Hoofdstuk 7 verplicht… Keuze
Opdrachten voorwaardelijk uitvoeren opdracht wordt steeds opnieuw uitgevoerd zolang voorwaarde geldt if while (temperatuur<0) temperatuur += 5; if (temperatuur<0) uitvoer.Text = "Het vriest!"; opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde geldt
opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde niet geldt Twee alternatieven if (temperatuur<0) uitvoer.Text = "Het vriest!”; else uitvoer.Text = "Het dooit."; opdracht wordt alleen uitgevoerd als voorwaarde niet geldt
Keuze is ook een opdracht for (n=1; n<20; n++) if (n%3==0) uitvoer.Text += (n + " drievoud"); else uitvoer.Text += (n + " geen drievoud"); één opdracht dus geen accolades nodig! if-opdracht dient in z’n geheel als body van for-opdracht
Meer opdrachten als body if (temperatuur<0) lab1.Text = "Het vriest"; { } lab2.Text = "Koud he!"; accolades maken twee opdrachten tot één body
Meerdere alternatieven if (leeftijd<4) uitvoer.Text = "Gratis"; else if (leeftijd<12) uitvoer.Text = "Railrunner"; else if (leeftijd<65) uitvoer.Text = "Vol tarief"; else uitvoer.Text = "Senioren"; if-opdracht dient in z’n geheel als body van else-deel if-opdracht dient in z’n geheel als body van else-deel
Meerdere alternatieven if (leeftijd<4) uitvoer.Text = "Gratis"; else if (leeftijd<12) uitvoer.Text = "Railrunner"; else if (leeftijd<65) uitvoer.Text = "Railrunner"; else if (leeftijd<65) uitvoer.Text = "Vol tarief"; else uitvoer.Text = "Senioren"; uitvoer.Text = "Vol tarief"; else uitvoer.Text = "Senioren"; uitzondering op gewoonte om body in te springen
Meerdere alternatieven bij return-opdracht is methode beëindigd private string tarief(int leeftijd) { } if (leeftijd<4) return "Gratis"; else if (leeftijd<12) return "Railrunner"; else if (leeftijd<65) return "Vol tarief"; else return "Seniorenkaart"; if (leeftijd<4) return "Gratis"; if (leeftijd<12) return "Railrunner"; if (leeftijd<65) return "Vol tarief"; return "Seniorenkaart";
CirkelGroei class Cirkel : Form { Button kleiner, groter; int straal = 100; Cirkel() { kleiner = new Button(); groter = new Button(); kleiner.Text = "Kleiner"; kleiner.Location = ...; // etc. this.Controls.Add(kleiner); this.Controls.Add(groter); this.Paint += this.teken; this.kleiner.Click += this.klik; this.groter.Click += this.klik; } }
CirkelGroei class Cirkel : Form { Button kleiner, groter; int straal = 100; void teken(object o, PEA pea) { pea.Graphics.FillEllipse( , Brushes.Green , 150–this.straal, 150–this.straal , 2*this.straal, 2*this.straal ); } void klik(object obj, EA ea) { if (obj==kleiner) && straal>10) this.straal –= 10; if (obj==groter) && straal<150) this.straal += 10; this.Invalidate(); } }
Geheime tekening class Geheim : Form { bool open; Geheim ( ) { open = false; this.Paint += this.teken; } TextBox pass; pass = new TextBox(); this.Controls.Add(pass); pass.TextChanged += this.controleer; } void teken (object o, PEA pea) { pea.Graphics.FillEllipse(Brushes,Yellow,10,10,100,100); pea.Graphics.DrawArc(Pens.Blue,25,25,50,50,45,90); } if (open) { }
Geheime tekening class Geheim : Form { bool open; Geheim ( ) { open = false; this.Paint += this.teken; } TextBox pass; pass = new TextBox(); this.Controls.Add(pass); pass.TextChanged += this.controleer; } const string sleutel = "geheim"; void controleer (object o, EA ea) { } if (pass.Text == sleutel) { } open = true; this.Invalidate(); pass.Visible=false;
Thermometer partial class Thermo : Form { TrackBar min, temp, max; Button reset; Thermo() { this.InitializeComponent(); temp.Scroll += temp_Scroll; reset.Click += reset.Click; } void temp_Scroll(object o, EA ea) { int x = this.temp.Value; if (x < this.min.Value) this.min.Value = x; } void reset_Click(object o, EA ea) { this.min.Value = this.temp.Value; } }
Exceptions Exception: Uitzonderlijke toestand die door een methode wordt opgeworpen De situatie moet door de aanroeper van de methode worden opgevangen throw catch
Voorbeeld van Exception kan een Exception opwerpen try { } s = invoer . Text; n = int . Parse (s); uitvoer . Text = ( "kwadraat is " + n*n ); catch ( Exception e ) { uitvoer . Text = ( s + " is geen getal" ); } opvangen van het probleem
Meerdere catch-delen try { // open een file } // en lees de inhoud als er een Exception optreedt, wordt de eerste catch gekozen met een passend type try { } // open een file // en lees de inhoud catch ( FileNotFoundException f ) { uitvoer . Text = ( s + " bestaat niet" ); } catch ( IOException i ) { uitvoer . Text = ( s + " is onleesbaar" ); }
Grafiek-tekenprogramma TextBox : ingevoerde waarden abc Label : nulpunten volgens abc-formule Panel : grafiek van een parabool y = a∙x2 + b∙x + c
Parabool: tekst ingevoerd TextBox aBox, bBox, cBox; double a, b, c; void invoer_TextChanged(object box, EventArgs ea) { try { a = double.Parse(aBox.Text); b = double.Parse(bBox.Text); c = double.Parse(cBox.Text); uitvoer.Text = this.oplossingen(); grafiek.Invalidate(); } catch (Exception e) { ((TextBox) ) box . BackColor = Color.Red; uitvoer.Text = e.Message; } }
Parabool: oplossingen string oplossingen ( ) { } -b ± b2-4ac 2a double discriminant, noemer, wortel; discriminant = b*b – 4*a*c; noemer = 2*a; if (discriminant<0) return "geen nulpunten"; else { } wortel = Math.sqrt(discriminant); return ( (–b –wortel)/noemer + " en " +(–b+wortel)/noemer );
Parabool: functie uitrekenen double functie ( ) { return a * x * x + b * x + c; }
Parabool: grafiek tekenen void grafiek_Paint (object o, PaintEventArgs pea ) { Graphics gr = pea.Graphics; int x, y,oldy; double xw, yw, schaal; schaal = 0.03; oldy = 0; for ( x=0 ; x<500 ; x++ ) { } xw = schaal * x ; w w y = yw / schaal ; ( -250) y = this.functie ( x ); (int) (250-( )) if (x>0) gr.DrawLine(Pens.Blue, , , x, y ); x-1 oldy oldy = y; }
Overzicht programma-constructies kun je doen kun je uitrekenen Opdrachten Toekenning Aanroep void-methode return-opdracht while-opdracht for-opdracht { ... } - bundeling if-opdracht try/catch-opdracht Expressies Constante Variabele Aanroep methode Expressie met operatoren Expressie met haakjes new-expressie this (cast)-conversie
Overzicht programma-constructies waarde-verzameling van een expressie geeft het type van variabelen Declaratie Lokale variabele voor tijdelijk gebruik Field permanent deel van het object Parameter om waarden door te spelen aan methode Type Primitief type int double bool Object-type Color, String enz. TextBox, Button enz. Form, HalloForm, enz.