Relaties in de natuur Planten produceren zuurstofgas

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kunnen microben wel nuttig zijn?
Advertisements

Via wortelhaartjes en microscopisch kleine buisjes tot in de bladeren
Planten hebben licht nodig om te groeien en om bladgroen aan te maken.
Waar denk je dat onze PowerPoint over gaat?
Ordening samenvatting.
Gemaakt door Noah en Siddhart
3.1 wieren/algen 1 Boomalg Kranswier Blaaswier Knotswier 2.
fotosynthese Invloed van licht op planten
VERBAZINGWEKKENDE IJSBERGEN
In een loofbos is er een grote biodiversiteit
Examentraining Biologie
Thema: Voedselrelaties
In cyanobacteriën en planten
Producenten doen aan fotosynthese
Classificeren van planten
Producenten doen aan fotosynthese
§ 4.2 Laag NL nóg lager?.
We beginnen met een standaard voedselketen….
Systematiek De eerste die probeerde een systematische indeling te maken was Aristoteles ( voor Christus). Bijna alle wetenschappers uit zijn tijd.
Thema Ordening; Basisstof 4
2.2: Meer kennis, meer voedsel
Elke plant zijn eigen plek
Waar haal je de energie vandaan?
Waarom zijn groene planten en bomen zo belangrijk voor ons en de natuur?
STOF-EN ENERGIE-OMZETTINGEN BIJ AUTOTROFE ORGANISMEN
Presentatie van Daya, Félice en Linda
Basisstof 9: Autotroof en Heterotroof
Ordening: Indeling in de 4 rijken
Voedselketen Consument 1e orde Consument 2e orde Consument 3e orde
Van: Carolien van den Berg, Mireille Lankheet, Jordy Hesselink
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Thema 2 PLANTEN Basisstof 4 BLADEREN.
Hoe overleven bomen de winter?
Hoofdstuk 2 De cel.
Regenwormen.
Leskaart indelen van organismen
Leskaart fotosynthese en verbranding Leskaart broeikaseffect
PP Thema 2 ZW klas 3. §1 Organismen ordenen Een organisme is een levend wezen. Ordenen is organismen in groepen indelen. Je doet dit door naar de kenmerken.
Thema planten - Les Fotosynthese -
Vandaag Samenvatting fotosynthese
Inzaaien grasvegetatie
3 DOMEINEN Uit door endosymbiose Par. 5 blz. 112) ontstaan cellen hebben zich de huidige organismen ontwikkeld die we kunnen onderbrengen in 3 domeinen:
Basisstof 4 Koolstofassimilatie
Herkansingen Fotosynthese Theorie Toepassen
BLOKBOEK NATUUR 7 LES 5 - PLANTEN.
Eutrofiëring.
Regenwormen.
Thema 9 Milieu.
Biologie   studie van het leven Wat is leven? Een unieke ordening van moleculen (ligt vast in DNA) Stofwisselingsprocessen (enzymen) Zelf kunnen.
VERBAZINGWEKKENDE IJSBERGEN
Herhalingspowerpoint bs 2 t/m 4
Ecologie.
B. Stof 2 Prokaryoten B. Stof 3 Eukaryoten
Bladeren Paragraaf 4.
Plastiden Thema 3 BS 7.
Transcript van de presentatie:

Relaties in de natuur Planten produceren zuurstofgas 5 Relaties in de natuur Planten produceren zuurstofgas

Fotosynthese

Oplossingen CO2 en O2 A licht en CO2 B licht, geen CO2 C geen licht, CO2

Oplossingen

Algen doen meestal fotosynthese, maar ze hebben geen echte wortels, stammen, bladeren en weefsels. Algen komen over de hele wereld voor in de zee, in zoet water en op vochtige stukken land. De meeste zijn microscopisch klein, maar sommige zijn vrij groot, bijvoorbeeld zeewieren die wel 50 meter lang kunnen worden. Algen hebben chlorofyl en kunnen hun eigen voedsel produceren door middel van fotosynthese. Ze zijn onlangs geclassificeerd als protisten, dat zijn een aantal soorten eencellige en meercellige eukaryote organismen, waarvan de cellen een kern bevatten. Chlorofyten (groenwieren): onderdeel van het protisten rijk bestaande uit fotosynthetische organismen die bekend staan als groene algen. Er zijn verschillende soorten die zowel eencellig als meercellig kunnen zijn, meerdere kernen per cel kunnen bevattenChlorofyten zijn meestal aquatische organismen of zeedieren; slechts enkele typen komen aan land voor in vochtige grond, in de stammen van bomen, op vochtig steen of in de sneeuw.

Algen doen meestal fotosynthese, maar ze hebben geen echte wortels, stammen, bladeren en weefsels. Algen komen over de hele wereld voor in de zee, in zoet water en op vochtige stukken land. De meeste zijn microscopisch klein, maar sommige zijn vrij groot, bijvoorbeeld zeewieren die wel 50 meter lang kunnen worden. Algen hebben chlorofyl en kunnen hun eigen voedsel produceren door middel van fotosynthese. Ze zijn onlangs geclassificeerd als protisten, dat zijn een aantal soorten eencellige en meercellige eukaryote organismen, waarvan de cellen een kern bevatten. Cyanobacteriën (blauwwieren): bacteriën die energie produceren door middel van fotosynthese. Ze worden vaak blauw-groene algen genoemd, ook al zijn ze heel anders dan de andere algen. Cyanobacteriën zijn eencellig of vormen kolonies. Kolonies vormen Ongeacht de naam (blauwwieren), kunnen sommige soorten ook rood, bruin of geel zijn. Er wordt wel beweerd dat de Rode Zee haar naam dankt aan rode algenbloei aan de oppervlakte, bestaande uit cyanobacteriën. Normaal gesproken bevatten bacteriële cellen geen chlorofyl, en kunnen ze geen fotosynthese uitvoeren. Cyanobacteriën komen overal voor, in oceanen en zoetwatermeren, in steen, en in de bodem. Ze produceren deeltjes die water en grond hun karakteristieke aardse geur geven. Wanneer een groene laag ontstaan op plantenpotten, muren of bomen bestaat deze naar alle waarschijnlijkheid hoofdzakelijk uit cyanobacteriën. Ze komen zelfs voor in de vacht van ijsberen, waardoor deze een groenige glans krijgt. Cyanobacteriën hebben dus geen typerende habitat en komen overal voor.

Groene protisten

Binnen twaalf uur na het zwemmen in water met blauwwieren kunnen mensen last krijgen van: hoofdpijn, maagkramp, misselijkheid, braken, diarree, koorts, een pijnlijke of rode keel, oorpijn, oogirritaties, loopneus of gezwollen lippen. Mensen met een gevoelige huid kunnen huiduitslag krijgen, in de vorm van rode, jeukende bultjes. De verschijnselen houden ongeveer vijf dagen aan en verdwijnen vanzelf. Blauwwier is te herkennen aan een blauwgroene olieachtige laag die op het water drijft. Naarmate de laag dikker en compacter wordt, sterven de blauwwieren af. Het resultaat is een stinkende brij.

Oplossingen Producenten produceren meer zuurstofgas dan ze zelf gebruiken De bloempot met groene planten in een doorzichtige afgesloten ruimte plaatsen en belichten. Nadien de lucht uit die ruimte opvangen en onderzoeken op zuurstofgas Meer groene planten en bomen aanplanten ?

Oplossingen Vers spuitwater in verschillende reageerbuizen gieten en op verschillende temperaturen brengen. Kijken waar het meeste gas ontsnapt. Warmer oceaanwater zou minder zuurstofgas en koolstofdioxide bevatten (zie vraag 8!). Daardoor zouden bepaalde organismen afsterven bij gebrek aan voldoende zuurstofgas en zou er minder fotosynthese plaatsgrijpen bij gebrek aan koolstofdioxide. Hierdoor komt er nog minder zuurstofgas… !

Oefenen http://biologiepagina.nl/Brugklasnieuw/Planten/Oefenen.htm