Ontwerpwijzer Fietsverkeer - Een greep uit de inhoud – 29 juni 2006 Peter Kroeze
Hoofdstuk 4: Netwerken en Routes Opbouw van netwerken : 2 methoden M.b.v. verkeers- en vervoermodel Aangepaste rastermethode (pragmatisch) Drie niveaus in fietsverbindingen Basisnetwerk Fietsroutes Hoofdfietsroutes
Hoofdstuk 4: Netwerken en Routes Drie niveaus in fietsverbindingen basisnetwerk: elementaire verbindingen op buurtniveau Fietsroutes : verbindingen tussen wijken en buurten Hoofdfietsroutes: de drukste fietsroutes
Hoofdstuk 4: Netwerken en Routes Recreatief fietsnetwerk : Diverse soorten routes aanvullende eisen / meer aandacht voor : Rust Aantrekkelijkheid
Hoofdstuk 4: Netwerken en Routes Integratie : Verknopen utilitair / recreatief (versterken samenhang) Aandacht voor barrieres (voor zowel utilitair als recreatief netwerk) Confrontatie andere vervoerswijzen
Functie – vormgeving – gebruik Hoofdstuk 5 : Wegvakken Functie – vormgeving – gebruik Hoofdeisen (met meer accent op veiligheid) Nieuw keuzeschema
Nieuwe keuzeschemas (bibeko+bubeko): Hoofdstuk 5 : Wegvakken Nieuwe keuzeschemas (bibeko+bubeko): Voor fietsers meest gewenste situatie centraal Behalve intensiteit auto, is ook intensiteit fiets van belang Overlap in oplossingen Nuancering t.a.v. DV-principes
Hoofdstuk 5 : Wegvakken: Opvallende en nieuwe kwesties Fietsstraat Fiets- versus suggestiestrook Fietsstrook versus aanliggend pad Zachte scheiding fietsers en voetgangers (combipad) fiets- en suggestiestroken met 1 rijloper voor autoverkeer
Hoofdstuk 5 : Wegvakken : fietsstraat veel fietsers (> 1.000) en I fiets > 2x I auto geen hinder geparkeerde voertuigen voorrang gesloten verharding (asfalt) waar nodig, geleiding Voordelen t.o.v. vrijliggend pad: minder ruimtegebruik betere bereikbaarheid betere sociale veiligheid
Fietsers aan zijkant I auto < 2000 mvt/etmaal bij eenrichtingverkeer voor auto I auto < 500 bij 2 ri.verkeer auto Rijloper 3,50 m Fietsers gecentreerd I auto < 2000 mvt/etmaal Eenrichtingverkeer voor auto Rijloper 3,00 m Gemengd profiel I auto < 500 mvt/etmaal Rijloper 4,50 m
Bij voorkeur: parkeerverbod Hoofdstuk 5 : Wegvakken: fiets- en suggestiestroken Fietsstrook : Voldoende breed (1,50 -2,50 m) Rode kleur Fietssymbool Suggestiestrook : Voldoende breed (1,50 – 2,00 m) Geen rode kleur Bij voorkeur: parkeerverbod
Fiets- en schrikstrook versus aanliggend fietspad trottoir parkeerstrook Tussenberm fietspad fietsstrook schrikstrook
Zachte scheiding fietsers/ voetgangers tussenberm/schrikstrook rijbaan fietsruimte voetgangersruimte visuele scheiding
Hoofdstuk 5 : Wegvakken Weg met 1 rijloper en fiets- of suggestiestroken. Versmallen rijbaan Centreren verkeer Iets doen voor de fiets Lijkt panacee Boodschap Ontwerpwijzer : Niet doen als stroken structureel worden gebruikt door autoverkeer Vanaf ongeveer 4.000 mvt/etmaal
Hoofdstuk 6: Kruispunten Functie – vormgeving – gebruik Hoofdeisen (met meer accent op veiligheid) Nieuw: keuzeschema
Hoofdstuk 6: Kruispunten : etw/etw Erftoegangsweg zonder voorrang Lage snelheid: ook bubeko ! Gelijkwaardigheid Uitzondering mogelijk voor fietsroutes en busbanen bibeko Aandacht voor fietsvoorzieningen, m.n. t.p.v. kruispunten Aandacht voor aansluiting solitair fietspad
Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/etw
Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/etw Altijd voorrang geregeld Voorkeur T-aansluiting of bajonet boven volledig kruispunt; Of rotonde. Vrijliggende fietspaden (bij V max < 60 km/h): inbuigen Voorrang hoofdfietsroutes (alleen bibeko)
Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/etw Inbuigen: + Optimale zichtbaarheid op fietsers + Optimale zichtbaarheid van fietsers (op fietspad) op kruisend verkeer + Compacter (veiliger) kruisingsvlak - Opstelruimte voor linksafslaande en oversteken fietser uit zijweg - Directheid doorgaande route - Kop-staartongevallen hoofdrijbaan
Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/etw Voorrang Hoofdfietsroutes: Alleen bibeko Relatief veel zijwegverkeer Passende vormgeving Ondersteuning door ruimtelijke – landschappelijke kenmerken Vrijliggende fietspaden hoofdrijbaan gaan over in fietsstroken
Hoofdstuk 6: Kruispunten : gow/gow Prototypen: Rotonde Verkeerslichten ongelijkvloers
Hoofdstuk 6: Kruispunten : rotonde Tot 6000 mvt/etmaal: geen fietsvoorzieningen Geen fietsstroken ! Liever geen tweerichtingsfietsoversteek. Indien wel aanwezig: verhoogd en passende markering. Bijzondere aandacht by-pass: Zichtbaarheid Snelheid (30 km/h)
Hoofdstuk 6: Kruispunten : verkeerslichten Fietsers vaak onnodig lang wachten Veel maatregelen denkbaar (zie tabel 26) Deels nieuwe criteria (o.a. wachttijd)
Hoofdstuk 6: Kruispunten : ongelijkvloers Fietsers vaak onnodig lang wachten Veel maatregelen denkbaar (zie tabel 26) Deels nieuwe criteria (o.a. wachttijd) Kernboodschap: stel VRI-beleid vast pleeg regelmatig onderhoud (vinger aan de pols) er kan meer dan U denkt ….!
Hoofdstuk 7: Uitvoering, onderhoud en aankleding Relatief weinig gewijzigd Asfalt: vaker toepasbaar dan vele denken Boomwortelbestendige fundering (V 72)