Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsersbond en gemeenten Bijeenkomst Fietsberaad
Advertisements

Pledge schoonmaak Ik beloof mij in te zetten voor: • gewoon goed werk en leefbaar loon voor alle Europese werknemers, zeker aan de onderkant van de arbeidsmarkt,
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Beheer fietsparkeren bij stations
Presentatie Fietsberaad
AFAC Tilburg  Sinds 1998 al fietsenruimen in Tilburg o.b.v. verkeersmotieven.  In 2003 ruimgebied aangewezen o.b.v. de APV. Aangegeven middels bebording.
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Fietsberaad en het hoger onderwijs.  Kennisbank  Voorbeeldenbank  Fietsverkeer  Onderzoeken.
Ontwerpwijzer fietsverkeer
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
Ruimte voor wonen 1 Stephaan Barbery dienst ruimtelijke planning 26 november 2009.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Concept programma: naar een toekomstvast OV
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
Fietsparkeren in Delft
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Aantrekkelijk OV voor iedereen
In het verkeer.
Stadsregio Amsterdam gooit de data open
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
OV-fiets OVfiets Proces realisatie nieuwe huurlocaties
Programma uur Koos Louwerse: welkom en toelichting uur Jan Fokkema: Handboek Weesfietsen uur Cathelijne Hermans: Weesfietsenteam
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Invoertool fietsparkeren BTM Casus Amsterdam Rico Andriesse.
Tilburg parkeert de fiets Fietsparkeerplan
Brede scholen school / scholen sportzaal kinderopvang buitenschoolse opvang bibliotheek huisarts … etc. op één locatie.
FIETSBERAAD 7 december 2006 Peter Smit1 Pakketstudies Utrecht.
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
Fietsparkeren Spoorzone Delft
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Eenvoudig rookstopadvies en korte motiverende interventie op de eerste lijn Werkgroep werk Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
Regionaal parkeerbeleid Donderdag 9 juni Regionaal parkeerbeleid Aanleiding Mobiliteitsplan Drechtsteden: gezamenlijk parkeerbeleid nodig Dordrecht:
Effectief adverteren op Marktplaats.nl Gericht communiceren met een relevant publiek.
Geïntegreerde fietsparkeeroplossingen
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Koos Louwerse, Govert de With
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Werken met interventieniveaus
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Verantwoordelijke marktonderzoek.
Van opvang naar ontwikkeling Almere 12 nov. ‘14 Lex Staal.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Bouwstenen voor een plan van aanpak Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad Suggesties Graag jullie ideeën Pilots: uitwerken in de praktijk.
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
ITS & Fiets Data voor fietsbeleid Otto van Boggelen Programmamanager CROW-Fietsberaad.
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Presentatie Raadscommissie Verkeer en Vervoer – gemeente Dordrecht
Toegankelijke bushalten Gem. Schinnen Door: ing. Maurice Vroomen ing. Rudy Stevens.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Platform economie 14 juni 2016 Naar een schoolexamen voor een keuzevak in tien stappen Tom Erkens.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
De Gelderse Gezondheidswijzer
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Mechelen Mobiel voor Iedereen
Monitor economisch programma Zuid-Limburg
Afdekken voorbezinktanks
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Aanleiding Veel restafval Wordt verbrand Dus meer scheiden:
Iv-Infra.
Titel van evenement Inleiding van evenement Subtitel van evenement
Samenwerking Gemeenten en Zorg en Zekerheid
Project Handvatten Omgevingsplan
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsnormen fietsparkeervoorzieningen bij BTM-haltes Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad

Inleiding Ca BTM-haltes in Nederland Strekken van lijnen -> meer voor- en natransport Voor treinstations normen en inventarisaties Nadruk op bushaltes Inno-V in opdracht van OV-bureau Randstad Fietsersbond betrokken

Wensen fietsers -> normen Vertrouwen dat de fiets niet beschadigt (slag in het wiel); (O) Voldoende capaciteit; (O) Korte loopafstand tot de halte; (K) Gemak en comfort: bv zo min mogelijk tillen en ruime plekken; (K) Sociaal veilige locatie en inrichting; (G) Bescherming tegen diefstal en vandalisme; (G) Bescherming tegen weersinvloeden; (G) Schoon en heel. (O) Verschillende fietsers -> verschillende wensen Het is onbetaalbaar om overal aan alle wensen te voldoen Realitisch kwaliteitsniveau hangt samen met aantal plekken

Tellen en inventariseren De beste methode voor bestaande situaties Afbakenen van het gebied rond een halte en indelen in sectoren; Labelen om weesfietsen en fietswrakken te kunnen opsporen; Tellen van het aanbod van fietsparkeervoorzieningen, inclusief enkele kwaliteitskenmerken; Tellen van het aantal geparkeerde fietsen (de vraag naar fietsparkeervoorzieningen); Advies: het gewenste aanbod naar type fietsparkeervoorzieningen; Eventueel toetsen aan het gewenste aanbod op basis van kencijfers.

Capaciteit bepalen obv normen Voor nieuwe situaties en controle bestaande situaties Stappen 1.Bepaal aantal instappers 2.Bepaal aandeel fietsers 3.Corrigeer voor type lijn 4.Monitor eerste maanden na ingebruikname

Capaciteit obv normen Voor nieuwe situaties en controle bestaande situaties Stappen 1.Bepaal aantal instappers 2.Bepaal aandeel fietsers 3.Corrigeer voor type lijn –als er trams, metro’s of light railvoertuigen stoppen: +50% –als er snelbuslijnen stoppen: +50% –als er streeklijnen stoppen: +25% –streek- en stadsbussengeen correctie –als er alleen stadsbuslijnen stoppen: -25% 4.Monitor eerste maanden na ingebruikname

Toetsen aan de praktijk Onderzoek in opdracht van Stadsregio Amsterdam –Het ontwikkelen van een eenvoudig computertool –Het uitvoeren van een inventarisatie –Uitwerken en toegankelijk maken van de data Zijn de kwaliteitsnormen realistisch? Klopt de theoretische capaciteitsbepaling obv normen? Is de methode uitvoerbaar? –83 haltes met minder dan 25 instappers (< 5 fietsen) = 1x tellen. –309 haltes met 25 en 250 instappers (5 tot 50 fietsen) = 2x tellen. –165 haltes met meer dan 250 instappers (>50 fietsen) = 3x tellen.

Discussie Is er behoefte aan kwaliteitsnormen voor fietsvoorzieningen bij BTM-haltes? Er behoefte aan uniforme methode met tools? Zijn er nu al provincies cq regios die de methode willen toepassen?