Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
Hoe sterk leunen volgende toepassingen aan bij e-leren? Rangschik (1=meest, 5=minst) De cursist neemt zelfstandig een WORD-document door dat gedownload werd uit de leeromgeving. De cursisten bevinden zich op een verschillende locatie en schrijven samen (online) aan de oplossing van een probleem. De cursist doorloopt een online leertraject dat door de leraar werd voorgestructureerd. De leraar plaatst de lesdocumenten na afloop in de ELO. De leraar vult zijn lessen aan met het online discussiëren over een stelling die voortbouwt op de leerstof uit de les.
Definitie E-leren is het gebruik van multimedia- technologieën en het internet in het kader van leerprocessen. Fransen, J. (2006). Een nieuwe werkdefinitie van blended learning. Onderwijsinnovatie, 8 (2),
E-leren ? Afstandsleren Gecombineerd leren Klassikaal leren
Enquête PHL Education Studenten jaar 2 (n = 40)
Kader voor het ontwerpen van e-leren
Informeren Reproduceren Produceren individueel Produceren groep Diverse onderwijsleerprocessen Toepassen
Informeren Reproduceren Produceren individueel Produceren groep Informeren Diverse onderwijsleerprocessen Evaluatie Geen Reproductieve kennistoets Presentatie Rapport Presentatie Rapport Peer assessment InformerenToepassen Oefeningen Al dan niet met context
Welk type leerproces beoog ik? Welk onderdeel organiseer ik –Klassikaal? –In afstandsonderwijs? Cruciale vraag Hierop ligt focus voor vervolg van de presentatie
ICT-tools? Rol docent? Rol student?
ICT-tools? Rol docent? Rol student?
ICT-tools? Rol docent? Rol student?
ICT-tools? Rol docent? Rol student?
ICT-tools? Rol docent? Rol student?
Gebruik van de ELO Structuur!! Weekoverzicht bij aanvang van module –Inhoud van het contactonderwijs –Inhoud van het afstandonderwijs –Overzicht van taken en deadlines