Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Beheer fietsparkeren bij stations
Presentatie Fietsberaad
AFAC Tilburg  Sinds 1998 al fietsenruimen in Tilburg o.b.v. verkeersmotieven.  In 2003 ruimgebied aangewezen o.b.v. de APV. Aangegeven middels bebording.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Fietsberaad en het hoger onderwijs.  Kennisbank  Voorbeeldenbank  Fietsverkeer  Onderzoeken.
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
ONDERWERPEN 23 JANUARI 2013: 1. Netwerkbijeenkomst Regionaal Parkeerbeleid 5 maart 2. Gerealiseerd Ketenmobiliteit Plannen/ Doelen Ketenmobiliteit.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Talentmanagement in de Technische Dienst
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
Fietsparkeren in Delft
Ontwikkelingen op Woongebied
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Stadsregio Amsterdam gooit de data open
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Programma uur Koos Louwerse: welkom en toelichting uur Jan Fokkema: Handboek Weesfietsen uur Cathelijne Hermans: Weesfietsenteam
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Invoertool fietsparkeren BTM Casus Amsterdam Rico Andriesse.
Tilburg parkeert de fiets Fietsparkeerplan
Brede scholen school / scholen sportzaal kinderopvang buitenschoolse opvang bibliotheek huisarts … etc. op één locatie.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
Fietsparkeren Spoorzone Delft
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Evaluatie examens LBB 2009 Vragenlijst en examenbespreking Deelnemers Groene leertraject.
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012.
Regionaal parkeerbeleid Donderdag 9 juni Regionaal parkeerbeleid Aanleiding Mobiliteitsplan Drechtsteden: gezamenlijk parkeerbeleid nodig Dordrecht:
Drechtsteden. Taart daar beginnen we mee ;-) Drechtsteden 400 leden ( inwoners) 6 gemeenten (Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht,
Effectief adverteren op Marktplaats.nl Gericht communiceren met een relevant publiek.
Geïntegreerde fietsparkeeroplossingen
1 GIPSO : gids voor inclusieve projecten en sociaal ondernemen  Advies en coachingsbureau  Woon- en dagbestedingsinitiatieven  Ouder- en netwerken van.
Koos Louwerse, Govert de With
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
Beoordelen leermiddelen
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Verantwoordelijke marktonderzoek.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Bouwstenen voor een plan van aanpak Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad Suggesties Graag jullie ideeën Pilots: uitwerken in de praktijk.
WapliX Webdatabases New generations of applications.
F-35 geluidsbeleving juni 2016
ITS & Fiets Data voor fietsbeleid Otto van Boggelen Programmamanager CROW-Fietsberaad.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Thomas Belmans Marijn Peeters
Toegankelijke bushalten Gem. Schinnen Door: ing. Maurice Vroomen ing. Rudy Stevens.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Duurzaam Noord-Beveland Het koesteren waard!. Duurzaam Noord-Beveland Evaluatie klimaatbeleid 2012 – 2015 Pieken en dalen Nieuw klimaatbeleid
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
ZGK les 4 Coördineren en afstemmen van de zorg in de branches.
Gezondheid & de Omgevingswet
Afdekken voorbezinktanks
Welkom! 13:30 uur: Opening en welkom DEEL I: Bijeenkomst
Verkeerskundige toets Kindcentrum Zeeland
Aanleiding Veel restafval Wordt verbrand Dus meer scheiden:
Iv-Infra.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Titel van evenement Inleiding van evenement Subtitel van evenement
Marktconsultatie ‘1700-lijn ondersteund door AI’
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad

Inleiding Ca BTM-haltes in Nederland Strekken van lijnen -> meer voor- en natransport Voor treinstations wel normen en inventarisaties Nadruk op bushaltes

Concept-publicatie Door INNO-V, OV-Bureau Randstad, Fietsersbond en Fietsberaad 1. Formuleren van de normen 2. Toetsen obv inventarisatie 3. Plannen ibv (theoretische) kentallen Inventarisatie Stadsregio Amsterdam Ontwikkelen Web-tool Inventarisatie Provincie XX ??? Evaluatie

(1) Wensen fietsers -> normen Verschillende fietsers -> verschillende wensen Het is onbetaalbaar om overal aan alle wensen te voldoen Realistisch kwaliteitsniveau hangt samen met aantal plekken Voldoende capaciteit; (O) Vertrouwen dat de fiets niet beschadigt (slag in het wiel); (O) Schoon en heel. (O) Korte loopafstand tot de halte; (K) Gemak en comfort: bv zo min mogelijk tillen en ruime plekken; (K) Sociaal veilige locatie en inrichting; (G) Bescherming tegen diefstal en vandalisme; (G) Bescherming tegen weersinvloeden; (G)

Kwaliteitsnormen (1)

Kwaliteitsnormen (2)

(2) Tellen en inventariseren De beste methode voor bestaande situaties Afbakenen gebied en indelen in sectoren; Labelen ivm weesfietsen; Tellen aanbod + inventariseren kwaliteit; Tellen geparkeerde fietsen (=vraag); Advies: aanbod naar type; Eventueel toetsen aan kencijfers.

Hoe vaak is haalbaar?

(3) Capaciteit bepalen obv normen Voor nieuwe situaties en controle bestaande situaties Stappen 1.Bepaal aantal instappers 2.Bepaal aandeel fietsers 3.Corrigeer voor type lijn 4.Monitor eerste maanden na ingebruikname

Capaciteit obv normen Voor nieuwe situaties en controle bestaande situaties Stappen 1.Bepaal aantal instappers 2.Bepaal aandeel fietsers 3.Corrigeer voor type lijn –als er trams, metro’s of light railvoertuigen stoppen: +50% –als er snelbuslijnen stoppen: +50% –als er streeklijnen stoppen: +25% –streek- en stadsbussengeen correctie –als er alleen stadsbuslijnen stoppen: -25% 4.Monitor eerste maanden na ingebruikname

Toetsen aan de praktijk Onderzoek in opdracht van Stadsregio Amsterdam –Het ontwikkelen van een eenvoudig computertool –Het uitvoeren van een inventarisatie –Uitwerken en toegankelijk maken van de data Zijn de kwaliteitsnormen realistisch? Klopt de theoretische capaciteitsbepaling obv normen? Is de methode uitvoerbaar? –83 haltes met minder dan 25 instappers (< 5 fietsen) = 1x tellen. –309 haltes met 25 en 250 instappers (5 tot 50 fietsen) = 2x tellen. –165 haltes met meer dan 250 instappers (>50 fietsen) = 3x tellen.