Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatica Gecombineerd leren. Vereiste voorkennis: • Vlotte PC-basisvaardigheden • Basis werken met internet • Nodige zelfdiscipline voor uitvoeren.
Advertisements

Edushock leerfestival
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Innovatief leren met behulp van ICT
BattleBots The school battle.
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Feedback Wat Soorten Door wie
Programma Introductie sprint/OUX Kennismaking deelnemers in 2 rondes
Van idee tot digitaal materiaal
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Master Leren en Innoveren Bartel Standaar, Freddy Veltman 20 maart 2012 Uitdagend ontwerpen Het waarom van.
Organisatie cursus. WELKE opdrachten maken? WELKE opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? HOE die opdrachten maken? Hoe worden de PUNTEN verdeeld?
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
E-NABLING E-LEARNING Hoe succesvol is e-learning in het informaticaonderwijs? Bert Zwaneveld.
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
De zelflerende student
Specifieke lerarenopleiding Staat digitaal in haar kinderschoenen.
Titelpagina.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Netwerk deeltijd / Blended learning
GECOMBINEERD ONDERWIJS
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Welkom! Nederlands A1-A2.
Onderwijssymposium D66 4 oktober 2014 Rotterdam Workshop Afstandsonderwijs Steffi Waslander - programmamanager LOI Oscar Helfferich – business development.
moderniseren van het curriculum.
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
ENW Design team: ‘Blended leren in de lerarenopleiding’ Project titel: ‘Shaken, not stirred: Hertekenen van het klassikale instructiemodel naar een blended.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Bijeenkomst September 2015
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Coaching in regioleren
Interactief oefenen, formatief toetsen
KA2 – "The Future Teachter 3
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Aanpak opleidingsonderdeel KLASMANAGEMENT EN REFLECTIE
Sieberdam/ROCS & KODOS
Richard West University of Georgia
Center for e-Learning, RSM
Toelichting IWT-Alo! Inspiratiedag CVO De Oranjerie 23 november 2017
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Kennisclip Web toepassingen
Blended learning Italiaans
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel

Hoe sterk leunen volgende toepassingen aan bij e-leren? Rangschik (1=meest, 5=minst) De cursist neemt zelfstandig een WORD-document door dat gedownload werd uit de leeromgeving. De cursisten bevinden zich op een verschillende locatie en schrijven samen (online) aan de oplossing van een probleem. De cursist doorloopt een online leertraject dat door de leraar werd voorgestructureerd. De leraar plaatst de lesdocumenten na afloop in de ELO. De leraar vult zijn lessen aan met het online discussiëren over een stelling die voortbouwt op de leerstof uit de les.

Definitie E-leren is het gebruik van multimedia- technologieën en het internet in het kader van leerprocessen. Fransen, J. (2006). Een nieuwe werkdefinitie van blended learning. Onderwijsinnovatie, 8 (2),

E-leren ? Afstandsleren Gecombineerd leren Klassikaal leren

Enquête PHL Education Studenten jaar 2 (n = 40)

Kader voor het ontwerpen van e-leren

Informeren Reproduceren Produceren individueel Produceren groep Diverse onderwijsleerprocessen Toepassen

Informeren Reproduceren Produceren individueel Produceren groep Informeren Diverse onderwijsleerprocessen Evaluatie Geen Reproductieve kennistoets Presentatie Rapport Presentatie Rapport Peer assessment InformerenToepassen Oefeningen Al dan niet met context

Welk type leerproces beoog ik? Welk onderdeel organiseer ik –Klassikaal? –In afstandsonderwijs? Cruciale vraag Hierop ligt focus voor vervolg van de presentatie

ICT-tools? Rol docent? Rol student?

ICT-tools? Rol docent? Rol student?

ICT-tools? Rol docent? Rol student?

ICT-tools? Rol docent? Rol student?

ICT-tools? Rol docent? Rol student?

Gebruik van de ELO Structuur!! Weekoverzicht bij aanvang van module –Inhoud van het contactonderwijs –Inhoud van het afstandonderwijs –Overzicht van taken en deadlines