Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Renco Bakker BPMConsult
Corporate Portfolio Management
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Organisatie en beheer Week 1.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Organisatie en beheer Week 2.
Information Management
Management : situering en begrip
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Grip op ICT door grip op architectuur
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Inleiding tot management en organisaties
Organisatiestructuur en
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Procesmanagement Utrecht, Hans Evers
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Risicoanalyse voor het waterbeheer:
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
© de vries business consultancy, 2008
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
Producten & Werkprocessen
Leid jezelf Leid anderen Leid operatie Leid verandering Zingeving bepalen, Visie uitlijnen en Strategie cascaderen Waarde toevoegen vanuit de Klant Waarde.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 3 Processen besturen
ArchiValue: de APG-Case
Methode Strategisch personeelsmanagement
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Projectplan <naam project>
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
Naar een optimaal HR - beleid
Insights & Essentials Willem van Putten
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
Business en IT Consulting
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Informatiemanagement
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Samenwerking De voordelen van geïntegreerd werken.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
TOGAF Albert Gjaltema / Tech. Consultant II 11 maart 2008 getronicspinkroccade.nl.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Introductie Engaging Dynamics
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM) Organisatie verandering Case Besturing vraagstuk Procesgericht werken & architectuur Relatie DIV (IM) NIET besturen opdrachtgever(s)/project

Strategie >>> Inrichting Intro Besturen Hoe bestuur ik de organisatie Wat moeten we bereiken Strategisch management Besturing Hoe bestuur ik processen Hoe richt ik besturing in Tactisch en operationeel management Strategie >>> Inrichting

Bestuursmodellen Systeemtheorie Sociotechnische benadering Besturend systeem Informatie Informatie Stuur signalen Omgeving Bestuurd systeem Input Systeem: geheel van objecten met zodanige attributen en relaties dat er geen lege deelverzameling of ontbrekende relatie bestaat.

Besturen Systeemleer: functie en constructie De resultaten bepalen de functie van de organisatie (‘het wat’). De constructie (‘het hoe en waarmee’) wordt deels bepaald door de structuur –harde kant–, de cultuur –zachte kant– en de mensen en middelen. We zien dat het aandachtsgebied strategie van een geheel andere orde is. In systeemtermen gaat het bij strategie om het vinden van de balans tussen functie (externe resultaten) en constructie (interne structuur, cultuur, mensen, middelen). Nieuwenhuis, M.A., The Art of Management (the-art.nl), ISBN-13: 978-90-806665-1-1, 2003-2006

Case X Veranderingen door: Doelstelling o.a. Organisatie kanteling Procesgericht werken Doelstelling o.a. Klantgerichtheid Transparantie Kosten/efficiency Nieuwe architectuur & generieke componenten

Vertikaal versus horizontaal Leverancier Klant Processtructuur Organisatiestructuur Verticaal organiseren Horizontaal Verticaal Organiseren - ‘Hark’ - De ‘hierarchie’ heeft gelijk - Statisch - Managementlagen - Je taak doen - Binnen de afdelingsmuren werken Horizontaal Organiseren - Processtromen - ‘Het proces heeft gelijk’ - Dynamisch - Platte organisatie - Resultaat behalen - Multidisciplinaire teams D. Dorr, Presteren met processen

Besturing: inrichting Bepaal scope Generiek: Besturingsmodel KPI’s SOA/proces architectuur Management besturing Specifiek Procesgericht inrichten PBI model: produktie-, besturing- informatiestructuur

De procesgerichte organisatie

De procesgerichte organisatie Wat betekent dat? De organisatie van werkzaamheden en besturing wordt geordend op basis van onderkende processen De impact is dan: De resultaten van een proces staan voorop Kosten en resourcing anders relateren Toegevoegde waarde bij elke processtap/resource Organisatie & besturing Geen lijnmanager maar procesmanager Geen functionele grenzen maar horizontale Besturing door normen en performance Andere invulling van rollen (TVB)

Van architectuur tot implementatie Na de tekentafel: Realiseren voorzieningen voor PBI Realiseren nieuwe lijnorganisatie Realiseren beheer/support Implementatie Procesgericht besturen Cultuur Migratie organisatie

Mijn ervaring Succes van besturing/procesmanagement: Mensen Tijd Verwachtingsmanagement