Ontwerpwijzer Fietsverkeer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsers in het buitengebied
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
Verkeerstraining! voor fietsers
Verkeerseducatie : dode hoek
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Fietsproef Berlaar (2012) Start van de proef..
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
Ontwerpwijzer fietsverkeer
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Informatieavond tracégedeelte Hilvarenbeek - Middelbeers
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Verkenning Dronterringweg Swifterbant Arnoud Turkstra.
Webinar: Hoe omgaan met ‘grijze wegen’?
Enkelvoudige fietsongevallen
1 juli 2010 Informatie avond Deijlerweg
Fietsbalans®-2 Wassenaar
In het verkeer.
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
Leefbaar Kwatrecht Debatavond 28 april 2006 VLD-visie Herman De Wulf VLD-fractievoorzitter.
Jeugd~verkeersexamen
Fietsvriendelijke maatregelen bij Verkeerslichten
Benutten kansen fietsbeleid = Impuls fietsgebruik.
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Turborotonde met fietsers ongelijkvloers: de voorkeursvariant!
Fietsoversteek turborotonde Wijchen
Inspiratieboek snelle fietsroutes
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
“Verkeersveiligheid; een dijk van een probleem?”
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Hoofdfietsroutes Houten
De verkeersborden.
Praktische verkeersproef
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
Aanpak Verkeersonveiligheid Fietsverkeer 17 april 2014.
Knip Hogeweg Informatiebijeenkomst 22 januari 2015
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
WAT IS EEN WIJKCIRCULATIEPLAN? Concrete vertaling van het deelmobiliteitsplan op wijkniveau Algemene visie over de circulatie - creëren van een kader,
Recreatief fietsen in Het Groene Woud:
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Van krachtwijk naar fietswijk
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Verkeersveiligheid Brede School Zuidhorn
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
Aanbeveling fietsstroken CROW-Fietsberaad
De grote verkeersquiz Hoeveel ken jij over de verkeersborden?
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Infoavond Tuinbouwvestiging de Kievit & Gemeente Peel en Maas heten u van harte welkom.
1 Second opinion Groenezoom-rotonde Presentatie van de resultaten Hans van der Stok 10 juni 2014.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
1: Oorspronkelijk plan Maatregelen: 4x drempels 7x kruispuntplateau’s 1x markering kruispunt reflecterende borden bij scherpe bochten Kenmerken: snelheid.
Fietspad Kattendijksedijk. Inleiding door Loes Meeuwisse en Sophie van ‘t Westeinde Inhoudelijke toelichting op project Gelegenheid stellen.
De Hoofdstraat gaat op de schop!. 16 september 2013 Hoofdstraat op de schop 2 Programma 20.00, en uur: presentatie ontwerp (10 minuten) gesprek.
Ontsluitingsweg HDZ/Laag Beugt Varianten en afweging.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
WAAR VINDT GROOT ONDERHOUD PLAATS?
Het praktisch verkeersexamen start vanaf de Dolderweg in Steenwijk
Infoavond Alexander Franckstraat
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Groot Onderhoud Noordkade
Transcript van de presentatie:

Ontwerpwijzer Fietsverkeer - Een greep uit de inhoud – 29 juni 2006 Peter Kroeze

Hoofdstuk 4: Netwerken en Routes Opbouw van netwerken : 2 methoden M.b.v. verkeers- en vervoermodel Aangepaste rastermethode (pragmatisch) Drie niveaus in fietsverbindingen Basisnetwerk Fietsroutes Hoofdfietsroutes

Hoofdstuk 4: Netwerken en Routes Drie niveaus in fietsverbindingen basisnetwerk: elementaire verbindingen op buurtniveau Fietsroutes : verbindingen tussen wijken en buurten Hoofdfietsroutes: de drukste fietsroutes

Hoofdstuk 4: Netwerken en Routes Recreatief fietsnetwerk : Diverse soorten routes aanvullende eisen / meer aandacht voor : Rust Aantrekkelijkheid

Hoofdstuk 4: Netwerken en Routes Integratie : Verknopen utilitair / recreatief (versterken samenhang) Aandacht voor barrieres (voor zowel utilitair als recreatief netwerk) Confrontatie andere vervoerswijzen

Functie – vormgeving – gebruik Hoofdstuk 5 : Wegvakken Functie – vormgeving – gebruik Hoofdeisen (met meer accent op veiligheid) Nieuw keuzeschema

Nieuwe keuzeschemas (bibeko+bubeko): Hoofdstuk 5 : Wegvakken Nieuwe keuzeschemas (bibeko+bubeko): Voor fietsers meest gewenste situatie centraal Behalve intensiteit auto, is ook intensiteit fiets van belang Overlap in oplossingen Nuancering t.a.v. DV-principes

Hoofdstuk 5 : Wegvakken: Opvallende en nieuwe kwesties Fietsstraat Fiets- versus suggestiestrook Fietsstrook versus aanliggend pad Zachte scheiding fietsers en voetgangers (combipad) fiets- en suggestiestroken met 1 rijloper voor autoverkeer

Hoofdstuk 5 : Wegvakken : fietsstraat veel fietsers (> 1.000) en I fiets > 2x I auto geen hinder geparkeerde voertuigen voorrang gesloten verharding (asfalt) waar nodig, geleiding Voordelen t.o.v. vrijliggend pad: minder ruimtegebruik betere bereikbaarheid betere sociale veiligheid

Fietsers aan zijkant I auto < 2000 mvt/etmaal bij eenrichtingverkeer voor auto I auto < 500 bij 2 ri.verkeer auto Rijloper 3,50 m Fietsers gecentreerd I auto < 2000 mvt/etmaal Eenrichtingverkeer voor auto Rijloper 3,00 m Gemengd profiel I auto < 500 mvt/etmaal Rijloper 4,50 m

Bij voorkeur: parkeerverbod Hoofdstuk 5 : Wegvakken: fiets- en suggestiestroken Fietsstrook : Voldoende breed (1,50 -2,50 m) Rode kleur Fietssymbool Suggestiestrook : Voldoende breed (1,50 – 2,00 m) Geen rode kleur Bij voorkeur: parkeerverbod

Fiets- en schrikstrook versus aanliggend fietspad trottoir parkeerstrook Tussenberm fietspad fietsstrook schrikstrook

Zachte scheiding fietsers/ voetgangers tussenberm/schrikstrook rijbaan fietsruimte voetgangersruimte visuele scheiding

Hoofdstuk 5 : Wegvakken Weg met 1 rijloper en fiets- of suggestiestroken. Versmallen rijbaan Centreren verkeer Iets doen voor de fiets Lijkt panacee Boodschap Ontwerpwijzer : Niet doen als stroken structureel worden gebruikt door autoverkeer Vanaf ongeveer 4.000 mvt/etmaal

Hoofdstuk 6: Kruispunten Functie – vormgeving – gebruik Hoofdeisen (met meer accent op veiligheid) Nieuw: keuzeschema

Hoofdstuk 6: Kruispunten : etw/etw Erftoegangsweg zonder voorrang Lage snelheid: ook bubeko ! Gelijkwaardigheid Uitzondering mogelijk voor fietsroutes en busbanen bibeko Aandacht voor fietsvoorzieningen, m.n. t.p.v. kruispunten Aandacht voor aansluiting solitair fietspad

Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/etw

Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/etw Altijd voorrang geregeld Voorkeur T-aansluiting of bajonet boven volledig kruispunt; Of rotonde. Vrijliggende fietspaden (bij V max < 60 km/h): inbuigen Voorrang hoofdfietsroutes (alleen bibeko)

Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/etw Inbuigen: + Optimale zichtbaarheid op fietsers + Optimale zichtbaarheid van fietsers (op fietspad) op kruisend verkeer + Compacter (veiliger) kruisingsvlak - Opstelruimte voor linksafslaande en oversteken fietser uit zijweg - Directheid doorgaande route - Kop-staartongevallen hoofdrijbaan

Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/etw Voorrang Hoofdfietsroutes: Alleen bibeko Relatief veel zijwegverkeer Passende vormgeving Ondersteuning door ruimtelijke – landschappelijke kenmerken Vrijliggende fietspaden hoofdrijbaan gaan over in fietsstroken

Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/gow Prototypen: Rotonde Verkeerslichten ongelijkvloers

Hoofdstuk 6: Kruispunten : rotonde Tot 6000 mvt/etmaal: geen fietsvoorzieningen Geen fietsstroken ! Liever geen tweerichtingsfietsoversteek. Indien wel aanwezig: verhoogd en passende markering. Bijzondere aandacht by-pass: Zichtbaarheid Snelheid (30 km/h)

Hoofdstuk 6: Kruispunten : verkeerslichten Fietsers vaak onnodig lang wachten Veel maatregelen denkbaar (zie tabel 26) Deels nieuwe criteria (o.a. wachttijd)

Hoofdstuk 6: Kruispunten : ongelijkvloers Fietsers vaak onnodig lang wachten Veel maatregelen denkbaar (zie tabel 26) Deels nieuwe criteria (o.a. wachttijd) Kernboodschap: stel VRI-beleid vast pleeg regelmatig onderhoud (vinger aan de pols) er kan meer dan U denkt ….!

Hoofdstuk 7: Uitvoering, onderhoud en aankleding Relatief weinig gewijzigd Asfalt: vaker toepasbaar dan vele denken Boomwortelbestendige fundering (V 72)