Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM) Organisatie verandering Case Besturing vraagstuk Procesgericht werken & architectuur Relatie DIV (IM) NIET besturen opdrachtgever(s)/project
Strategie >>> Inrichting Intro Besturen Hoe bestuur ik de organisatie Wat moeten we bereiken Strategisch management Besturing Hoe bestuur ik processen Hoe richt ik besturing in Tactisch en operationeel management Strategie >>> Inrichting
Bestuursmodellen Systeemtheorie Sociotechnische benadering Besturend systeem Informatie Informatie Stuur signalen Omgeving Bestuurd systeem Input Systeem: geheel van objecten met zodanige attributen en relaties dat er geen lege deelverzameling of ontbrekende relatie bestaat.
Besturen Systeemleer: functie en constructie De resultaten bepalen de functie van de organisatie (‘het wat’). De constructie (‘het hoe en waarmee’) wordt deels bepaald door de structuur –harde kant–, de cultuur –zachte kant– en de mensen en middelen. We zien dat het aandachtsgebied strategie van een geheel andere orde is. In systeemtermen gaat het bij strategie om het vinden van de balans tussen functie (externe resultaten) en constructie (interne structuur, cultuur, mensen, middelen). Nieuwenhuis, M.A., The Art of Management (the-art.nl), ISBN-13: 978-90-806665-1-1, 2003-2006
Case X Veranderingen door: Doelstelling o.a. Organisatie kanteling Procesgericht werken Doelstelling o.a. Klantgerichtheid Transparantie Kosten/efficiency Nieuwe architectuur & generieke componenten
Vertikaal versus horizontaal Leverancier Klant Processtructuur Organisatiestructuur Verticaal organiseren Horizontaal Verticaal Organiseren - ‘Hark’ - De ‘hierarchie’ heeft gelijk - Statisch - Managementlagen - Je taak doen - Binnen de afdelingsmuren werken Horizontaal Organiseren - Processtromen - ‘Het proces heeft gelijk’ - Dynamisch - Platte organisatie - Resultaat behalen - Multidisciplinaire teams D. Dorr, Presteren met processen
Besturing: inrichting Bepaal scope Generiek: Besturingsmodel KPI’s SOA/proces architectuur Management besturing Specifiek Procesgericht inrichten PBI model: produktie-, besturing- informatiestructuur
De procesgerichte organisatie
De procesgerichte organisatie Wat betekent dat? De organisatie van werkzaamheden en besturing wordt geordend op basis van onderkende processen De impact is dan: De resultaten van een proces staan voorop Kosten en resourcing anders relateren Toegevoegde waarde bij elke processtap/resource Organisatie & besturing Geen lijnmanager maar procesmanager Geen functionele grenzen maar horizontale Besturing door normen en performance Andere invulling van rollen (TVB)
Van architectuur tot implementatie Na de tekentafel: Realiseren voorzieningen voor PBI Realiseren nieuwe lijnorganisatie Realiseren beheer/support Implementatie Procesgericht besturen Cultuur Migratie organisatie
Mijn ervaring Succes van besturing/procesmanagement: Mensen Tijd Verwachtingsmanagement