplossingen zijn er mogelijk? De PDV wordt een gewone DV: Ga op zoek naar stationaire/stilstaande `patronen’

woestijn begroeiing

woestijn begroeiing Restrictie tot 1 ruimtelijke dimensie Om de vegetatiepatronen te begrijpen bestudeer je eerst de homocliene bouwstenen, de `oases’.

Stabiliteit Vraag: Wat gebeurt er als je een homocliene oase iets verstoord? - Groeit deze verstoring? Dan is de oase instabiel, en kan deze in de praktijk niet worden waargenomen. - Dempt de verstoring uit? Dan is de oase stabiel, en kan inderdaad gezien worden als bouwsteen voor de meer complexe (en realistische) patronen.

Stabiliteit

CONCLUSIE: -De homocliene oases zijn instabiel, en kunnen dus niet worden waargenomen. Sterker nog: -De ruimtelijk periodieke patronen zijn allemaal instabiel. (Hoe toon je dat aan?) Met andere woorden: -De woestijn (W=0) is het enige stabiele patroon in de gereduceerde vergelijking! WAT NU?

De reductie naar het versimpelde model was een te grote stap! Bestudeer de `echte’ Gray-Scott vergelijking. Conclusie: Afhankelijk van de parameters kunnen de homocliene oases en de `bijna homocliene’ ruimtelijk periodieke patronen WEL stabiel zijn. begroeiing woestijn Opm: `nieuwe’ wiskunde! [D., Gardner, Kaper] (2002). (water)

Het splitsingsproces is door velen uitgebreid bestudeerd, maar nog steeds niet helemaal begrepen. Het is `ontdekt’ in het Gray-Scott systeem en komt voor in klasses van reactie-diffusie vergelijkingen. NIEUWE WISKUNDE?

De `vulkaan/ring-patronen’ zijn wiskundig vrij goed begrepen [Morgan & Kaper, 2004] Voorbeeld: de overgang van een `vulkaan’ naar een multi- spot patroon.

TERUG NAAR DE WOESTIJN: Wat kan de wiskunde doen? Vind een fundamentele verklaring - kwalitatief en zo mogelijk kwantitatief - voor het optreden van de hysterese loop onafhankelijk van het preciese model en de gekozen parameters. Nieuw researchproject Geertje Hek, Sjors van der Stelt & AD met Max Rietkerk & zijn groep (Aardwetenschappen, Utrecht).

DE WISSELWERKING: De vragen/waarnemingen van `de aardwetenschappers’ kunnen al snel niet met bestaande wiskunde worden beantwoord... Hoe `nuttig’ is de interactie? Multi-stabiliteit & sommige patterns `overleven’ langer dan andere... De dynamica van patronen aan de rand van een woestijn... begroeiing Beide voorbeelden staan sterk in de belangstelling als wiskundige problemen in het vakgebied `pattern formation’. Beide voorbeelden zijn uiterst relevant (`Kun je aan het karakter van een patroon zien hoe groot de `overlevingskans’ is?’)