Stappenplan gladheidsbestrijding fietsroutes Otto van Boggelen, programmamanager CROW-Fietsberaad “WOW-Zuid-Holland, 10 juli”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie 25 maart 2010
Advertisements

Verkeersveiligheid Buitenveldert
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
COVS en de website Presentatie voor VCN en districten 30 maart 2013.
Fietsberaad en het hoger onderwijs.  Kennisbank  Voorbeeldenbank  Fietsverkeer  Onderzoeken.
Ontwerpwijzer fietsverkeer
Toekomst-agenda Snelfietsroutes werken aan de schaalsprong en een breed draagvlak voor regionale netwerken van snelle fietsroutes Mobiliteit & duurzaamheid,
Fietswensen-analyse Diezerpoort Kinderen in beweging / Fietsersbond - workshop 1.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
‘Marktgericht fietsbeleid, een tussenstand’ Donderdag 2 april 2009 Welkom bij de themabijeenkomst.
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
Samen werken aan sociale stijging
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Bijeenkomst Sociaal Beleidskader RUD’s 11 april 2012 Amersfoort.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Het probleem definiëren en de onderzoeksdoelstellingen
1.
Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze.
Stadsregio Amsterdam gooit de data open
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
Gladheidsbestrijding op fietspaden
Smart Fietsparkeren Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad Kenniscentrum van en voor decentrale overheden. Onderdeel van KpVV en CROW.
Fietsbeleid in Culemborg
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
Presentatie Netwerkdag voor de fiets Maandag 15 juni 2009 Maike Mertens.
Gladheidbeheersing op fietspaden Gladheidbeheersing op fietspaden.
Zuid Holland meer op de fiets Fietsplan 2008 Presentatie 12-6-'08.
Welkom. Het Fietsberaadproject Voorkomen van barrières voor fietsers Doel: uitwisseling van kennis en ervaringen We gaan het probleem niet oplossen Ingredienten:
Mobiliteitsaspecten brede scholen Otto van Boggelen Themabijeenkomst brede scholen, 20 mei 2010.
Werkgroep gladheid-bestrijding op fietspaden
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Basisboek marketingcommunicatie
Peter van Os Programmamanager gebiedsgebonden politie Studiedag bevolkingsparticipatie; over de Nederlandse politie.
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Hoofdfietsroutes Houten
2. Eduscrum als activerende didactiek
Koos Louwerse, Govert de With
Veiligheidsreling voor rolsteigers
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
een nieuwe LEADER periode
Landelijk overleg Remonstrantse Broederschap webmasters en communicatoren Bussum 12 juni 2004.
Actueel Medicatie Overzicht
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Les 1: Verkeer.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Netwerkdynamiek op de Nieuwe Kaart
Bouwstenen voor een plan van aanpak Otto van Boggelen, coördinator Fietsberaad Suggesties Graag jullie ideeën Pilots: uitwerken in de praktijk.
Internationale stadsmarketing Briefing stakeholdermanagement 25/11/2013.
Fietsveiligheid lessen uit Nederland voor een sterk fietsveiligheidsbeleid Dr. J.P. Schepers.
+ Lerend Netwerk RSR - Drechtsteden 10 december 2015
Klimaatplan Grimbergen – Doe mee voor minder CO 2 ! Klimaatactieplan ontwerp Toelichting voor raden Datum: 17/09/2015.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Provincie Noord-Holland “Kansen voor waterrecreatie” Sail, 21 augustus 2015 Bram Hulsman programmamanager Provincie Fryslân Het Friese.
Evaluatie Challenge en bouwstenen Real life cases, Utrecht, 31 Mei 2016 Loes Aarts & Tom Alkim Rijkswaterstaat.
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Aanbesteden ICT outhousing en outsourcing
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Wijkgericht werken Zaanstad
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Zero Accidents Netwerk Nederland Voorjaar 2014
Door: Astrid de Wit, programmamanager
Monitoring Vooral om van te leren.
Sociale aanpak 30 KM-wegen
Transcript van de presentatie:

Stappenplan gladheidsbestrijding fietsroutes Otto van Boggelen, programmamanager CROW-Fietsberaad “WOW-Zuid-Holland, 10 juli”

, A) Beleidsplan gladheidsbestrijding Probleemanalyse en doelstelling B) Uitvoeringsplan en uitvoering C) Evaluatie Motorvoertuigen Integrale kaart en communicatiestrategie Netwerken Prestatie-eisen Infrastructuur Communicatiestrategie D) Verbeteren Budget en/of ambitie Voetgangers Fietsers Vaststellen netwerken: Standaard (B-netwerk) Extreme situaties (A-netwerk) Gladheidgevoelige locaties Overige wegen en paden Communicatiestrategie Prestatie-eisen (output)

Waarom een apart hoofdstuk fiets? Veiligheidsdoelstelling -> veel fietsslachtoffers Andere routes –Andere herkomsten en bestemmingen –Ontvlechten Andere voertuigkenmerken –Evenwichtsvoertuig –Smalle banden -> dooimiddel wordt niet ingereden –Smalle banden -> sneeuw wordt niet geplet Andere temperatuur- en vochtigheidskarakteristieken

, A) Beleidsplan gladheidsbestrijding Probleemanalyse en doelstelling B) Uitvoeringsplan en uitvoering C) Evaluatie Motorvoertuigen Integrale kaart en communicatiestrategie Netwerken Prestatie-eisen Infrastructuur Communicatiestrategie D) Verbeteren Budget en/of ambitie Voetgangers Fietsers Vaststellen netwerken: Standaard (B-netwerk) Extreme situaties (A-netwerk) Gladheidgevoelige locaties Overige wegen en paden Communicatiestrategie Prestatie-eisen (output)

Compleet netwerk voor fietsers Helder verwachtingspatroon & continuïteit NIET hetzelfde als routes gladheidsbestrijdingsvoertuigen Standaard (B-netwerk) + extreme situaties (A-netwerk) Afgeleid van hoofdfietsroutes Max. afstand woning-netwerk + andere wegbeheerders Gevoelige locaties en overige netwerken Prestatie-eisen –Uitrukcriterium, max bestrijdingstijd, dooimiddelgebruik

, A) Beleidsplan gladheidsbestrijding Probleemanalyse en doelstelling B) Uitvoeringsplan en uitvoering C) Evaluatie Motorvoertuigen Integrale kaart en communicatiestrategie Netwerken Prestatie-eisen Infrastructuur Communicatiestrategie D) Verbeteren Budget en/of ambitie Voetgangers Fietsers Vaststellen netwerken: Standaard (B-netwerk) Extreme situaties (A-netwerk) Gladheidgevoelige locaties Overige wegen en paden Communicatiestrategie Prestatie-eisen (output)

Communicatiestrategie Intern en extern Tweerichtingsverkeer wegbeheerder burger Beter beeld van gladheid en inspanning wegbeheerder –Kaart met gladbestrijdingsroutes fietsers –Tips voor fietsers –Actuele voorspelling –Actueel beeld van gladheidsbestrijding –Actueel beeld van valpartijen Burgers en bedrijven informeren en stimuleren Verzamelen klachten en ongevallen -> evaluatie

Gladdefietsroutes.nl

Verloop meldingen

, A) Beleidsplan gladheidsbestrijding Probleemanalyse en doelstelling B) Uitvoeringsplan en uitvoering C) Evaluatie Motorvoertuigen Integrale kaart en communicatiestrategie Netwerken Prestatie-eisen Infrastructuur Communicatiestrategie D) Verbeteren Budget en/of ambitie Voetgangers Fietsers Vaststellen netwerken: Standaard (B-netwerk) Extreme situaties (A-netwerk) Gladheidgevoelige locaties Overige wegen en paden Communicatiestrategie Prestatie-eisen (output)

, A) Beleidsplan gladheidsbestrijding Probleemanalyse en doelstelling B) Uitvoeringsplan en uitvoering C) Evaluatie Motorvoertuigen Integrale kaart en communicatiestrategie Netwerken Prestatie-eisen Infrastructuur Communicatiestrategie D) Verbeteren Budget en/of ambitie Voetgangers Fietsers Vaststellen netwerken: Standaard (B-netwerk) Extreme situaties (A-netwerk) Gladheidgevoelige locaties Overige wegen en paden Communicatiestrategie Prestatie-eisen (output)